A világ legbotrányosabb fesztiválja visszatér – egy egykori kalózplatform írja újra a történelmet

Az idősebb olvasók biztosan emlékeznek a LimeWire nevű programra. Ez egy peer-to-peer (P2P) fájlmegosztó volt, amely a 2000-es évek elején és közepén robbanásszerű népszerűségre tett szert. Lehetővé tette a felhasználók számára, hogy fájlokat közvetlenül egymás számítógépeiről osszanak meg és töltsenek le, központi szerver nélkül. Hasonló volt a később népszerűvé vált torrentekhez, de más protokollt használtak, és például a torrentekkel szemben a LimeWire egész fájlokat töltött. A cég komoly jogi támadások kereszttüzébe került gyorsan, 2010-ben pedig egy amerikai bíró elrendelte a fájlmegosztó funkció megszüntetését.

Ekkor a szoftver mögötti cég beszüntette működését, de aztán 2022-ben Julian és Paul Zehetmayr kezei között újjáéledt. NFT-k és digitális gyűjtői tárgyak platformjaként indult újra, a kriptovalutákra és a Web3-ra fókuszálva. Vezetői a WeTransferhez hasonlították, decentralizált háttérrendszerrel és Ethereum tokenekkel. A vállalat szerint az újraindítás sikeres volt, és azt állítják, hogy havonta 2,5 millió aktív felhasználót vonz a platform. És most még nagyobbat durrantott a cég. A LimeWire megvásárolta ugyanis a Fyre Festival-t, nyolc évvel azután, hogy a fesztivál megszervezése a történelem legkatasztrofálisabb kísérletének bizonyult.

Újraindulhat a Fyre fesztivál, de egészen új megközelítésben

A cég teljesen átvette a márkát a korábbi alapító Billy McFarlandtől és a rapper Ja Rule-tól, és egy új, kriptovaluta-alapú újraindítást tervez a botrányos fesztivál számára. Julian Zehetmayr, a LimeWire vezérigazgatója arró beszélt, hogy az akvizíció költségei összesen körülbelül 230000 dollárra rúgtak. A tervek a Fyre márkához kapcsolódóan még gyerekcipőben járnak, és várhatóan 2026 elején tesznek közzé egy részletesebb bejelentést. A vezérigazgató azonban megerősítette, hogy a LimeWire valamilyen fizikai eseményt tervez, és hogy a kriptovaluta mindenképpen szerepet fog játszani a fesztivál új fejezetében. És bár nincsenek pontos tervek, Zehetmayr elmondta, hogy a csapat valamilyen formában integrálni fogja a LimeWire tokent is a projektbe.

Az osztrák vállalkozó nem zárta ki annak lehetőségét sem, hogy egy AI-zenész lesz a fő fellépő, attól függően, hogy mennyire lesz könnyű „igazi tehetségeket” vonzani a Fyre márkával. Mert a Fyre Festival a világ egyik legismertebb fesztiválja lett, bár nem azért, mint gondolnánk. Luxus rendezvényként hirdették, amelyet egy magánszigeten rendeztek meg, nagy nevek reklámozták, és állítólag a legjobb ételekkel, művészettel, zenével és kalandokkal várta a vendégeket. A jegyek ára akár 35 millió forintba is kerülhetett. A vendégek érkezésekor azonban kiderült, hogy a Fyre Festival minden, csak nem luxus. A vendégeket szimpla építkezési sátrak várták, mert a helyszín még építés alatt állt. A biztonsági intézkedések nagyon lazák voltak, és a sajtos szendvicsek olyan íztelenekre sikeredtek, hogy mémmé váltak. Végül egyetlen jelentős művész sem lépett fel, és a vendégeket az első éjszaka után evakuálták.

A hatalmas kudarc a közvélemény tudatába is beivódott a 2019-ben megjelent Netflix-dokumentumfilmnek köszönhetően, amely négy Emmy-díjra is jelölést kapott. A LimeWire csapata úgy véli, hogy újraélesztheti a Fyre márkát, ahogyan azt a fájlmegosztó platformmal is tette. Teljesen tisztában vannak azzal, hogy egy olyan márkát vesznek át, amelyet minden szempontból rossz dolgokkal azonosítanak. Viszont a tervek szerint a cég a Fyre kudarcainak mémre méltó oldalát fogja kiaknázni.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ