Rekordott döntött az európai LNG import

Két éves rekordot döntött az európai LNG import, miután végre megérkezett közel 20 tankerhajó az Amerikai Egyesült Államokból, melyeknek rakományáért az európaiak aranyáron fizettek. Az LNG, vagy LPG (bár a kettő nem ugyanaz, a köznyelvben gyakorlatilag szinoníma) szállítmányra azért volt már égető szükség, mert az Északi Áramlat gázvezeték körüli vitában az unió politikusai tökön lőtték magukat, melynek hatására korábban soha nem látott gázhiány lépett fel Európában.

Az új gázvezetéket, melyet Oroszország egyértelműen Ukrajna elkerülésére épített, elsősorban geopolitikai és gazdasági motivációjú hatalmi csörte miatt nem lehet még üzembe helyezni. Putyin válaszul jelentősen csökkentette a leszállított kapacitást a már meglévő vezetékeken, melynek hatására a gázárak az egekbe szöktek, és soha nem látott gázhiány lépett fel. Minderre csak rátesz egy lapáttal, hogy mindez pont a tél elején kezdődött, valamint, hogy az európai stratégiai gáztárolók kapacitása alapból rendkívül alacsony volt a vita kezdetekor.

A Bloomberg adatai szerint szeptember óta rohamos ütemben növekedett az Európába érkező LNG mennyisége. Az európai vásárlók olyan magas árakat kínáltak a gázért, hogy egyes tankerhajókat Ázsiából is visszafordítottak, hogy inkább itt adják el a rakományukat. A beérkező szállítmányok hatására 1 MWh energia nagykereskedelmi ára a decemberi 180 eurós csúcsról egészen 90 euró környékéig tudott normalizálódni, az utóbbi hetekben. A viszonyítás végett, a konfliktus előtt ez az érték 20-30 euró volt megawattóránként.

Drága, macerás, óriási infrastrukturális befektetéseket igényel, nincs belőle elég, de legalább nem orosz

Az EU politikai döntéshozói, és a német hatóságok úgy hátráltatják az Északi Áramlat üzembe helyezését, hogy azzal Európán kívül mindenki jól jár. Az orosz vezetékeken érkező gázszállítmányok hiába estek vissza brutálisan, az árak olyannyira az egekbe szöktek, hogy a Gazprom így is rekord profitra számít. Közben a nagy segítő amerikaiak, akik évek óta lobbiztak az Északi Áramlat ellen, mondván az növelné az orosz befolyást a kontinensen, elképzelhetetlen profittal pörgetik az európai LNG szállítmányokat, amiket már régóta rá akartak sózni Európára.

Nem véletlen, hogy a világon bárhol csak ott hagyatkoznak LNG szállítmányokra, ahol vezetéken érkező nagy mennyiségű gáz nem elérhető, vagy ahol éppen gázhiány alakul ki. Az LNG-t csak drága, speciális tankerhajókkal lehet szállítani, sőt magát a rakományt is csak drága, különlegesen kialakított terminálokon lehet be és kitölteni. Az európai LNG szállítmányok többsége Amerika, Afrika és a Közel-Kelet felől érkezik, így a hajók gyakran a fél világot átszelik, ami további költségeket eredményez. Mindezek után a leszállított rakomány cseppfolyós halmazállapotban érkezik meg, így azt még szintén rendkívül drága és high-tech üzemekben kell gáz halmazállapotba visszaalakítani.