Disztópikus utazási korlátozásokat javasolnak a növekvő energiaköltségek miatt

Az ukrajnai orosz invázió előtt minden tizedik hordó nyersolaj, amit a világon felhasználtak, Oroszországból származott. Mivel azonban az Egyesült Államok, Kanada és Ausztrália embargót rendelt el az orosz nyersolajra, emellett az Európai Unió egyes országai is leállították az országtól való vásárlást, a globális olajpiac az egyik legsúlyosabb zavarral néz szembe az 1973-as olajválság óta, amikor az Arab Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OAPEC) tagjai Szaúd-Arábia vezetésével olajtilalmat rendeltek el a nyugati országokkal szemben.

Az 1970-es évek közepén bekövetkezett energiaár-sokk hatására az Egyesült Államokban például a maximális sebességhatárt 70 mérföld/óráról (112 km) 55 mérföld/órára (50 km) csökkentették. A 21%-os sebességcsökkenés az üzemanyagfogyasztás csökkenésével járt.

Most a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) hasonló intézkedéseket javasolt a világ minden országának. Az IEA szerint a nyugati gazdaságok négy hónapon belül 2,7 millió hordóval tudnák csökkenteni a napi olajkeresletet a vezetési szokások korlátozásával, ami azt jelenti, hogy az autópályák sebességének csökkentésére irányuló lépések majdnem ellensúlyoznák az áprilisi orosz termelés napi 3 millió hordós veszteségét.

“Ezek az erőfeszítések csökkentenék az árak okozta fájdalmat, amelyet a fogyasztók világszerte megéreznek, mérsékelnék a gazdasági károkat, zsugorítanák Oroszország bevételeit, és segítenének az olajkeresletet fenntarthatóbb pályára állítani” – állította az IEA.

Az IEA tízpontos cselekvési tervet mutatott be, amelyet reményei szerint a nyugati országok sorra követni fognak.

  1. A sebességkorlátozások csökkentése az autópályákon legalább 10 km/h-val: Az országonkénti és államonkénti elemzés azt mutatja, hogy az autópályák sebességkorlátozásának a jelenlegi szinthez képest 10 km/h-val történő csökkentése jelentősen csökkentheti a személygépkocsik, a kishaszongépjárművek és a teherautók üzemanyag-fogyasztását.
    Az autópályák sebességkorlátozásai országonként igen eltérőek, de jellemzően 100 km/h és 135 km/h között mozognak. Az Európai Unióban a sebességkorlátozások 100 km/h és 140 km/h között változnak – kivéve Németországot, ahol egyes autópályákon nincs sebességkorlátozás.
    A sebességkorlátozások csökkentését a nemzeti kormányok is bevezethetik; számos ország ezt tette az 1973-as olajválság idején. Hatás: Körülbelül 290 000 hordó/nap megtakarítása a személygépkocsiknál, és további 140 000 hordó/nap a tehergépkocsiknál.
  2. Lehetőség szerint legalább heti három napot otthonról dolgozzunk: A világjárvány előtt a fejlett gazdaságokban a munkába járáshoz használt személygépkocsik napi 2,7 millió hordó kőolaj felhasználásáért voltak felelősek. A fejlett gazdaságokban azonban a munkahelyek körülbelül egyharmada otthonról is elvégezhető, ami lehetőséget teremt az olajigény csökkentésére a termelékenység fenntartása mellett.
    Az otthonról történő munkavégzés olajfogyasztásra gyakorolt hatása régiónként igen eltérő, az ingázás távolságától és az autó átlagos üzemanyag-fogyasztásától függően. Hatás: Heti egy nap kb. 170 000 hordó/nap megtakarítás.
  3. Autómentes vasárnapok a városokban: Az autómentes vasárnapokat olyan országokban vezették be, mint Svájc, Hollandia és Nyugat-Németország az 1973-as olajválság idején. A közelmúltban Brüsszel, Edinburgh, Vancouver, Tokió egyes részei és más városok a közegészségügy, a közösségközpontú terek és a kulturális rendezvények népszerűsítése érdekében alkalmazták. Több mint 3 000 város regisztrált a 2021-es Európai Mobilitási Hétre, amely magában foglalta az autómentes napra vonatkozó kötelezettségvállalást. Hatás: Minden vasárnap körülbelül 380 000 hordó/nap megtakarítás.
  4. A tömegközlekedés olcsóbbá tétele és a mikromobilitás, a gyaloglás és a kerékpározás erőteljes ösztönzése: Az olajkereslet csökkentésének hatékony módja, ha az utazási igényt a személygépkocsikról a tömegközlekedésre, a mikromobilitási lehetőségekre, a gyaloglásra vagy a kerékpározásra tereljük. Ahol van tömegközlekedés, ott rövid távú átmeneti megoldás lehet a a buszok, metrók és kisvasutak viteldíjainak csökkentése. Az elektromos kerékpárok vásárlását ösztönző programok bevezetése szintén hatékony lehet, különösen a városokban. Hatás: Körülbelül 330 000 hordó/nap megtakarítás.
  5. A személygépkocsik használatának korlátozása a nagyvárosokban: A nagyvárosokban a személygépkocsik közúti közlekedésének korlátozása a páros rendszámú gépkocsikra bizonyos hétköznapokon és a páratlan rendszámú gépkocsikra más hétköznapokon, olyan intézkedés, amelynek sikere az IEA szerint régóta bizonyított. Az első olajársokk idején az olasz kormány az autómentes vasárnapokat páratlan/páratlan rendszámú politikával helyettesítette. Az 1980-as évek óta számos városban, így Athénban, Madridban, Párizsban, Milánóban és Mexikóvárosban is alkalmaznak ilyen rendszereket a zsúfoltság és a légszennyezettségi csúcsok leküzdésére.
    A rendszámtáblákon alapuló korlátozások bevezetése általában attól függ, hogy az utazási igény kielégítésére rendelkezésre állnak-e más lehetőségek. Hatás: Körülbelül 210 000 hordó/nap megtakarítás.
  6. Az autómegosztás növelése és az üzemanyag-felhasználás csökkentését célzó gyakorlatok elfogadása: A különböző háztartások autóhasználói a nem városi utakra közös autóhasználatot választhatnak, csökkentve ezzel az olajkeresletet és pénzt takarítva meg. A kormányok további ösztönzőket biztosíthatnak azáltal, hogy a tömegközlekedési csomópontok mellett külön forgalmi sávokat és parkolóhelyeket jelölnek ki, valamint csökkentik a több embert szállítani képes járművek útdíját. Ilyen intézkedések többek között olyan városok külvárosi területein vannak érvényben, mint Madrid és Houston. A telekocsi-közösség megszervezése ma már sokkal praktikusabb, mint a múltban. Számos okostelefonos alkalmazás érhető el, köztük a BlaBlaCar, a Liftshare, a Scoop, a TripBuddy, az ecov és a GoKid. Hatás: Körülbelül 470 000 hordó/nap megtakarítás.
  7. A teherautók hatékony vezetésének és áruszállításnak az ösztönzése: A járműveket az üzemanyag-felhasználás optimalizálásával kell vezetni. A lehetséges intézkedések széles skálán mozognak, és magukban foglalhatják a járművek jobb karbantartását (például a gumiabroncsok nyomásának rendszeres ellenőrzését), valamint a vezetési szokásokat. A kormányok bevezethetik az úgynevezett ökovezetési technikákat a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges oktatás és vizsgáztatás részeként, ahogyan azt Franciaországban és más országokban már megtették. Ezeket a célzott erőfeszítéseket szélesebb körű tájékoztatási kampányok egészíthetik ki. Hatás: Körülbelül 320 000 hordó/nap megtakarítás.
  8. Nagysebességű és éjszakai vonatok használata repülő helyett: Ahol nagysebességű vasútvonalak kötik össze a nagyvárosokat 1 000 km alatti távolságban, ott a vonat kiváló helyettesítője a rövid távú repülőjáratoknak. A nagysebességű vasút helyettesítheti a rövid távú légi utazást azokon az útvonalakon, amelyek megfizethető, megbízható és kényelmes vonatközlekedést kínálnak. Az éjszakai vonatok használata különösen a nagyobb távolságok áthidalását és a forgalom napszakokra való elosztását teszi lehetővé.
    A meglévő nagysebességű vasúti infrastruktúra alapján a fejlett gazdaságokban a légi közlekedés mintegy 2%-át át lehetne helyezni a nagysebességű vasútra, beleértve a szabadidős és üzleti utazásokat is.
    Franciaországban a közelmúltban elfogadott éghajlatvédelmi és alkalmazkodóképességi törvény előírja a járatok törlését, ha a célállomás két és fél órán belüli eléréséhez alternatívák állnak rendelkezésre. A társaságok már megkezdték néhány járat leállítását, többek között Párizs és olyan városok között, mint Nantes, Lyon és Bordeaux. Hatás: Körülbelül 40 000 hordó/nap megtakarítás
  9. Az üzleti célú légi utazás elkerülése, ha van alternatív lehetőség: Bár nem minden repülőgépes üzleti utazás kerülhető el, sok esetben a virtuális találkozók használata hatékony helyettesítője lehet. A Covid-járvány idején tapasztalt jelentős változások alapján rövid távon megvalósítható az üzleti célú repülőutak számának jelentős csökkentése, minden ötből körülbelül kettővel.
    A világjárványra válaszul a virtuális üzleti interakciók egyre gyakoribbá váltak. Több nagyvállalat – például a HSBC, a Zurich Insurance, a Bain & Company és az S&P Global – már bejelentette, hogy célul tűzte ki az üzleti utazásokból származó kibocsátások akár 70%-os csökkentését. Hatás: Körülbelül 260 000 hordó/nap megtakarítás
  10. Az elektromos és hatékonyabb járművek használatának erősítése: 2021 végére a fejlett gazdaságokban 8,4 millió elektromos autó közlekedik az utakon, különösen az európai rekordeladásokat figyelembe véve. Az elektromos autók iránti kereslet továbbra is erős, köszönhetően az akkumulátorárak csökkenésének és a kormányzati támogatásoknak. Hatás: Körülbelül 100 000 hordó/nap megtakarítás.

A mai olajársokk az 1970-es évek közepén bekövetkezett olajválságot idézheti fel. Mario Draghi, Olaszország miniszterelnöke pénteken kijelentette, hogy a földgázpiacokon árszabályozás jöhet, ami valószínűleg azt jelenti, hogy a benzin lesz a következő.

Mark Twain egyszer azt írta, hogy “a történelem nem ismétli önmagát, de gyakran rímel”. Azok a baby boomerek, akik emlékeznek az 1970-es évek közepére és az ársokk okozta fájdalmakra, valószínűleg megértik, hogy a mai zavarok még messze nem értek véget. Ami a holtponton túl leselkedik ránk, az a stagfláció, ami pedig azon túl leselkedik ránk, az sokkal, de sokkal rosszabb.