A Ryanair magángépeinek különös esete: mire való a 3 “titkos” repülő

A Ryanair parancsnokokat és első tiszteket keres. De nem a Boeing 737-es, Boeing 737 Max és Airbus A320-as repülőgépeire. Ezúttal egy kis – és kevéssé ismert magánrepülőgép-flottájához van szüksége pilótákra. Annak érdekében, hogy minimalizálja a pótalkatrészekre való várakozási időt, illetve hogy a technikusok minél gyorsabban odaérjenek a kívánt helyre, Európa vezető fapados légitársasága, amely a világon a második, három Learjet 45-öst használ, amelyek naponta repülnek 91 bázisa között. A repülési terveket ismerők szerint néha arra is használják őket, hogy a vezérigazgatót különböző városokban ugyanazon a napon tervezett sajtókonferenciákra szállítsák.

Az álláshirdetések megtalálhatók a légitársaság honlapján, és a Ryanair nem tagadja, hogy léteznek ezek a kanadai Bombardier csoport által tervezett magángépek, amelyek 858 kilométer/órás sebesség elérésére és 3170 kilométer megtételére képesek. A parancsnokok – áll a közleményben – a londoni Stansted repülőtéren, a Ryanair működi központjában fognak állomásozni. Az első tisztek a tervek szerint mind Stansteden, mind a Bergamo-Orio al Serio repülőtéren, a fapados cég második központjában fognak majd állomásozni.

A Ryanair magángépei – amelyeket gyakran “FR1”, “FR2” és “FR3” néven azonosítanak, ahol az FR a fapados légitársaság Iata rövidítése – naponta többször is közlekednek, az igények függvényében. Februárban a Flightradar24-től a Courier által gyűjtött adatok szerint az “M-Abeu” lajstromjelű Learjet 45-ös 57 utat teljesített, és a londoni Stansted repülőtéren állomásozik. A másik, “M-Abgv” lajstromjelű repülőgép 73 utat tett meg, szintén februárban, és főleg Bergamóban állomásozik, ahol a közelmúltban nyitották meg a negyedik és ötödik karbantartó hangárt. Kevesebbet mozog az “M-Abja”, amelynek utolsó felszállása januárra nyúlik vissza, és e hónap 20-a óta a Londontól délkeletre fekvő Biggin Hill repülőtéren parkol.

Ezekkel a repülőgépekkel a Ryanair a repülőszemélyzetet is mozgatja, akiknek esetleg a megengedett munkaidőt túllépő vagy betegszabadságon lévő személyzetet kell helyettesíteniük. A két pilótán kívül legfeljebb nyolc ember foglalhat helyet a fedélzeten. A Learjet 45-ös listaára 2-5 millió dollár, bár ezeket a fapados cég által használt gépeket egy külső cégtől, az “Aviation Leasing (Iom) Ltd”-től lízingelik.