Vészhelyzetbe került a Facebook

Az eredetileg a Harvard Egyetem diákjai számára létrehozott szolgáltatási platform hosszú utat járt be, amíg megszerezte mai hírnevét. Most azonban a Facebook közel 20 év után úgy tűnik, válságba került. A közel hárommilliárd felhasználó ugyanis napról napra csökken, és egyre több felhasználó nem aktív, így nem is potenciális reklámügyfél. Mindez az anyavállalat egyre növekvő eredménytelensége és adatsértései miatt is történik.

Egyszerű szolgáltatásból monopólium

Miután elhatározta, hogy terjeszkedik és mindenki számára nyitott közösségi hálózattá válik, a vállalkozás ugrásszerűen nőtt. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy megalakulásakor nem volt megfelelő konkurencia, amely hátráltatta volna a Facebook terjedését és népszerűvé válását. Másik jelentős ok pedig nyilvánvalóan a cég igazi éltető eleme, a reklámokból származó hatalmas bevétel.

Az olyan szolgáltatásai révén, mint például a kommunikáció, chat, geolokáció, csoportok, megjelölések stb. a kék közösségi hálózatnak sikerült a fiatalokat és másokat is világszerte olyannyira egyesítenie, hogy igazi monopóliummá vált a szektorban.

A tőzsdei bevezetést követően az árfolyam 2021-ig emelkedett, de egyre lassabb ütemben.

Konkurensek megjelenése

A Twitter, az Instagram és a TikTok megjelenése fenekestől felforgatta a helyzetet. A Facebook hirtelen nem volt többé egyedül. Ügyfélköre átlagos, idősebb csoportra korlátozódott, amely nem tudta vonzani a fiatalabb generációt. Annál inkább vonzotta őket az Instagram (amely ma már a Meta tulajdonában van) és a Tiktok, amely rajongótáborával a közösségi hálózat igazi kivégzőjének nevezhető. Nem csak a felhasználók váltottak a modernebb platformokra, de Zuckemberg pechére a reklámcégek is gyorsan átálltak az újabb, modernebb közösségi hálózatokra. Nem is csoda, hiszen a jelek szerint a rövid videókat és vicces posztokat közvetítő „görgetős oldalak” nagyon hatékonyan megragadják a felhasználók figyelmét.

Ez a helyzet, valamint a közelmúltban az elvárttól messze elmaradó vállalati eredmények miatti 25%-os tőzsdei zuhanás hozzájárult ahhoz, hogy a piacok és a tulajdonosok egyre jobban aggódjanak.

Új struktúra bevezetése

Tavaly a Facebook nevet és fókuszt váltott, hogy a metaverzumba lépjen. Ennek egyik legfontosabb lépése volt, hogy a céget átkeresztelték Metara, és módosították a cég működési struktúráját. Ennek keretében voltak kisebb, de hangsúlyosként kommunikált változások. A News Feed új neve már csak Feed, a korábban Facebookernek nevezett alkalmazottakat már Metamates-nek hívják és a céges értékcsomagot is frissítették.

A vállalat mindent a Metaverzumra tesz fel, amely minden bennfentes és befektető szerint az interakció és így a marketing jövője.

A Facebook guru Zuckerberg állítása szerint már középiskolás korában foglalkoztatták a metaverzumok, azonban mostanra úgy érzi, hogy tényleg adott a technológiai fejlettség ahhoz, hogy elindítson egy komolyabb metaverzum projektet.

A hatalmas befektetések és az elért eredmények ellenére azonban ez a projekt még mindig éretlen állapotban van, és nem áll készen arra, hogy kielégítse a fiatalabb generációk modernitás iránti szomjúságát. Egyrészt a Meta próbálja forradalmasítani önmagát, de még mindig nem indul be, másrészt a fiókok javításának és a felhasználók bevonzásának igénye a vállalatot patthelyzetbe sodorja, amelyben minden lépés rossz lehet.

Válságban a Facebook: technikai és jogi problémák

A Facebook nemrég világossá tette, hogy döntéseket kell hoznia. A partnerek által vizsgált hipotézisek spektrumában ott van a közösségi hálózat részleges (Európa) vagy teljes bezárása is, hogy az energiákat a metaverzumra és a felvásárlásokra összpontosíthassák.  Ezek a hipotézisek azonban szorosan kapcsolódnak ahhoz, hogy a vállalatnak nehézséget okoz az adatcsere Amerikából az öreg kontinensre és fordítva.  A helyzetet bonyolítja a biztonság és adatvédelem kérdése, amely úgy tűnik, hogy Zuckerberg számára visszatérő probléma.

A kritikus helyzet a hirdetők azonosítójának (IDFA) eltávolítása és az Apple által bevezetett App Tracking Transparency miatt alakult ki.  Az iPhone-felhasználóknak mostantól kifejezetten beleegyezésüket kell adniuk, ami bonyolultabbá teszi a hozzáférést és a használatot, és kétségeket ébreszt az emberekben. A Facebook marketingje ennek a lépésnek a hatására összeomlott, és most reagálnia kell, de ez nem lesz könnyű. Csak a reklámokból a becslések szerint 10 milliárdos bevételkiesést szenved el az óriás idén.

A válság megoldása

Az első megoldás egy olyan sorozatos felvásárlást foglal magában, amelyek célja a közönség kiszélesítése a fiatalabb célcsoport felé, hogy differenciálódjon és új befektetéseket vonzzon, ahogyan azt az Instagram és a WhatsApp esetében is tették az évek során. A második a metaverzum masszív fejlesztését szorgalmazza, hogy ennek társadalmi referenciájává váljon. Ezen a területen is van konkurencia, de senki sem előzi meg a másikat, és ez jó előjel Zuckemberg és társai számára.