Az Amazon, Apple és Uber ügyfélszolgálata be akarja kamerázni alkalmazottai hálószobáit

A világ egyik legnagyobb telefonos ügyfélszolgálattal foglalkozó cége a beszámolók szerint nyomást gyakorol a távoli munkavégzést folytató dolgozóira. Ezen lépésüket pedig az a furcsa cél vezérli, hogy kamerákat telepítsenek beosztottjaik munkakörnyezetébe – legyen szó akár a hálószobájukról. 

Márciusban a Teleperformance, vagyis a szóban forgó vállalat, egy kiegészítést toldott hozzá munkaszerződéséhez, amely arra kötelezi az alkalmazottakat, hogy kamerákat telepítsenek az otthonaikba. Mindezt azért, hogy nyomon tudják követni teljesítményüket valós időben és felvételeket tudjanak készíteni arról. Továbbá lehetővé teszi az adatgyűjtést is, azonban nem csak munkásaikra vonatkozólag, hanem azok családtagjaira is – még a kiskorúakra is. Ezt követően a begyűjtött információkat elraktározza, illetve videó és hang elemzésnek is aláveti az ügyfélszolgálat vezetősége.

Az ügyfélszolgálat árgus szemeinek kereszttüzében

Ezenkívül az alkalmazottaknak abba is bele kellett egyezniük, hogy megosszák biometriai adataikat, köztük fotóikat és ujjlenyomataikat is. Állítólag egy olyan záradék is helyet kapott a kontraktusban, amely arra kötelezi őket, hogy hazugságvizsgálatnak vessék alá magukat, ha a cég úgy kívánja. Egy helyi televíziós csatorna értesülései szerint a módosított szerződés a Kolumbiában élő 39 000 dolgozó 95%-ának el lett küldve.

Egy, a neve elhallgatását kérő, az ügyfélszolgálatnál dolgozó bogotai nő arról számolt be, hogy ő felettese nyomására írta alá a papírt. Ugyanis azzal a ténnyel szembesítette őt, hogy abban az esetben, ha nem írja alá, nemes egyszerűséggel kirúgják.

„A szerződés jóváhagyja az állandó megfigyelésünket, de egyúttal az egész családunkét is. Ez borzasztó. Legtöbben nem irodai környezetben dolgozunk. Én például a hálószobámban vagyok kénytelen ténykedni. Szerintem mindenki számára érthető, hogy nem szeretném bekamerázni a hálómat.”

Telefonos ügyfélszolgálat

Érdemes-e mentegetőzni?

A kolumbiai alkalmazottak aggodalmaira válaszul az Apple szóvivője azt nyilatkozta, hogy a vállalat „előírásai tiltják a videófelvételek általi ellenőrzést.”

Az Amazon referense is hasonlóképpen járt el. Közleményében tagadta, hogy a szervezet „bármilyen formában is arra kötelezte volna alkalmazottait”, hogy megfigyelésnek tegyék ki magukat.

Az Uber viszont megerősítette, hogy felhatalmazta az ügyfélszolgálatot arra, hogy kövesse figyelemmel munkásai tevékenységét. Természetesen abból az okból, hogy csak az illetékes személyek férhessenek hozzá a privát és bizalmas adatokhoz.

Mark Pfeiffer, a Teleperformance szóvivője, szerint „a vállalat szüntelenül arra törekszik, hogy a lehető legjobbat nyújtsa mind megbízóinak, mind munkavállalóinak. Az ügyfélszolgálatnál minden esetben elsődleges szempont a magánélet megóvása és az egymás iránti tisztelet.”

Ugyanakkor, Christy Hoffman, UNI Global Union titkára, kijelentette, hogy az efféle otthoni felügyelet arra készteti a dolgozókat, hogy döntsenek aközött, hogy kémkedjenek utánuk vagy legyen munkájuk.

Az NBC jelentése alapján a probléma a Teleperfomance 240 000 (összesen 380 000 alkamazottjuk van) beosztottjára lehet kihatással.

Egyébként nem ez az első felháborító húzás az Apple részéről, ugyanis szintén ez év márciusában a mianmari lakosokat korlátozták emberi jogaik gyakorlásában. Az eset nagy port kavart a világsajtóban, azonban úgy tűnik a technológiai óriás nem tanul hibáiból.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük