A dízel és benzines autók betiltása 50%-os javítási költségnövekedést hozhat

Az olasz Confartigianato Marca Trevigiana autójavító csoport és karosszériajavító szervezet elnökei megkongatták a vészharangot. Amennyiben az Európai Unió valóban betiltja az új dízel és benzines autók forgalmazását, az elektromos autók javításakor akár 50%-os költségnövekedést is tapasztalhatnak a vásárlók.

Az Európai Parlament jóváhagyta azt a javaslatot, hogy 2035-től ne lehessen új benzines, illetve dízel autót forgalomba hozni. Az autóipar többször is aggodalmát fejezte ki, hiszen még van 12 év a tiltásig, nem valószínű, hogy ez elegendő idő ahhoz, hogy az átállás a belső égésű motorokról az elektromosra zökkenőmentes legyen. A Renault fejétől kezdve a Toyota vezetőjéig többen is nemtetszésüket fejezték ki az EU döntésével kapcsolatban, a brüsszeli politikusokat azonban nem igazán hatotta meg a szektor panasza. Most egy olasz autó-és karosszériajavító szervezet szólalt fel, akik egy eddig nem vitatott problémára hívnák fel az EU figyelmét.

“Tisztában vagyunk azzal, hogy a belső égésű motorok szennyezést okoznak, és hogy megoldást kell találni a környezetvédelemre, de úgy gondoljuk, hogy az elektromos hajtásra való áttérésnek fokozatosnak kell lennie, tekintettel a sok ismeretlen tényezőre. A belső égésű motornak még mindig vannak lehetőségei az alternatív üzemanyagok használatával.”

A két férfi szerint az EU figyelmen kívül hagyta azt a tényt, hogy a tiltás súlyosan fogja érinteni az autóipari ellátási láncot, a gyártástól az autójavításig. Arról Németországban a Volkswagen már többször is beszélt, hogy a belső égésű motorok likvidálása következtében óriási elbocsátásokra lehet számítani, hiszen egy elektromos autó összerakása sokkal kevesebb ideig tart és kevesebb alkatrész kell hozzá, emiatt pedig nincs szükség annyi dolgozóra. Ugyanez igaz az elektromos autók karbantartására is. A szervizelés száma jelentősen csökkenni fog, ugyanakkor exponenciálisan megnő a költsége. Az olasz szervezet szerint már most 18-30 százalékkal kerül többe a szervízdíj egy elektromos autó esetében, mint például egy benzinesnél, és akkor még a baleseti javításokat nem is vették figyelembe.

“Közúti baleset esetén” – mondta Antonio Danesin, a Confartigianato Imprese Marca Trevigiana Carrozzieri közösségének elnöke – “az érintett autó típusától függően az elektromos autók javítási költségei átlagosan akár 50%-kal is megnőnek a belső égésű autókhoz képest, kivéve az akkumulátor cseréjét, amely egyes járművek esetében az autó értékének akár 40%-át is kiteszi. Ezek a feltételek már most is hatással vannak a kárigények mennyiségére és a biztosítási díjak költségére”.

Véleménye szerint drasztikusan emelkedni fognak a kötelező felelősségbiztosítási díjak, mivel az összetört elektromos gépjármű javítása tetemes összegbe kerül.

Nincs elég képzett szakember, a szakszervizeknek sokszor gőze nincs, mi az autó baja

Továbbá hozzátette, hogy a pótalkatrészek ára is nőni fog, hiszen drágább anyagokból készülnek, mint a mostani, belső égésű autókhoz készültek. A javítási idő is növekszik, mivel az alkatrészek egyre jobban integrálódnak, és egyre több érzékelővel vannak ellátva. Ezekhez a műveletekhez képzett személyzetre van szükség, ami tovább növeli az órabérköltséget.

A képzett szerelők toborzása pedig egy sor újabb problémát generál, ugyanis lasszóval se lehet levadászni tapasztalt szakembert. Az elektromos autók szervizelése kész rémálom, hiszen nincs elég hozzáértő ember. Még a hivatalos márkakereskedők szervizei sincsenek tisztában az autók problémáival, és akkor még nem esett szó a kisebb, helyi, márkafüggetlen szerelőkről. Az olasz szervezet szerint az Uniónak a szakemberek kiképzésére is gondolnia kellene, ha ilyen döntéseket hoz, emellett az autógyártókat is ösztönöznie kellene arra, hogy növeljék az elektromos autók “javíthatósági indexét”, biztosítva a pótalkatrészek könnyű elérhetőségét, a megfelelő szoftverfrissítéseket, a szervizekkel való folyamatos kommunikációt.