A Z generáció befektetési szokásai: egy réteg, akinek kedvence a kriptó
A Z generáció befektetési szokásai jelentős változást mutatnak a korábbi generációkhoz képest. A digitális környezetben nevelkedett réteg jóval korábban kezd el foglalkozni a pénzügyi tervezéssel és befektetésekkel. Az indítékuk az eltérő életviteli preferenciában és motivációban rejlik, ami jóval szabadabb, mint az előző generációké.
A K&H kutatása szerint a Z generáció tagjai már 19 évesen elkezdik a befektetéseket, és megtakarításuk nagyobb arányú, mint az előző generációké. A változás hátterében nemcsak a digitalizáció és a technológiai innováció, hanem a gyors információszerzés és a gazdasági bizonytalanság érzete is közrejátszik.
A Z generáció és a FOMO-befektetések
A Z generációba az 1997 és a 2012 között születettek tartoznak. Ez a korosztály első sorban a digitális pénzügyi megoldásokra esküszik, mivel azok gyorsak és egyszerűek. A befektetési döntéseik során nagy mértékben támaszkodnak a közösségi médiára és az infuenszerekre, mivel ezekből a forrásokból villámgyorsan tájékozódhatnak. A Z generáció a spórolás és a megtakarítás helyett az online befektetési platformokat részesíti előnyben, kedvenc eszközosztályuk pedig a kriptovaluták.
A fintech megoldások iránt elkötelezett generáció gyakran a mobiltelefonról is egyszerűen kezelhető platformokat keresi. Az elmúlt években a Revolut és a Wise térnyerésével már néhány érintéssel elérhető a hitelfelvétel, a megtakarítás és a befektetés is, melyre a Z generáció jóval nyitottabb, kockázatvállalásuk pedig magasabb, mint az X és Y esetében.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fintech-jelentéséből az is kiderül, hogy a most 18-27 éves korosztály legkedveltebb eszközcsoportja a kriptovaluták (49%), melyet az egyedi részvénybefektetések követnek (35%). Ezt a két eszközosztályt a befektetési alapok követik 34%-kal. Az MNB kutatásában azzal magyarázza a Z generáció befektetési szokásait, hogy jellemzően a FOMO – fear of missing out / lemaradástól való félelem – vezérli. Ezzel erőteljesen összefügg az is, hogy ennek a generációnak az átlagos koncentrációs ideje 8 másodperc, és a korosztály fele 0-24 online van.
Ezért kezdik korábban a befektetéseket
A Z generáció digitális világban nőtt fel, ahol néhány kattintással olyan platformokhoz is hozzáférhetnek, mint a Revolut, a Binance vagy az Interactive Brokers. Ezeken az online platformokon minimális összegekkel is el lehet kezdeni a befektetéseket, az információk pedig egyszerűen elérhetők és átláthatók számukra.
Mivel a pénzügyi tudatosság egyre fontosabb szerepet játszik, sok fiatal már 18 éves kora előtt elkezdte megtanulni az alapokat. Az online források közül érdemes kiemelni az influenszereket, akik bár megkérdőjelezhető hozzáértéssel és szándékkal rendelkeznek, képesek voltak a változásra való igényt elindítani a Z generációban. Ehhez hozzájárult az is, hogy a fiatal felnőttek a 2008-as pénzügyi válság alatt voltak gyerekek, a COVID-19 járványkor pedig elkezdték érezni a globális gazdaság sebezhetőségét. Ennek a generációnak az a legfontosabb, hogy szabad lehessen, ehhez pedig a pénzügyi biztonság tűnik az egyetlen válasznak.
A Z-k kiemelt figyelmet fordítanak a társadalmi felelősségvállalásra és a környezetvédelemre is. Az ESG alapú befektetések egyre népszerűbbé válnak, a zöld energia és a társadalmi igazságosság mellett az etikus üzleti gyakorlat is döntő szempont lehet befektetéseik szempontjából.
A Z az első generáció, ami felismerte, hogy nem feltétlenül az éppen trending vállalatok termékeit kell fogyasztani, hanem részesedni kell belőlük. A technológiai szektor legnagyobb vállalatai (Apple, Tesla, Meta) a mindennapi életünk részét képezik, részvényeik pedig ma már néhány kattintással megvásárolhatók. Közvetlenül a technológiai szektorból következik a digitális eszközök iránti érdeklődés. A kriptovaluták és a decentralizáció a hagyományos banki rendszerekkel szembeni bizonytalanságra adnak választ, és gyors hozamokra lehet szert tenni minimális tőkével is.