Blokklánccal a kamera mögött – új lendületet kapott a kriptós finanszírozású filmstúdió

A Shibuya hosszabb szünet után újraindult. A platform első évada öt rövidfilmmel debütált, és a nézők most nemcsak nézőként, hanem finanszírozóként is beleszólhatnak abba, melyik projekt kapjon további támogatást. A közösségi finanszírozás fiat pénzben történik, és ha egy film nem éri el a kitűzött összeget, a támogatók visszakapják a pénzüket – vagyis a döntés valódi, és a tét is az.
A platformot Emily Yang, ismertebb nevén pplpleasr hozta létre 2022-ben, miután a projekt 6,9 millió dolláros befektetést vonzott olyan szereplőktől, mint az a16z vagy a Variant Fund. Célja az volt, hogy alternatívát kínáljon a hollywoodi stúdiórendszerrel szemben. A Shibuya lényege, hogy a blokklánc logikájára építve visszaadja a kontrollt az alkotóknak és a nézőknek – ők döntik el, mi valósuljon meg.
A koncepció nem új: a platform első próbája, a White Rabbit című animációs rövidfilm, kevesebb mint fél óra alatt 1,2 millió dollárt gyűjtött. Ugyanebben az évben pplpleasr Producer Pass NFT-ket is értékesített a cannes-i filmfesztiválhoz, akár 19 000 dolláros értékben. A projektet azóta is jelentős érdeklődés övezi – és most kiderül, életképes-e a modell a kriptoszektor lassulása idején is.
Nézőből mecénás – és visszafordítható a döntés
A Shibuyán jelenleg támogatást kereső kisfilmek animációs és élőszereplős műfajokat is felölelnek. Az epizódok hossza 6 és 27 perc között mozog, a történetek pedig különösen sokszínűek: punkzenekaros „oner”-sorozat, sötét középkori animáció démonokról, dimenzióközi zoknimentés és szatirikus anime a spirituális vetélkedésről.
A nézők most nem csupán szavaznak – ők adják a pénzt is, és ha nem gyűlik össze a célösszeg, visszakapják a támogatást. Ez a modell nemcsak demokratikusabb, hanem kockázatkezelés szempontjából is előnyösebb az alkotók és a közönség számára.
Öt film, öt világ – és a nézők kezében a döntés
A jelenlegi kínálatban animáció és élőszereplős filmek váltják egymást. Az epizódok hossza 6 és 27 perc között mozog, de nem a hossz számít – hanem az ötlet. Íme a felhozatal:
- Ultrasound (rendező: Julian Lamadrid)
Egy punk rock zenekar életét követi New Yorkban – különlegessége, hogy minden rész egyetlen hosszú, vágás nélküli snittben készül (ún. „oner”), ahogyan az egyre népszerűbb a filmes világban (pl. Adolescence a Netflixen). - Diaboli
Egy sötét tónusú, középkori világban játszódó animációs sorozat démonokról, vallásról és családi titkokról. Erőteljes képi világ és videójáték-hangulat, amely a Love, Death and Robots vagy a Castlevania rajongóinak ismerős lehet. - Don’t Forget About Me (Elle Mills)
Két tini testvér újra találkozik gyerekkoruk kedvenc tévés karakterével – nosztalgikus és játékos film az emlékeinkkel való szembenézésről. - The Funny Thing About Losing Socks (Ben Christensen)
A szárítógépben elveszett zoknik nyomába indulunk – egy másik dimenzióba. A sztori humorral indul, de a végén meglepő csavar vár. - Spiritual 100 (Jordan Cooper)
Egy szatirikus anime-minisorozat: egy lecsúszott férfi benevez egy versenyre, ahol százan küzdenek a címért: ki a „legspirituálisabb”? Groteszk, ironikus és szórakoztató.
A platform technikai részletei még nem teljesen publikusak: a Shibuya oldalán egyelőre nem szerepel a kriptós háttér, de a Coinbase Base lánca szponzorálta az indulást, és a szóvivő szerint hamarosan több blokkláncos funkció is élesedik.
Emily Yang szerint a cél változatlan:
A Shibuyát azért építettük, hogy a hatalmat visszaadjuk a közönségnek és az alkotóknak. Most pedig eljött az idő, hogy ők döntsenek arról, mi következzen.
A nézők kezében a döntés
Ha a Shibuya új évada sikeres lesz, az bizonyíthatja, hogy a Web3-alapú alkotói platformok nemcsak koncepcióként, hanem működő modellként is életképesek lehetnek – még egy NFT-korszak utáni világban is. Egy biztos: a néző már nem csak néz – dönt is.
Ez pedig új viszonyokat hoz létre a képernyő két oldala között. Nem a streamingóriások algoritmusai szabják meg, mi a tartalom, és nem kizárólag stúdiók döntenek a támogatásról – hanem egy decentralizált közösség.