Jön az elektromos autók utáni adózás, Svájc lesz az első

Már biztos, hogy Svájcban 2030-ig bevezetik az elektromos autók utáni adózást, hogy csökkentsék a finanszírozási hiányt. Most pedig már csak egy kérdés maradt: az EU vajon mikor fog csatlakozni az adórendszer reformjához? 

Veszélyben van Svájc az elektromos autók miatt

Az elektromos járművek elterjedése az éghajlati célok elérése érdekében kulcsfontosságú mind a kormányok, mind az autógyártók számára. Azt viszont, ha akarnánk, sem tudnánk a szőnyeg alá söpörni, hogy a belső égésű motorok lecserélése komoly pénzügyi problémát jelent, mivel az elektromos autókra vonatkozó adókedvezmények miatt az autóipar és maga a kormány bevétele is veszélyben van. A legjobb példa erre Svájc lehet, ahol a 118 g/km-nél nagyobb szén-dioxid-kibocsátású autókra kivetett büntetésből származó adóbevétel a 2020-as 134,1 millió euróról tavaly 28,5 millió euróra zuhant. Mindeközben az elektromos autók aránya egy év alatt 14,3%-ról 22,5%-ra nőtt, a benzines és dízel autók aránya pedig 71,8%-ról 55,5%-ra esett vissza.

“Annak érdekében, hogy elérjük az éghajlati célt, s 2050-ig megszüntessük az üvegházhatású gázok kibocsátását, a jövőben főként elektromos járműveket kell gyártani. Ennek következtében ugyanakkor a bevételek egyre inkább csökkennek, az infrastruktúra karbantartására és bővítésére pedig nincs elegendő pénz – ismerte el a svájci kormány.

2030-ra tervezik az adó bevezetését 

A növekvő költségvetési hiány megfékezésére a svájci kormány megbízást kapott arra, hogy  “2023 végéig elfogadjon egy törvénycsomagot a közlekedési infrastruktúra fenntartható finanszírozása érdekében”. A pontos részletek, hogy Svájc miként fogja megadóztatni az elektromos meghajtású járműveket, egyelőre tárgyalás alatt állnak, az viszont már biztos, hogy az adóintézkedés 2030-ig hatályba fog lépni.

A javaslatok szerint a megtett kilométerek szerint fix díjat vezetnének be, amely többek között a járműkategóriától is függene. Ez hasonló lenne a fosszilis üzemanyaggal működő járművekre vonatkozó jelenleg ismert rendszerhez, de a kormány egyértelművé tette, hogy “a benzines és dízeles járműveket nem fogja érinteni az illetékfizetés. A törvényjavaslatra reagálva Hans-Peter Annen, az Eurotax Switzerland egyik vezetője megjegyezte:

“Amennyiben ez az új adórendszer 2030-ban hatályba lép, nem hiszem, hogy nagy hatással lesz majd az új vagy használt elektromos autók megvásárlására. Addigra ezen járművek részesedése és népszerűsége lényegesen nagyobb lesz, mint most, és az ügyfelek azért veszik majd meg, mert úgy akarják, függetlenül attól, hogy egy új adót is meg kell majd fizetniük.”

Kösd fel a gatyád, Európa! 

Az elektromos járművek hatása az adóbevételekre lényegesen erőteljesebb Svájcban, mint Európa többi országában. Ahogyan ugyanakkor az autógyártók igyekeznek megfelelni a szigorú európai kibocsátási normáknak, elkerülhetetlen, hogy több európai kormány is hasonló cselekedetre fordítsa a fejét.

Az Egyesült Királyság egyébként egy lépéssel jóval előrébb jár, hiszen egy hónapja már beszüntette az elektromos autók vásárlásának támogatását. Sőt, már Németországban is porondra került a téma megvitatása, hiszen az valamelyest csökkentheti a kormányzati kiadásokat. Azt viszont ne feledjük, hogy mindez nem állítja meg az adóbevételek csökkenő tendenciáját, mivel a szabályok továbbra is büntetik a belső égésű járműveket és mentesítik az elektromos járműveket.

A kormányok jogosan fektetnek be az elektromos járművek elterjedésének támogatásába. A sors iróniája viszont, hogy a pénzeszközök oroszlánrészét a belső égésű autók termelik, amit a legtöbb kormány már el is ismert. Most pedig már csak az a kérdés, hogy mikor fogja Európa is tudomásul venni a svájci fejleményeket, és követni az adórendszer megreformálását.