A Boeing 737 Max végnapjai meglennének számlálva?

A jakartai baleset, az addisz-abebai tragikus baleset, a világ szinte minden országában elrendelt repülési tilalom után azt gondolta mindenki, hogy a híres amerikai repülőgépgyártó végre fellélegezhet. Az Alaska Airlines kényszerleszállása után azonban újabb súlyos kérdések fogalmazódtak meg a sokak szerint már elátkozott Boeing 737 Max repülőgép kapcsán. Mi lesz a sorsa a ráncfelvarrt modellel? Ha ismét hónapokra a földön tartják a hatóságok a 737-et, azzal az utolsó szöget ütnék a repülő koporsójába.

Nem túl szerencsés repülőgép a Boeing 737 Max, amely pár nappal ezelőtt egy kiszakadt vészkijárat miatt kényszerleszállást hajtott végre az egyesült államokbeli Portlandben. A Boeing korábbi 737-es modelljei méltán érdemelték ki a világ legbiztonságosabb repülőgépe címet. Az új modell azonban kész tragédia. A Max balszerencséje Jakartában kezdődött 2018. október 29-én, amikor az indonéz Lion Air Boeing 737 Max 8-as gépe 189 emberrel a fedélzetén, nemsokkal a felszállás után a tengerbe csapódott. Az esetnél egy átesésgátló szoftver (a Manoeuvering Characteristics Augmentation System, röviden MCAS) került a célkeresztbe, amely a gyanú szerint a gép lezuhanását okozta.

Addisz-Abebában nem egészen öt hónappal később, 2019. március 10-én az Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8-as gépe zuhant le hat perccel a felszállás után. A fedélzeten 149 utas és a 8 fős személyzet vesztette életét. A 21. századi repülés történetében egyszerűen ilyen nem fordulhat elő. A baleset miatt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség kitiltotta a Boeing 737 Max 8-ast az európai repülőterekről, és a blokád néhány órán belül az Amerikai Egyesült Államokra is kiterjedt. 2020 novemberében a 737 Max a Szövetségi Légügyi Hivataltól engedélyt kapott a repülésre, az incidensek azonban folytatódtak. 2020. december 22-én az Air Canada 737-es gépe kényszerleszállást hajtott végre Tucsonban, a bal hajtómű meghibásodása miatt. 2022 márciusának utolsó napján egy Boeing 737-800-as – a 737 Max elődje – lezuhant Dél-Kínában, 132 ember halálát okozva. Most pedig itt az Alaska Airlines, szerencsére nem tragédiába torkolló esete.

Valóban a biztonság lebeg a Boeing szeme előtt?

Ezek után joggal merülhet fel bárkiben a kérdés: biztonságos ez a modell? Tud egyáltalán a Boeing még ezek után minőségi repülőgépet gyártani?
A repülési szakértő szerint az Alaska Airlines gépén történt törés csak egy a gyártási hibák körül. A Boeing igyekszik egyre több gépet gyártani, hogy tartsa a tempót az Airbus-szal, de úgy tűnik, hogy a minőség drámai ütemben romlik, ami egy repülőgép esetében fatális eseményhez vezethet. Ez nem egy busz, ami ha elromlik, egyszerűen letoljuk az út szélére. Ha itt műszaki hiba van, az több száz ember életébe kerül.
Az incidens, bár most nem járt súlyos sérülésekkel, de elég riasztó volt ahhoz, hogy az amerikai légügyi hatóságok 171 repülőgépet földre kényszerítsenek, amíg a vizsgálatot el nem végzik. Később a török Turkish Airlines, a Copa Airlines di Panama és az Aeroméxico is úgy döntött, hogy nem engedi felszállni Boeing Max gépeiket.
A Boeing közölte, hogy támogatja a döntést, és hogy a biztonság továbbra is a “legfőbb prioritás” marad. A repülőgépgyártó vezetői szoros kapcsolatban állnak az érintett légitársaságokkal. A vállalat igyekszik megnyugtatni a vásárlókat és a befektetőket, hogy a problémát sikerül orvosolni. A Boeing részvényei az elmúlt 12 hónapban több mint 18 százalékkal emelkedtek, és pénteken alig 250 dolláron zártak. Hétfőn azonban az eset után a részvények ára 206 dollárig zuhant.

Egyre több a gyártási hiba

A repülőgépgyártónál a közelmúltban számos gyártási probléma merült fel. A múlt hónapban a Boeing arra kérte a légitársaságokat, hogy ellenőrizzék a Max kormánylapátot vezérlő rendszer meglazult csavarjait, míg 2023-ban néhány repülőgépen korábban rosszul fúrt lyukakat és nem megfelelő szerelvényeket találtak. A Boeinget 2022-ben ellátási láncbeli hiányosságok gyötörték, 2020-tól kezdve pedig a 787-esnél egy sor probléma 20 hónapos szállítási késedelemhez vezetett. Még az amerikai elnök új Air Force One-jának megépítésére irányuló programjában is megbotlott a vállalat. Eközben az Alaska Airlines gépével kapcsolatban – ami első útját 2023. novemberében teljesítette – felröppentek a hírek, hogy a kiszakadt vészkijáratot mindössze négy csavar tartotta, az incidens előtti napokban pedig egy sor figyelmeztető lámpa jelezte, hogy az utastérben nyomáscsökkenés állt be.
Az elemzők szerint a külön-külön jelentéktelennek tűnő problémák összességében sokkal aggasztóbbnak tűnnek – különösen annak a pusztító tervezési hibának az árnyékában, amely két halálos repülőgép-szerencsétlenséget okozott, és a 737 Max 2019-es világméretű leállításához vezetett.

Minőségi ellenőrzés? Az meg minek

Az Alaska Airlines-szal kapcsolatban, Nick Cunningham, az Agency Partners elemzője azt mondta a Financial Times-nak, hogy “egy ilyen hiba egyetlen repülőgépen sem fordulhat elő, de hogy egy három hónapos repülőgépen történjen, az elfogadhatatlan. Ez tovább erősíti azt a benyomást, hogy a Boeing elfelejtette, hogyan kell repülőgépeket építeni”.
John Cox, nyugalmazott pilóta és a Safety Operating Systems, egy amerikai repülésbiztonsági tanácsadó cég vezérigazgatója szerint a Boeing még mindig képes jó gépeket gyártani, de hozzátette: “Tudnak és építenek is jó minőségű repülőgépeket [de a baleset] ráirányítja a figyelmet a minőségbiztosítási folyamatukra és arra, hogy az mennyire stabil”.
Az incidens kritikus időszakban történt az amerikai repülőgépgyártó számára, amely épp most próbálja növelni a Max-ok gyártási ütemét. A gyártónak a szállítás után fizetnek, így a gyártás növelése kritikus fontosságú a vállalat pénzügyi céljainak eléréséhez. Jelenleg havi 38 repülőgépet gyárt az egyik Seattle melletti gyárában, és azt tervezi, hogy az évtized közepére eléri a havi 50-et.
A Boeing vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat lényegében két gyártósort működtet, miközben a raktárban lévő repülőgépeket készíti elő a vevőknek való szállításra.
A legutóbbi incidens “felveti a kérdést, megy-e a minőségellenőrzés, miközben próbálnak felfutni?” – mondta Ron Epstein, a Bank of America elemzője.
Az incidensbe a Spirit AeroSystems, a Boeing egyik kulcsfontosságú beszállítója is belekeveredett, amely a 737 Max törzsének építése során szereli be a vészkijáratként funkcionáló panelt. A végső felelősség azonban a repülőgépgyártót terheli az esetleges problémákért, mondták iparági szakértők.

Újabb vizsgálatok sora jöhet

A vizsgálatnak elkerülhetetlenül lesznek tovagyűrűző hatásai, beleértve a Boeing gépek gyártósorának ellenőrzését, a gépek alaposabb vizsgálatát, illetve az új rendelések számának visszaesését is. Eközben a Boeing azt kéri az FAA-tól, hogy adjon felmentést a biztonsági előírások alól a Max család legkisebb változatának, a Max 7-nek, amely a Max 10-zel együtt még nem kapott tanúsítványt. A repülőgép konstrukciójának van egy olyan hibája, amely arra kényszeríti a pilótákat, hogy száraz körülmények között korlátozzák a jegesedésgátló rendszer használatát, mert az a hajtómű házának túlmelegedését és letörését okozhatja. A gyártó 2026 májusáig szeretne felmentést kapni a szabályozás alól, amíg műszaki megoldást keres. A már piacra dobott modellek problémái sem oldódtak meg, erre jönnének még az új gépek hibái.
A legutóbbi incidens a gyártónak komoly pofont adhat Kínától, amely fontos piac a Boeing számára, de a 2019-es baleset óta egyetlen kínai légitársaság se rendelt Max-ot, és talán most jött volna el a bizalom pillanata, amikor az ázsiai ország mégis nyitna az amerikai gyártó felé. Bár a Boeing a múlt hónapban leszállított egy 787-est Kínának, a vállalat a Washington és Peking közötti növekvő geopolitikai feszültségek bábja lett.
Iparági megfigyelők már hónapokkal ezelőtt úgy vélték, hogy Kína nyitna az újabb szállítások lehetőségére. De ahogy Scott Hamilton, a Leeham News tanácsadó és hírportál vezetője megjegyezte: “Bármi arra késztetheti Pekinget, hogy ismét meggondolja magát”. A repülőgép gyatra minősége pedig nyomos indok arra, hogy Kína elálljon a megrendeléstől.