Németország gazdasága tovább szenved a Rajna alacsony vízszintje miatt

A napjainkban végbemenő extrém szárazság miatt Európa több folyója idők óta nem látott vízszinten áll. Ezzel nincs máskép a Rajna-folyó  sem, és egyes hírek szerint veszélyesen közel fog kerülni ahhoz a ponthoz, amikor már a teherszállításra alkalmatlan lesz. Az amúgy is nehéz gazdasági időket élő Németország még nehezebb helyzetbe kerülne, mivel ennek hatására a folyón eddig szállított áru kereskedelme megszűnne.

A Svájcban eredő 1288 km hosszú Rajna létfontosságú a fűtőolaj, szén, és más áruk szállítása szempontjából mind Svájc, mind Németország számára. A folyó a németországi Kaubban, amely az áruszállítás egyik legfontosabb útvonala, a Rajna vízállása a hétvégen elérte a 47 centimétert. Amennyiben további 7 centiméterrel lejjebb apadna, akkor teljesen hajózhatatlan lenne a folyó az egyik legforgalmasabb szakaszán.

„A szénszállítmányokat már most is korlátozza az alacsony vízállás, mivel egyre kevesebb hajó lesz alkalmas, így egyre kisebbeket kell üzemelni, amelyek kevesebb áru szállítására képesek. Egyúttal a szállítási költségek is megnőnek, ami pedig a szénerőművek üzemeltetési költségeit emeli.” – közölte az EnBW AG energiaszolgáltató.

A Rajna vízszintje. Forrás: Bloomberg.

2018-ban volt a mostaninál is alacsonyabb vízállás, ami akkoriban 0,4%-kal rontotta a német gazdaság negyedik negyedéves növekedését. Ezúttal mégnagyobb szükség lenne egy járható vízi útra az elmaradt orosz energiaellátás pótlására. A Nemzetközi Valutaalap szerint amennyiben Oroszország leállítja a gázellátást, abban az esetben Németország gazdasági teljesítménye 4,8%-kal visszaesne.

Kedden a Kaubnál lévő vízszint 2018 óta a legalacsonyabb volt, 60 cm, de a német vízügy szerint szombatra ez 47 cm-re csökkenhet. Fontos megjegyezni, hogy a mért vízszint nem egyenlő a folyó tényleges mélységével. Kaubnál például két héttel ezelőtt a mért szint 90 cm-hez volt közel, eközben a folyó tényleges mélysége 2 méter körül volt.

A rajnai áruszállítás megszűnésével ésszerű lenne a vasúti és közúti áruszállításra áttérni, azonban az energiaárak miatt azok egyre drágábbak. Jelen állás szerint 200 euróba kerül egy tonna áru elszállítása a svájci Bázelbe. Érdemes megjegyezni, hogy ez a költség néhány hónappal ezelőtt mindössze 25 euró volt.

A gázolaj szállítási költsége Bázelbe. Forrás: Bloomberg.

A vállalatok felkészültek

A cégek is elkezdtek felkészülni a legrosszabb forgatókönyvek bekövetkeztére. Az EnBW például jelentős szénkészletet halmozott fel. Az Evonik Industries AG vegyipari vállalat hajókat és teherautókat bérel, amivel kompenzálni tudja a Rajnán közlekedő uszályok alacsony rakománymennyiségét.

„Jelenleg nincsenek jelentős korlátozások az ellátási láncainkban, sőt úgy érezzük, hogy a vállalatok jobban felkészültek, mint a 2018-as események során.” – közölte az Evonik.