Az EU folytatja harcát a nagy internetes óriások ellen

Mit is akar tenni az Európai Unió és miért?

Az elmúlt hónapok során folyamatosan csak kapkodtuk a fejünket, olyan küzdelmek zajlottak az Európai Unió és a Szilikon-völgy nagyágyúi között, legutóbb például az került a főcímekbe, hogy Írország vizsgálatot kezdeményezett, amiért a Facebook az európai felhasználóinak adatait az Egyesült Államokban is tárolja. De a küzdelem tovább folytatódik, legalábbis a Financial Times és a Reuters információi szerint, ugyanis a két hírforrás szerint az európai törvényhozók most olyan szabályok bevezetését fontolgatják, amelyek segítenének a legnagyobb internetes nagyágyúk hegemóniáját csökkenteni. Ez például azt is jelentheti, hogy a Facebooknak vagy éppen az Amazonnak meg kellene osztaniuk bizonyos adatokat a kisebb vetélytársaikkal vagy szabályozniuk kellene, hogyan használják fel azokat.

A Google már rengeteget fizetett

A piaci hatalommal való visszaélés miatt a Google például emlékezetes ügyekben eddig már közel 9 milliárd eurónyi bírságot szedett össze (erről még az EU egyik hivatalos honlapja is ír) – például azért, mert a vásárlásokhoz kapcsolódó keresésekben manipulálták az eredménylistát. Visszatérve a mostani kezdeményezésre, a törvényhozók tiltani szeretnék azt, hogy az uralkodó platformok saját szolgáltatásaikat kínálják és részesítsék előnyben, továbbá szigorú szabályozás alá akarják azt is vonni, hogy bizonyos szolgáltatásokat csak más szolgáltatásokra való feliratkozással lehet igénybe venni (és utóbbiak később nem is távolíthatóak el).

A Financial Times és a Reuters információ szerint ezek a szabályozások már léteznek vázlatként a digitális szolgáltatásokról szóló, és az év vége előbb bevezetendő európai uniós törvénycsomag részeként (röviden DSA), bár az Európai Bizottság részéről nem erősítették vagy cáfolták meg az információkat.

Miután közel 30 komoly szigorítás léphet életbe a DSA részeként, a szektor lobbistáinak még bőven van ideje küzdeni a szabályozások ellen és ezt meg is fogják tenni, hiszen gondoljunk csak bele – az EU tiltaná azt is, hogy a felhasználóktól szerzett adatokat reklámcélokra használják fel az internetes óriások. Természetesen felmerül a kérdés, hogy képes lesz-e a Bizottság átvinni egy ilyen szigorú törvényt és annak mi lesz majd az eredménye, hiszen a Google ellen az elmúlt években folyó ügyek és kiszabott bírságok semmilyen formában nem tudták javítani a versenyhelyzetet és nem tudták kielégíteni a folyamatosan ömlő panaszok benyújtóit sem. És bőven van miért, panaszkodni, korábban beszéltünk itt arról, hogy mennyire sok személyes adatunk kering szabad prédaként az interneten.

A Facebook és a Google reakciója

A két legtöbbször példaként felhozott cég, a Facebook és a Google is válaszolt már a várható szigorításokra, a Google szerint súlyos hiba szigorúbb szabályokat hozni, hiszen elég lenne csak a meglévő kereteket javítani, ahol problémák merülnek fel. A Facebook részéről maga Mark Zuckerberg beszélt egy élő videókonferencián arról, hogy ha további adatvédelmi szigorításokat vezet be az Európai Unió, akkor az növelheti az esélyét annak, hogy újabb “Cambridge Analytica”-jellegű visszaélések történnek majd – emlékezhetünk, a kis brit tanácsadó cég azzal került be a hírekbe, hogy 87 millió Facebook-felhasználó adataival éltek vissza és rendkívül sokat tettek Donald Trump elnökválasztási sikeréért.

Amennyire azonban olvasni lehet a hírekben és a sorok között, az Európai Unió most már nagyon eltökélt a szabályozás szigorítása mellett és az sem tartja őket vissza, hogy a Facebook szerint a Covid-19 utáni gazdasági fellendülés nagyban függ attól, hogy a Facebook mennyire tudja megtámogatni a kis- és középvállalkozások reklámtevékenységét a felhasználók adatainak további felhasználásával.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük