Hidrogén meghajtású jövő: nem biztos, hogy úgy fog kinézni, ahogy elképzelted

A hidrogén meghajtású motorok és H2 üzemanyagcellák nem mai ötlet, ám egyelőre a tömeges kereskedelmi hasznosítása még jócskán várat magára. Az egyik hátránya a hidrogén járműveknek, hogy magasnyomású tartályokban 700 bar nyomáson kell tárolni a hidrogént és ehhez jön még pluszban az üzemanyagcella. Buszokban és kamionok esetében még úgy ahogy kivitelezhető, de nem úgy a kisebb személygépjárműveknél, motoroknál, drónoknál és rollereknél. A német Fraunhofer Intézet azonban most egy új megoldással állt elő a kisebb járművek ‘hidrogénesítésére’, amihez paszta állapotú magnézium-hidrided alkalmaznának.

Az intézet kutatóinak elképzelése, hogy a szobahőmérsékleten és normál légnyomáson tárolt magnézium-hidrid pasztából vonják ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént. A paszta 250 Celsius fokon felbomlik aminek következtében hidrogén szabadul fel.

Érdekesen a paszta csupán a szükséges hidrogén felét adná, a másik felét a hozzáadott vízből felszabaduló H2 tenné ki. Közleményében a Fraunhofer állítja, hogy az energiasűrűsége a pasztából kinyert hidrogénnek nagyobb, mint a 700 bar nyomáson tárolté egy hagyományos hidrogén meghajtású rendszerben és akár 10x energia hatékonyabb, mint a jelenleg rendelkezésre álló legjobb akkumulátor technológiák.

Előnye a pasztának ránézésre a könnyű tárolás és relatíve olcsó mivolta. A vegyületet adó magnézium egy gyakori elemként kategorizált elem a bolygónkon. Másrészt egy hidrogén töltőállomás kialakítása százmilliós tétel alsó hangon, ám egy ilyen fémdobozos paszta töltő integrálása meglévő benzinkút infrastruktúrákba alig néhány millió forintba kerülne, állítja a Frauenhofer. A kereskedelmi forgalomba hozatal tesztelése érdekében egy négy tonna éves volumenű gyárat is épít az intézet.

Az ötlet egyébként nem új. Fémhidridek hidrogéngazdaságban való felhasználására szakosodott a francia McPhy vállalat, és tervei között szerepel például, hogy por állapotú hidridekből nyerjék ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént.

Kapcsolódó:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük