Elárasztja Kínát az elektromos autók használt akkumulátora

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Az elmúlt évtizedben Kína gyorsan bővítette az “új” energiával működő járműiparát (NEV – new energy vehicles), de a több százezer tonna használt autóakkumulátor újrahasznosítása és ártalmatlanítása a környezetvédelmi aggályok miatt sürgető kérdéssé vált.

A kínai hibrid és elektromos autóipar növekedése 2014-ben indult be, amikor közel 78 500 ilyen járművet gyártottak és mintegy 75 000-et adtak el. Idén szeptemberben az ázsiai országban elérte a 6,78 milliót ezen autók száma, amelyből 5,52 millió teljesen elektromos.

Az iparág előrejelzése szerint a gyártás és az értékesítés növekedési üteme a következő öt évben 40 százalék felett marad, ami felveti a kérdést, hogy miként lehet a legjobban kezelni az ezekből a kocsikból származó, egyre nagyobb számban kidobásra kerülő lítium akkumulátorokat.

Az adatok azt mutatják, hogy az elektromos járművekben használt lítium akkumulátorok élettartama általában 5-8 év, a garanciális élettartam pedig 4-6 év. Ez azt jelenti, hogy hamarosan több tízezer elektromos autó akkumulátort kell majd kidobni vagy újrahasznosítani, és még további millió vár hasonló sorsra. A China Automotive Technology and Research Center legfrissebb adatai szerint a kínai elektromos autók akkumulátorainak selejtezése 2020-ban elérte a 200 000 tonnát, és a becslések szerint ez a szám 2025-re 780 000 tonnára emelkedik.

Jelenleg az elhasználódott akkumulátorok többségével a szabályozatlan feketepiacon kereskednek, ami komoly környezetvédelmi aggályokat vet fel. Ha ezeket az akkumulátorokat nem megfelelően kezelik, akkor talaj-, levegő- és vízszennyezést okozhatnak.

“Egy 20 grammos mobiltelefon-akkumulátor három normál úszómedence vizét szennyezheti be. Ha a földbe temetik, akkor 1 négyzetkilométernyi területet szennyezhet el körülbelül 50 évre” – jelentette ki Wu Feng, a Pekingi Technológiai Intézet professzora.

Az elektromos autók akkumulátorai viszont sokkal nagyobbak, mint a mobiltelefonok akkumulátorai. Li Yongwang, egy kínai vegyészmérnök szerint az akkumulátorok által okozott szennyezés nagy valószínűséggel sokkal rosszabb, mint a benzinüzemű járművek kipufogógázainak szennyezése.

Li szerint, ha ezeket az akkumulátorokat elássák vagy tetszés szerint kidobják, akkor nemcsak a környezetre nézve mérgezőek, hanem közvetlen veszélyt jelentenek az emberek életére is, mivel hő hatására felrobbanhatnak.

A kínai újrahasznosítási piac óriási

Az akkumulátorok újrahasznosítása sürgető kérdéssé vált Kínában, és ezt tartják az egyik gyenge pontnak, amelyet a kínai hatóságok nem vettek kellőképpen figyelembe, amikor erőteljesen támogatták a hibrid és elektromos autók gyártását. Jelenleg két különböző módszer létezik az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítására. Az egyik az értékes nyersanyagok visszanyerése a szétszerelés után. A másik a másodlagos hasznosítás más területeken.

Jelenleg a gépjárművek elektromos akkumulátorait főként két típusra osztják: a hármas lítium akkumulátorokra és a lítium-vas-foszfát akkumulátorokra.

Az előbbi akkumulátorok viszonylag nagy mennyiségben tartalmaznak ritka fémeket, például nikkelt, kobaltot és mangánt, így ezeket érdemes visszanyerni.

A lítium-vas-foszfát akkumulátorok fő összetevői a lítium és a vas, amelyeket kevésbé érdemes. Ezt az akkumulátor típust gyakran más területeken használják, mivel élettartama hosszabb.

Az akkumulátor típusától függetlenül az újrahasznosítási piac Kínában hatalmas. A China Orient Securities becslése szerint a kínai akkumulátorok újrahasznosítási piaca, beleértve a két újrahasznosítási módszert is, 2025-re várhatóan eléri a 37 milliárd dollárt.

Feketepiac áll nyerésre

Idén augusztusban a kínai hatóságok kiadták az “Adminisztratív intézkedések az új energiával működő járművekhez használt akkumulátorok másodlagos hasznosítására” című rendeletet, amely előírja az új energiával működő járművek gyártóinak, hogy az akkumulátorok újrahasznosítására egy elosztó csatornát hozzanak létre.

Ezek az autógyártók azonban csak a többletköltségeket viselik, és nem profitálnak abból, hogy az akkumulátorok újrahasznosítását hozzáadják az üzleti tevékenységükhöz. A kínai állami média idézett egy szakértőt, aki szerint az akkumulátorokat nem az autógyártók állítják elő. Ezért ezeket a vállalatokat nem ösztönzik arra, hogy az elhasználódott akkumulátorokat újrahasznosítsák.

A kínai állami média szerint a jelenlegi újrahasznosítási politikával kapcsolatban egy sor probléma merül fel: nem egységes újrahasznosítási szabványok, nem szabványos eljárások, következetlen erőforrás-felhasználási hatékonyság, nem egységes árképzés és a nyereség nem egyértelmű elosztása.

További probléma, hogy bár Kínában számos vállalat foglalkozik akkumulátor-újrahasznosítással, mindössze 27 olyan vállalat van, amely rendelkezik az elektromos autókban használt akkumulátorok másodlagos hasznosítására és újrahasznosítására vonatkozó képesítéssel.

A hatalmas piac a lassú hatósági intézkedésekkel párosulva így kedvező feltételeket teremtett a feketepiac számára. Jelenleg számtalan szolgáltatást lehet találni Kína legnagyobb használtcikk-kereskedelmi platformján, a Xianyu-n, ha használt autóakkumulátorokat keresünk.

Ezen a feketepiacon az akkumulátorok újrahasznosítását általában tonnában árazzák. A kínai állami média szerint az elektromos lítium akkumulátorok újrahasznosítási ára tonnánként 1250 és 1563 dollár között mozog. A legtöbb ilyen vállalkozás Kína egész területéről vásárolja fel az elhasználódott akkumulátorokat.

Ehhez képest a hivatalosan kijelölt cégek által meghatározott árak gyakran alacsonyabbak, mint a feketepiacon. Ennek eredményeként a hivatalos cégek nem is tudnak akkumulátorokat beszerezni. Egy iparági szakértő a Beijing Newsnak elárulta, hogy az elhasználódott akkumulátorok mintegy 80 százaléka a feketepiacra áramlik újrahasznosításra.

Ha a feketepiaci cégek számára az újrahasznosítás nem jelent lehetőséget, a környezet veszít. 2018-ban a Liaoning tartománybeli Tieling városában a hatóságok lefoglaltak egy illegális ólomolvasztó üzemet és 330 tonna hulladék akkumulátort. Az üzemben dolgozók szétszerelték az akkumulátorokat, és 50 tonna kénsavat közvetlenül a közeli földterületre öntöttek ki, ami visszafordíthatatlan szennyezést okozott.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.