Bátor lépésre szánta el magát az EU a kínai elektromosautó-gyártókkal szemben

Hivatalosan is megkezdte szubvencióellenes vizsgálatát az Európai Unió a kínai elektromos járművek kapcsán. Az EU állítása szerint a kínaiak valószínűleg kormány által megtámogatott, alacsony költségű importokkal próbáták manipulálni az adatokat. Mindez jelentős következményekkel hathat az egyébként is törékeny uniós ágazatra.

A Bloomberg jelentése szerint a vizsgálat az újonnan gyártott, legfeljebb 9 személy szállítására alkalmas elektromos járművekre terjed ki. Az eljárás – amely sajtóértesülések szerint egy évig tarthat – nem érinti a motorkerékpárokat.

A hír hivatalos bejelentését követően a kínai elektromosjármű-gyártók részvényei meredek zuhanásba kezdtek. A BYD árfolyama 3,8%-ot csökkent, a Geely Autóé 2%-ot, az XPeng-árfolyam 4,3%-ot, a Li Auto 1,3%-os esésen van túl, a Great Wall Motor’s részvényei pedig 1,8%-kal érnek kevesebbet.

A kínai kereskedelmi minisztérium ellenezte a vizsgálat megindítását. Azt állították, hogy az „csak feltételezéseken alapszik, és nem tartalmaz elegendő bizonyítékot” – jelentette a Bloomberg.

Az elektromos autókat érintő uniós vizsgálatokba a Tesla járműveit is bevonhatják. Valdis Dombrovskis, az EB ügyvezető alelnöke és kereskedelmi biztosa még szeptember végén azt mondta, „elegendő prima facie bizonyíték áll rendelkezésre” a vizsgálat alátámasztására.

Nem örülnek a kínaiak

Dombrovskis elárulta, hogy „kínai partnerei folyamatos nyomást helyeztek rá a vizsgálattal kapcsolatban” egy ötnapos kínai útja során – számolt be róla a Financial Times.

„Az EU valószínűleg a legnagyobb nyitott piac a kínai gyártók számára” – jegyezte meg a vizsgálat mellett szóló érvelésében. Elmondta, miszerint az EU „nyitott a versenyre”, de annak „tisztességesnek kell lennie”.

Legutóbbi pekingi látogatása során Dombrovskis azt kérte a kínai tisztségviselőktől, hogy távolítsák el azt a számos kereskedelmi akadályt, amely miatt az európai cégek a múlt évben sosem látott, 400 milliárd dolláros kereskedelmi egyensúlytalanságot tapasztaltak.

Mindkét fél némi előrelépésről számolt be, és bemutattak egy új rendszert az exportellenőrzés kezelésére. Ez ahhoz a megoldáshoz hasonló, amely Kína és az Egyesült Államok között létezik. Ezenfelül Kína megállapodott abban, hogy növeli az EU-ból származó mezőgazdasági termékek behozatalát.

Kína ennek ellenére nem rejtette véka alá a szubvencióellenes vizsgálat miatti ellenszenvét. Dombrovskis szerint a téma minden beszélgetésükben előjött.

Kína szerint a vizsgálat visszafelé sülhet el, mivel az eredményétől inkább az EU gazdasága fog hátrányt szenvedni. A kínai fél megjegyezte, miszerint „ha az EU protekcionista kereskedelmi intézkedéseket hoz a kínai elektromosautó-ipar visszaszorítására, az európai gazdaság fog szenvedni.”

A Global Times kínai napilap szerint az EU-t nem az állami támogatások érdeklik, sokkal inkább „a kínai elektromosautó-gyártók gyorsan növekvő piaci befolyása”, és az „amiatt való aggodalom, hogy a hazai uniós vállalatok nem fognak tudni versenyezni.”

Kapcsolódó cikkünk: Európa nekimegy az elektromos autókat gyártó kínai cégeknek