Facebook által gyűjtött adatok korlátozása – pár kattintással beállíthatod

  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

A Facebook az egyik legnagyobb hirdetési platform a világon. Ezt a pozícióját pedig azért tudta megszerezni, mert szinte mindent tud rólad, rólam és mindenkiről aki használja az internetet.

A Facebook rengeteg eszközt használ arra, hogy folyamatosan kövesse a felhasználók aktivitását az interneten attól függetlenül, hogy van valakinek profilja a közösségi hálón vagy nincs.

Bármit amit online térben csinálunk, elképesztő mennyiségű adatot generál, legyen az ruhavásárlás, hotelkeresés vagy csak böngészés. Az alkalmazott applikációk és weboldalak gyakran megosszák ezeket az adatokat a hirdetéseket értékesítő vállalatokkal. Ezek az átadott információk lehetővé teszik, hogy ezek a hirdetési platformok nagyon pontos profilt építsenek fel a felhasználókról az érdeklődési körük és szükségleteik alapján.

Miután világszerte kemény kritikákkal illeték a Facebookot a személyes adatok védelme és adatkezelési szabálytalanságok miatt a tavalyi évben, a Facebook tavaly nyáron bejelentett egy új adatvédelmi eszközt, amit Off-Facebook Activity néven vezettek be. Ez az eszköz nagyobb kontrollt ad a felhasználók kezébe arra vonatkozóan, hogy milyen adatot gyűjthet a felhasználóról a Facebook.

Pár nappal ezelőtt a Data Privacy Day 2020 keretében a Facebook minden felhasználója számára elérhetővé tette a Off-Facebook Activity funkciót. A most indított funkciót korábban Írország, Dél-Korea, Spanyolország felhasználói körében tesztelték.

Kezdetben ’Clear History’ ( Töröld az előzményeket) néven jelentették be az eszközt. Ez az új funkció egy átfogó összegzést ad a felhasználóknak arról, hogy milyen információkat tárol rólad a közösségi oldal az alapján, hogy milyen alkalmazásokat és weboldalakat látogatsz. De ami még fontosabb, hogy azt is lehetővé teszi, hogy törölheted ezeket az adatokat a profilodhoz kapcsolódóan.

Nagyon sok vállalattól kapunk információt a te aktivitásodról a weboldaluk alapján. Mi ezt az információt felhasználva mutatunk neked számodra releváns hirdetéseket és reklámokat. Most lehetőséged van ezt áttekinteni, és törölni ezt, ha nem szeretnéd, hogy ezt felhasználjuk.”

Hogyan használd ezt a Facebook eszközt?

Fontos azonban kiemelni, hogy ezzel a funkcióval azt nem tudod elérni, hogy a közösségi oldal törölje a rólad gyűjtött böngészési információt a szerverekről. Helyette csak azt tudod elérni, hogy le tudod választani a böngészési információt a Facebook profilodról.

Például egyes esetekben voltak felhasználók, akikről több mint 1000 applikáció és weboldal osztotta meg az online aktivitásról az információt az elmúlt 180 napban. Közte voltak híroldalak, banki és egészségügyi szervezetek weboldalai, de a Linkedin is megosztotta az adatokat.

Így tudsz hozzáférni a Facebookon ehhez a funkcióhoz:

  • Menj a ’Beállítások és adatvédelem- Settings & Privacy’ menübe a Facebook applikációban
  • Válaszd ki a ’Beállítások – Settings’ menüt
  • Görgess le a ’Facebook adataid – Your Facebook data’ menübe
  • Válaszd ki a ’Facebookon kívüli tevékenység – Off-Facebook Activity’ menüpontot

Facebook

Facebook

A következő oldal kilistázza az összes olyan alkalmazást és weboldalt, amely megosztja az adataidat a Facebookkal.

Facebook
Itt kiválaszthatod bármelyik alkalmazást, és megnézheted mennyi aktivitást osztott meg az adott applikáció. Ha rákattintasz az aktivitás gombra, akkor egy külön fájlba letöltheted az összes interakciót minden részlettel együtt.

clear history

Ha úgy gondolod, hogy nem szeretnéd, hogy a Facebook felhasználja ezeket az adatokat, akkor érdemes a ’xxx forrásból származó további tevékenységek kikapcsolása’ gombra kattintani, és leállítani a megosztást.

Ennek lehet egy olyan hatása is, hogy azokból az alkalmazásokból, ahová a Facebook fiókoddal vagy bejelentkezve, automatikusan ki fog léptetni.

Sajnos ezzel, hogy törlöd a tevékenység megosztását még nem állítod meg, hogy különböző harmadik feles vállalatok felhasználják az adataidat. Ezzel csak azt korlátozhatod, hogy a Facebook nem fogja felhasználni hirdetésekre ezeket az adatokat.

Mégis ez egy jelentős lépésnek tekinthető a transzparencia és kontroll irányába. Főleg annak fényében, hogy a másik nagy rivális a Google egyenlőre nem kínál semmi hasonló funkciót.


  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.