Az Amazon megtagadta egy járványügyi professzor könyvének kiadását

Úgy tűnik, hogy az Amazon nem akarja hallani a szakértők véleményét a koronavírussal kapcsolatban. Egy elismert epidemiológus könyvét nem jelentette meg az Amazon Kindle. 

A New York Times volt újságírója, Alex Berenson, aki eddig sem értett egyet a koronavírus-járvány miatti drasztikus lezárásokkal, egy érdekes történetet leplezett le az e-kereskedelmi oldallal kapcsolatosan. Berenson képernyőképeket is megosztott a közösségi média oldalán, hogy bebizonyítsa, az Amazon nem kegyelmez, ha a koronavírusról van szó. Az amerikai vállalat ugyanis cenzúráz, ha a pandémiáról akar valaki információkat megosztani. Daniel Halperin epidemiológus, az észak-karolinai egyetem nagy tiszteletben álló professzora. Nemrég a koronavírusról írt egy könyvet, amelyet szeretett volna az Amazon segítségével e-book formátumban megjelentetni. A Kindle Direct Publishing viszont megtagadta a könyv publikálását. A cég úgy fogalmazott, hogy a „Megbirkózni a Covid-19-cel: 12 általános mítosz és 12 kevésbé ismert tény a pandémiáról” című könyve nem felel meg az Amazon irányelveinek, így azt nem jelentetik meg.

Az egész csak a pénzről szólna?

Május végén még szerencsés volt a HIV-AIDS szakértőként is elismert professzor. Az Amazon tulajdonosához, Jeff Bezos-hoz tartozó Washington Post-nak még adhatott interjút. Ekkor azt nyilatkozta, hogy kutatásai szerint a gyerekek ellenállóbbak a vírussal szemben, ezért szeptembertől megnyithatják az iskolákat az Egyesült Államokban. A WHO-val, az UNICEF-fel, az UNAIDS-szel és a Gates Alapítvánnyal is együttműködő szakembert, most viszont már nem szívesen engednék szóhoz jutni.

Berenson tweetjére reagálva néhány Twitter felhasználó, arra hívta fel a figyelmet, hogy az Amazon cenzúrája nem szól másról, mint haszonszerzésről. Aki arról ír, hogy a karanténnak és a lezárásoknak nem sok értelme van, az Amazon azonnal elküldi melegebb éghajlatra, hiszen az e-kereskedelmi oldalnak piszkosul jól jött a lezárás. Az emberek vásárlási szokásai ugyanis megváltoztak. Nyitva tartó üzletek híján milliók kezdtek el online vásárolni, ami Bezos-nak fél billió dollár plusz pénzt hozott. Miért hagyna veszni egy ekkora üzletet?

Habár a tech óriások azzal védekeznek, hogy csakis a tudomány által nem alátámasztott tartalmakat blokkolják, ezen cégek cenzúra politikája örök rejtély marad. A felhasználókat megmagyarázhatatlan okokból letiljták, a bejegyzéseket törlik, mi pedig még az sem tudjuk, hogy ezeket a döntéseket algoritmusok vagy hús-vér emberek hozzák meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük