A transzparencia az egyetlen túlélési stratégia a decentralizált világban

Nemrégiben Manouk Termaaten, a Vertical Studio AI alapítója azt fejtegette egy blogposztban, hogy ha nem kezdenek el a Web3-as cégek alapítói úgy viselkedni, mint a Web2-es cégeké, akkor a feledés homályába tűnhetnek. Igazából a profizmus az, amire szükség lesz. Fel kell adniuk a titkosságot, a háttérbe húzódást előtérbe helyező eddigi stratégiákat. Ez azt jelenti, hogy nyilvánosan meg kell jelenniük a vezetőknek, alapítóknak, online és személyesen is. A csapatok tagjainak, leginkább vezetőinek meg kell jelenniük az online platformokon, például a LinkedIn-en, az X-en és máshol is nyilvánosságra kell hozniuk hitelesített személyazonosságukat.

Még akár az is fontos lehet, hogy háromrészes öltönyben jelenjenek meg konferenciákon,nem pedig szakadt farmerben és kapucniban. Így nagyobb eséllyel vehetik komolyan őket. Érdemes továbbá a Web3-as vezetőknek fontolóra venni a videósorozatok, podcastok készítését, ahol különféle beszélgetéseken keresztül kapcsolódhatnak a közösségükhöz. És az, hogy valaki megjelenik néhány közösségi oldalon és felvesz egy öltönyt, még nem jelenti a titkosítás és anonimitás feladását. Tehát nem szükséges a családról és a hobbikról posztolni, elég fókuszálni a szakmai jelenlétre.

Az irányítás átláthatósága

Szintén hozzájárulhat a Web3-as vezetők és csapatok komolyan vételében, ha nem csak egy decentralizált autonóm szervezetet (DAO) hoznak létre a semmiből, hanem megfelelő jogi személyt is regisztrálnak. Ha szükség van DAO-ra, akkor pontosan nyilvánossá kell tenni az irányítási keretrendszert. Nem eldugott szerverek anonim fórumain és üzenetküldő alkalmazások zárt csatornáin kell átbeszélni a javaslattételi folyamatot és a szavazási mechanizmusokat. Ügyfélszolgálati rendszert is üzemeltetni kell, hogy a közösség akár AI segítségével, de azonnal értékelhető válaszokat kapjon. Partnerként kell kezelni a közösséget, pont, mint egy Web2-es vállalat vonatkozásában.

A fejlesztési naplókat is meg kell osztani nyilvános adattárakban, például a GitHubon vagy nyilvános Notion fórumokon. A nyilvánosságnak tudnia kell a kódváltoztatásokról, a hibajavításokról és a fejlesztési terv mérföldköveiről. A belső döntéseket sajtóközleményekkel kell lekövetni, amelyek világosan megindokolják őket. És nem csak akkor kell kommunikálni, ha új projekt indul vagy bikapiac zajlik. De ez igaz az irányító szervezet felépítésére is. Nem csak a legjobb haverokat kell a Web3-as projektek tanácsadói testületébe nominálni, hanem sikeres múlttal rendelkező, ismert szakembereket. Kellenek jogi szervezetek és megfelelő tanácsadók, akikről megfelelő információkat meg kell osztani. Hány és hány olyan kriptós projektet ismerünk, ahol kb. egy X-fiók és egy weboldal az, ami ismert információ?

Konkluzió

Mert a befektetőknek egyre fontosabb annak bizonysága, hogy egy adott cég megmarad-e holnap is és nem jut rengeteg Web3-as projekt sorsára, amelyek máról-holnapra tűntek el a süllyesztőben. De a közvélemény számára is egyre fontosabb lenne azt mutatni, hogy a DeFi projektek működőképesek és nem csak akkor bukkannak fel a mainstream médiában, ha beadják a kulcsot. A Web3-as cégeknek tanulniuk kell elődeiktől, a Web2-es cégektől. Mert ez már nem a 2014-es kriptós vadnyugat, hanem egy elfogadott, fejlődő és népszerű szektor, ahol már Bitcoin DeFi is van és nem is elhanyagolható. A Web 3.0 vállalatoknak alkalmazkodniuk kell – és többségük nem tette meg ezt. Ha a nyilvánosság ismeri a projekt csapatát, tudja, hogy valódi vállalatként működik, és a befektetőket partnerként is kezelik, akkor létrejöhet egy tényleg elismert, nagy Web3-as vállalat.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ