A Google új Privacy Sandbox sütije nagyon nem tetszik a versenyhivataloknak

Már a Google harmadik fél sütik ellen indított akciója is aggasztó volt, de a Privacy Sandbox javaslatok keretében bevezetni kívánt új sütijeik most Angliában versenyhivatali vizsgálódást is eredményeztek.

A Privacy Sandbox keretében megszabadulnak a harmadik fél sütiktől – és közben a többi hirdetőtől is

Január 8-án az angol versenyhivatal vizsgálatot indított az új kezdeményezés ellen, miszerint a harmadik fél sütiket a Privacy Sandbox fejlesztéscsomag segítségével a Google saját sütijeire szeretné lecserélni. A hivatal szerint ez azt eredményezheti, hogy „a reklámokra költött pénzek még inkább a Google ökoszisztémájában koncentrálódnának, amellyel károsíthatják versenytársaikat”.

A Google nagyjából egy éve jelentette be, hogy 2022-re megszabadul a harmadik fél sütiktől, miután több ország kormányának nyomására cselekedni kényszerült az adatbiztonsági szabályok megsértése miatt. Ez azonban alapjaiban változtatná meg a személyre szabott hirdetések megjelenítését. És mivel a világ internethasználóinak csaknem 60%-a használja a Chrome-ot böngészőként, rengeteg hirdető fennmaradását lehetetlenítené el a Google böngészőjében. A reklámokra költött pénzek így még inkább a Google kezében összpontosulnának.

Elméleti síkon a Google Privacy Sandbox projektje egy nyitott, kollaborációra alapuló kezdeményezés. Ehhez minden hirdető csatlakozhat egy online fórum, a Worldwide Web Consortium segítségével. Ez azonban egy tényen nem változtat: az irányítás így is a Google kezében marad.

A Digiday híroldal megkérdezésére James Rosewell, a Marketers for an Open Web (Hirdetők egy nyitott webért) csoport igazgatója, így foglalta össze aggodalmait:

„A Privacy Sandbox egy nyitott és interoperábilis technológiát akar lecserélni egy olyanra, amit teljes mértékben a Google irányít. Ez a hirdetőket a Google falakkal körbevett kertjébe kényszeríti, és a független és nyitott web végét jelentheti.”

A Google természetesen továbbra is kiáll a koncepció mellett. Chetna Bindra a Google biztonsággal foglaló részlegének egyik menedzsere szerint a „Sandbox kezdeményezés az elejétől kezdve nyitott volt. A CMA [az angol versenyhivatal] részvételét örömmel fogadjuk, ahogy közösen egy egészséges, reklámok által támogatott webet hozunk létre harmadik fél sütik nélkül”.

A versenyhivatal vizsgálata jelenleg is zajlik. Közleményük szerint „nyitottak a vizsgálatra, és még nem jutottak konklúzióra azzal kapcsolatban, hogy sérültek-e a versenyszabályok”.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük