Volkswagen vezér: az EU-ban életképtelenné vált az akkumulátor gyártása

A Volkswagen vezérigazgatója azt írta, hogy az elektromos járművek akkumulátorgyárai az Európai Unióban jelenleg gyakorlatilag életképtelenek a magasra szökő energiaárak miatt.

A Volkswagen AG neves márkájának vezérigazgatója, Thomas Schaefer szerint Németországban és az EU-ban egyre inkább megvalósíthatatlanná válnak az olyan kulcsfontosságú ipari beruházások, mint az akkumulátor üzemek, mivel a politikai döntéshozók képtelenek hosszú távon kordában tartani az egekbe szökő energiaárakat.

Európát, és különösen Németországot az ukrajnai háború és a Moszkva elleni nyugati szankciók óta a blokkba irányuló orosz energiaexport elvesztése sújtja. Az EU és az Egyesült Királyság 2022 nagy részében súlyos energiaválsággal nézett szembe.

Európa legnagyobb és az orosz gázimporttól leginkább függő gazdasága, Németország ipari teljesítménye zuhanni kezdett.

Schafer figyelmeztetett, hogy “Kanada, Kína, Délkelet-Ázsia és az olyan régiók, mint Észak-Afrika, előretörnek”.

“Ha nem sikerül gyorsan és megbízhatóan csökkenteni az energiaárakat Németországban és Európában, akkor az energiaigényes termelésbe vagy új akkumulátorcellagyárakba történő beruházások Németországban és az EU-ban gyakorlatilag életképtelenek lesznek” – írta Schaefer a LinkedIn-en november 28-án.

“Az értékteremtés ezen a területen máshol fog megvalósulni” tette hozzá.

Schaefer dicsérte a francia és a német gazdasági miniszter, Bruno Le Maire és Robert Habeck múlt heti együttműködési erőfeszítéseit, de azt mondta, hogy tervük “döntő területeken elmarad, és nem foglalkozik az előirányzott prioritásokkal”.

A Biden-kormány újabb pofont adott az európai elektromos autógyártásnak

Európa gazdasági válságát a Biden-kormány nyáron elfogadott inflációcsökkentő törvénye is súlyosbította. Az új klíma- és adótörvény célja, hogy fellendítse az elektromos autók hazai gyártását az Egyesült Államokban, és csökkentse a külföldi országoktól való függőséget az akkumulátor-alkatrészek és anyagok tekintetében.

Az Európai Unió tisztviselői panaszkodtak, hogy a támogatások és korlátozások az európai vállalatokat is sújtják, és a nem amerikai vállalatokkal szembeni diszkriminációval megsértik a Kereskedelmi Világszervezet szabályait. Franciaország és Németország gazdasági minisztere egyaránt ellenzi Biden gazdasági programját, és úgy látja, hogy azok részben visszafordítják a szövetségeseivel folytatott több évtizedes korábbi kereskedelempolitikát.

Le Maire az amerikai iparpolitikát a kommunista Kína iparpolitikájához hasonlította, amelynek kormánya jelentős támogatásokat nyújt a helyi vállalatoknak a hazai termelés fellendítésére.

“Kína már régen belement ebbe a globalizációba a kizárólag kínai termékeknek fenntartott masszív állami támogatásokkal. A szemünk láttára az USA is lépett, hogy a területén fejlessze ipari kapacitását” – mondta Le Maire.

Habeck kijelentette, hogy az európai hatóságoknak gyorsan és határozottan kell cselekedniük az európai ipar megerősítése érdekében, ha nem születik kompromisszum az új amerikai politikával kapcsolatban az Atlanti-óceán mindkét oldalán.

Emmanuel Macron francia elnök Biden lépésének megtorlásaként az egész EU-ban a “Buy European Act” (Vásárolj európait törvény) mellett szólalt fel, de Olaf Scholz német kancellár azt mondta, hogy az EU-USA Kereskedelmi és Technológiai Tanács december 5-i ülésén megpróbál tárgyalni Bidennel az új törvény hatásainak enyhítése érdekében.

A németek nem akarnak kereskedelmi háborút

A németek szerint stratégiai hiba lenne kereskedelmi vitát provokálni az Egyesült Államokkal, miközben az EU konfliktusban áll Oroszországgal – jelentette a Bloomberg.

“Nem szül győzteseket, csak veszteseket” – vélekedett Christian Lindner német pénzügyminiszter a héten a Sueddeutsche Zeitung című lap által rendezett sajtótájékoztatón.

“A megközelítés az én szemszögemből az, hogy beszéljünk az Egyesült Államokkal – a cél nem az, hogy a Biden-kormányzatnak ártsunk” – mondta Linder.

Az EU programjai nem összpontosítanak eléggé “a termelés rövid távú felfuttatására, méretnövelésére és iparosítására” – jelentette ki Schaefer, és bírálta az általa “elavultnak és bürokratikusnak” nevezett állami támogatási szabályokat.

A nyilatkozatok azután hangzottak el, hogy a Volkswagen az év elején bejelentette, hogy 2030-ig hat elektromos akkumulátorgyárat kíván üzembe helyezni az EU-ban.

Ezeket a PowerCo nevű akkumulátorgyártó vállalata fogja üzemeltetni, amely 2022 júliusában kezdte meg a fő németországi üzem építését, miután kora ősszel 3,1 milliárd dolláros üzletet kötött az Umicore vállalattal.

“Nincs vesztegetni való időnk. Az EU-nak sürgősen új eszközökre van szüksége ahhoz, hogy elhárítsa az alattomos dezindusztrializációt” – tette hozzá Schaefer.