Nagyon nagy gáz lehet, elfogyhat a dízel, jöhet a jegyrendszer

A világpiacokon az Oroszországgal szembeni szankciók miatt a gázolaj mennyisége csökken, és Európát fenyegeti leginkább a rendszerszintű hiány veszélye, amely üzemanyag jegyrendszer bevezetését is elhozhatja – figyelmeztettek a világ vezető olajkereskedelmi csoportjai.

A három legnagyobb nyersanyagkereskedő – a Vitol, a Gunvor és a Trafigura – vezetői úgy becsülték, hogy az Oroszország ukrajnai invázióját követő szankciók miatt akár napi hárommillió hordó olaj és annak termékei eshetnek ki a globális piacról.

A vállalati vezetők az FT Commodities Global Summiton beszéltek az egész világot fenyegető súlyos ellátási problémákról a svájci Lausanne-ban.

“Európa a gázolaj mintegy felét Oroszországból, másik felét pedig a Közel-Keletről importálja” – mondta Russell Hardy, a svájci székhelyű Vitol olajkereskedő cég vezetője.

Ez az orosz import az európai gázolajfogyasztás nagyjából 15 százalékát teszi ki, miközben az Oroszországból származó nyersolaj egy tetemes részét a kontinensen lévő finomítók feldolgozzák.

Hardy elmondta, hogy Európában a benzin helyett a gázolajfogyasztás növelésére való átállás hiányt okozott az üzemanyagból. Hozzátette, hogy a finomítók a magasabb árakra válaszul növelhetik a gázolaj-kibocsátásukat ezzel viszont más kőolajszármazékokból lehet kevesebb a piacon. A cégvezér ugyanakkor azt is elismerte, hogy akár jegyrendszer bevezetése is lehetséges. Ez pedig rendkívül súlyosan érintené más termékek ellátási láncait is, hiszen az áruszállításhoz, a mezőgazdasághoz elengedhetetlen a gázolaj.

Torbjorn Tornqvist, a genfi székhelyű Gunvor Group társalapítója és elnöke úgy nyilatkozott: “A dízel nem csak egy európai probléma, ez egy globális probléma. Tényleg az.”

A szingapúri székhelyű Trafigura vezérigazgatója, Jeremy Weir is azt mondta, hogy az orosz olajtermelésből legalább 2 – 2,5 millió hordó fog hiányozni a globális piacról.

“A gázolajpiac rendkívül szűkös. És egyre szűkösebb lesz” – tette hozzá.

Amrita Sen, az Energy Aspects vezető olajipari elemzője szerint az olajtermékek közül a dízelt érinti a legsúlyosabban az orosz szankció, mivel Európa naponta közel 1 millió hordó orosz gázolajat importál, és a világ úgy kezdett el szankciókat hozni Oroszországgal szemben, hogy az olajkészletek rekordalacsony szinten álltak.

A francia TotalEnergies olajipari nagyvállalat közölte, hogy amennyiben nem kap ellenkező utasítást az európai kormányoktól, “a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2022 végéig” felmondja orosz gázolaj-vásárlási szerződéseit.

“A TotalEnergies más kontinensekről fog kőolajtermékeket importálni, nevezetesen a szaúd-arábiai Satorp finomítóban előállított gázolajból” – áll a vállalat közleményében.