Renault vezér: az európaiak számára az autók megfizethetetlenek lesznek

Luca de Meo, a Renault-csoport vezérigazgatója és az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) elnöke megkongatta a vészharangot az európai autóipar versenyképességének elvesztésével, az autóárak emelkedésével és az autóiparban dolgozók elbocsátásával kapcsolatban. Az ACEA elnökeként az európai politikusokhoz fordult, és egy ambiciózus tervet sürgetett, hogy az európai autóipar talpon maradhasson.

“Iparágunk régóta versenyelőnnyel rendelkezik a belső égésű motoros járművek értékláncában. Az elektromos járművek esetében ez már nem lesz így, legalábbis rövid távon. Versenytársaink számos olyan aduásszal rendelkeznek, amelyekkel mi még nem, nevezetesen az akkumulátoros elektromos járművek értékláncában. Ráadásul a nemzeti és helyi hatóságok részéről is hatalmas támogatásban részesültek, és ez Kínában és az Egyesült Államokban még inkább igaz.”

A Luca de Meo által kiemelt problémák többrétűek. Az első a politikai támogatás. Az olasz cégvezető példaként az inflációcsökkentő törvényt (IRA) hozza fel, amely az amerikai kormány kezdeményezése a helyi ipar ösztönzésére az átalakulás idején. Ez segíti az USA iparát a zöld átalakulás folyamatában, míg Európa az iparág szabályozására törekszik, a piaci szereplők meghallgatása és megsegítése nélkül.

Az Euro 7-es autók megfizethetetlenek lesznek?

Luca de Meo az új Euro 7-es szabályozásra mutogat, amely irreális korlátozásokat ró az autógyártókra, és magasabb költségekhez vezet. Úgy számol, hogy a gyártók számára autónként körülbelül 1000 eurós áremelkedés várható, a fogyasztók számára ennek a duplája, 2000 euró is lehet. Az elmúlt időszakban már így is drasztikusan megdrágultak a gépkocsik, ha az árak tovább emelkednek, luxusnak fog számítani egy új autó megvásárlása egy átlagember számára. A csillagászati árak visszatarthatják az embereket a vásárlástól. Ez pedig lassítaná az autók generációváltását is. Így az autópark elöregedne és szennyezőbbé válna. De Meo becslései szerint a piac mintegy 7%-os visszaesése várható. Ez a csökkenés arra késztetheti az autógyártókat, hogy bezárjanak néhány üzemet.

“Az Euro 7 szabványnak való megfelelés olyan költségnövekedést eredményezne, amely visszatarthatná a vásárlókat az új autók vásárlásától. Ez meghosszabbíthatja az autók élettartamát, ami azt jelenti, hogy az idősebb, magasabb károsanyag-kibocsátású autók tovább maradnak az utakon.”

Luca de Meo szerint nagyobb előnyökkel járna, ha a gépkocsik Euro 7 szabványhoz való igazításához szükséges beruházásokat a villamosításra fordítanák, hogy ezek a gépkocsik megfizethetőbbek legyenek. Ezt a koncepciót több autógyártó már korábban is hangoztatta, amikor az új emissziós előírásokról beszélt.

“Úgy gondoljuk, hogy sokkal jobb ár-érték arányt kaphatnánk, ha az Euro 7 által megkövetelt hatalmas beruházásokat a villamosításra, az elektromos járművek megfizethetőbbé tételére és a flotta fejlesztését szolgáló, zéró kibocsátású technológiák kifejlesztésére fordítanánk.”

Luca de Meo arra ösztönzi az európai politikusokat, hogy dolgozzanak ki egy ambiciózus tervet az öreg kontinens autóiparának támogatására.

“Az előttünk álló számos bizonytalanság ellenére a piac várhatóan 2023-ban fellendül. Várakozásaink szerint idén mintegy 9,8 millió új autót adnak el a régióban, ami 5%-kal több, mint 2022-ben. Ez azonban még mindig 25%-kal marad el a válság előtti, 2019-es szintektől, ami azt jelzi, hogy még mindig törékeny helyzetben vagyunk. Ebben az összefüggésben még fontosabb, hogy iparágunk megerősítse pozícióját a globális színtéren.”

Az elnök ezenkívül azt is kihangsúlyozta, hogy “az autóipar gazdaságunk egyik alappillére, és az is marad. Európában közel 13 millió munkahelyről van szó, az összes munkahely 7%-áról. Azokról a járművekről, személygépkocsikról, haszongépjárművekről és teherautókról beszélünk, amelyek a személyek és áruk napi kilométeres mobilitásának 80%-át biztosítják”.