Borús jövő jöhet: semmi hús és tejtermék, évente maximum három új ruha

A városok polgármestereinek globális csoportja, a C40 bemutatta terveit a zéró kibocsátással kapcsolatban. A kritikusok szerint ha ezt bevezetnék, az korlátozná az emberek szabad választáshoz való jogát.

Képzeld el a következő szituációt: Épp most értél haza a munkából. Na nem autóval, hanem tömegközlekedéssel jutottál el az otthonodig, mert magánszemélyeknek már autója se lehet. Átöltözöl valami kényelmesebbe, talán a három új ruhadarabod egyikébe, amelyet évente megvehetsz. Aztán a hosszú munkanap után úgy döntesz, vacsorázol. A hűtődben se hús, se tejtermék nincs. Miközben a zöldségeket ropogtatod, azon ábrándozol, hogy tavaly nyáron milyen jó volt nyaralni, habár ezt három évig nem ismételheted meg, hiszen elhasználtad a repülőútra szóló kvótádat…

Ezt a groteszk jövőképet a Sadiq Khan által elnökölt C40, a városok polgármestereinek globális egyesülete álmodta meg, amely szélsőséges intézkedéseket szorgalmaz az üvegházhatású gázok kibocsátásának 2030-ig történő csökkentése érdekében. London polgármesterétől természetesen nem idegen, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdéseket feszegesse. 2021 decembere óta vezeti Khan a C40-et, amelyet hat különböző kontinens 96 városának polgármestere alkot. A szervezet kutatással, konferenciák tartásával és éghajlatvédelmi cselekvési tervek kidolgozásával tölti idejét. A csoportot eredetileg 2005-ben alapította Ken Livingstone, London akkori munkáspárti polgármestere.

A következő évben egyesült egy hasonló szervvel, amelyet Bill Clinton volt amerikai elnök hozott létre, és amelynek jelenlegi elnöke Michael Bloomberg amerikai milliárdos. A szervezet honlapján a brit Külügyi, Nemzetközösségi és Fejlesztési Hivatal szerepel, mint “fő támogató”, több más kormány, jótékonysági szervezet és multinacionális vállalat mellett.

2019-ben, amikor Khan volt az alelnök, a C40 megrendelt egy megdöbbentő tanulmányt a Leedsi Egyetemtől és az Arup tanácsadó cégtől arról, hogy a városok hogyan tudnák csökkenteni a kibocsátásukat 2030-ig. A polgárok fogyasztási szokásai álltak a középpontjában. A radikálisabb javaslatok nem kevesebbet tartalmaztak, mint: a személygépkocsik használatának betiltását; a hús- és tejtermékek fogyasztásának betiltását; az új ruhadarabok számának évi három darabra való csökkentését; és a rövid távú repülőutak háromévente egyszeri alkalomra történő korlátozását.

Javasolta továbbá az acél és a cement használatának csökkentését az építkezésekben, és a fából készült épületek arányának jelentős növelését.

Habár a javaslatokat a csoportban résztvevő városok polgármestereinek nem lenne kötelező betartani, azt “személyre szabottan” felhasználhatnák, és maguk dönthetnének arról, milyen korlátozásokat vezetnek be az adott településen.

Bye-bye Easyjet

A repülők és a taxik használata csak “kivételes körülmények” esetén lenne indokolt, az embereknek a hosszú utakat vonattal kellene megtenniük, és a konferenciákon, valamint külbönböző rendezvényeken törekedni kellene arra, hogy csak vegetáriánus és vegán étkezést biztosítsanak a szervezők.

Khan kritikusai arra figyelmeztetnek, hogy a londoni polgármester és csapatának ötletei “a regresszív díjakra és adókra támaszkodik, és korlátozza a személyes választási lehetőségeket. A legszegényebb embereknek fog kárt okozni…alacsony fizetésű és hátrányos helyzetű embereket büntetik, és káros terheket rónak az iparra.”

London polgármesterének szóvivője azt nyilatkozta: “Ez a jelentés jóval azelőtt jelent meg, hogy Sadiq a C40 elnöke lett. Az említett ötletek nem javaslatok, csak ajánlások, és a polgármester természetesen senkinek sem mondja, hogy ne egyen húst, vagy ne repüljön. A városok feladata, hogy meghatározzák a számukra leghatékonyabb megvalósítási utat. Sadiq ambiciózus célt tűzött ki London számára, hogy 2030-ra elérje a zéró kibocsátást, és London élen jár az otthonok szigetelésével, busz- és taxiflottáink villamosításával, valamint az elektromos járművek infrastruktúrájának olyan mértékű bővítésével, hogy fővárosunkban van a legtöbb nyilvános gyorstöltőpont bármelyik európai város közül.”