A Google szétrombolta a reklámipart, a blokklánc most újraépítheti

A reklámbiznisz krízisben van. És úgy tűnik, hogy a Google, az egyetlen résztvevő, aki változtatni tudna a dolgokon, elégedett a helyzettel. Nem tesz, és nem is akar semmit tenni a rosszindulatú reklámok terjedése ellen.  Szóval itt az ideje, hogy kicsit felrázzuk a dolgokat; a blokklánc pedig tökéletes eszközként szolgálhat ennek megtételéhez.

Mikor volt utoljára, hogy megláttál egy reklámot, és arra gondoltál, hogy ’wow, ez számomra érdekes dolog lehet’, majd rá is kattintottál a linkre?

Ha a válasz az, hogy ’soha’, akkor teljesen megértjük. Általánosan elfogadott tény mostanában, hogy a reklámok szimplán rosszak. Hiszen mindenki tudja, hogy még akkor sem kattintunk reklámra, ha nagyjából úgy tűnik, rendben van a dolog. Úgyis csak valami vírushoz vezet a dolog, aztán vessünk magunkra, hogy a rosszindulatú szoftver már fenn is van a gépünkön. De a legtöbb még csak nem is tűnik valódinak: messziről látszik, hogy valamilyen csalás van a dolog mögött.

Ha eleged van a reklámokból 💻, akkor használd a blokklánc alapú Brave böngészőt.

De hogy jutott ide a reklámipar? Ki okozta ezt, és miért nem tesz ellene senki?

A Google megkapja a pénzét, a többi nekik nem számít

A legnagyobb probléma az online reklámokkal ma a Google monopóliumából fakad. A Google óriásvállalattá nőtte ki magát – és közben elérte azt, hogy ma, ha valaki reklámot akar megjelentetni a honlapján, akkor automatikusan ugrik a Google Adsre. A Google szépen ki is rakja a reklámokat az oldalra. Éppen csak azt nem tudjuk, hogy pontosan mit is fognak reklámozni nálunk.

A Google szétrombolta a reklámipart, a blokklánc most újraépítheti

És hogy a Google miért nem tesz az ellen, hogy naponta millió meg egy, rosszindulatú oldalra irányító reklámokat jelentetnek meg a reklámhelyeiken? Nos, a válasz egyszerű: ők a pénzüket ugyanúgy megkapják, a szidalmazást meg úgyis azok a honlapok viselik el, ahol megjelentették a reklámot. A Google-nak ez nem fáj – a halom pénz, amin ők ülnek, ettől ugyanúgy növekszik.

De mi lenne, ha ezen változtatni tudnánk?

Mert elméletben van egy tökéletes eszköz arra, hogy alapjaiban forgassuk fel és alkossuk újra az online reklámok világát: a blokklánc. A TrustNode csapata egy nemrég közölt cikkében már fel is vetett néhány érdekes kérdést azzal kapcsolatban, hogy ezt hogyan is lehetne megoldani a gyakorlatban.

Webtárhely Bitcoinért Izlandon a szólásszabadság jegyében

Blokkláncra épített reklám

Az első kérdés igazából az, hogy mire alapozva építette ki a Google ezt a monopóliumot. A Google-nek egy nyerő lap van a kezében: az algoritmus, ami az egészet futtatja – meg a birodalom, amit erre építve megalkottak.

Azonban az algoritmust számos programozó meg tudná alkotni. Ha pedig meg van a kód, akkor már csak egy szerverre van szükség, ahol ezt a kódot egy letölthető szoftverként futtatni tudjuk. Miután ez is megvan, már csak a harmadik lépést kell megalkotni. Egy olyan böngészőt, ami nem része a ma ismert internetnek; egy olyan böngésző, amit a blokkláncba integrálhatunk. Így pedig a letöltött szoftver blokklánc node-ként egy megosztott szervert hozhatna létre az összes olyan gép között, ami letöltötte és futtatja ugyanezt a programot. A böngésző ráadásul specializáltan gyűjthetné az adatokat is, melyeket anonim módon lehetne tárolni.

És a Google-ra innentől kezdve nem is lenne szükség.

A monopólium megszűnésével a teljes kontroll visszakerülne a reklámkészítők és a reklámokat közzétevő oldalakhoz. Nekik már érdekük lenne az, hogy ne kerüljenek rosszindulatú programok a reklámozott termékek közé. Így pedig a fogyasztók, azaz maguk az internet felhasználók érdekei is képviselve lennének.

A végén megint mindenki jobban jár azzal, hogy ha kivágjuk a közvetítőket a folyamatból. Egyedül természetesen a Google nem. Nekik azonban a lehetőségük jelenleg is megvan arra, hogy tegyenek a rosszindulatú reklámok ellen – csak éppen egyáltalán nem akarnak élni ezzel.

Kövess minket Facebookon és Twitteren. Értesülj első kézből a friss kriptós hírekről!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük