Miért marad el Európa Bitcoin-felhalmozásban?

Bár Afrika számít az élet bölcsőjének, nem véletlenül Európát hívják az „öreg kontinensnek”: történelme, intézményesített rendszerei és kultúrája évszázadok óta a stabilitás és a hagyományok szimbólumaivá válták. Az a biztonság azonban sokszor tehetetlenséggel is párosul: miközben a világ más részei rákényszerültek arra, hogy nyissanak az innovációk felé, addig Európa a túlzott szabályozásra és az óvatosságra törekszik. Észak-Amerika és több ázsiai állam egyértelműen integrálni kívánja gazdaságába a digitális eszközöket, de nálunk a kriptovaluta-adaptáció – és sok más intézkedés – a kívánt hatás ellentétéhez vezetett. Nézzük, mi áll Európa elmaradásának a hátterében.

Túlszabályozott Európa és a bitcoin-adaptáció hiánya

Bő másfél éve, mióta elfogadták az amerikai azonnali bitcoin ETF-eket, a világ teljes nyitása látszódik kirajzolódni a digitális eszközök iránt: a BlackRock és más vagyonkezelők milliárd dollárokat mozgattak át a legnagyobb kriptovalutába, miközben egyre több Strategy-hez hasonló vállalat jelenik meg akár Japánban, akár a világ többi táján.

Ezt természetesen a lazuló szabályozási környezet tette lehetővé, ami Európában egyelőre hiányzik. A 2024-ben életbe lépő MiCA célja egységes szabályozási keretrendszert kialakítani a szolgáltatóknak és a felhasználóknak egyaránt, azonban a gyakorlatban a szabályok betartása és az adminisztratív költségek olyan belépési korlátokat hoznak létre, melyek teljesen ellehetetlenítik a kontinensen a kriptovaluta-innovációt, miközben a meglévő bankok és pénzügyi szolgáltatók egyre erősebbek lesznek.

„Az egységes szabályozás célja a piac stabilitása — de a stabilitás néha a verseny és az innováció árán jön létre.”

Országos túlszabályozás és a digitális euró

Az EU-szintű keret mellett több tagállam saját, még szigorúbb lépésekkel súlyosbította a helyzetet. Magyarország például 2025-ben olyan intézkedéseket vezetett be, amelyek kriminalizálják az engedély nélküli tőzsdeműködést és kényelmetlen jogi helyzetbe hoznak szolgáltatókat és ügyfeleket egyaránt — ez a fajta jogi bizonytalanság elriasztja a piacot és a nemzetközi szereplőket. Hasonlóan Lengyelországban is szigorú, MiCA-adaptáción alapuló tervezetek készülnek, amelyek magas adminisztratív és költségterhet rónak a VASP-okra (virtual asset service providers – vagyis digitális eszközszolgáltatók). Ezek a nemzeti lépések könnyen kiválthatják, hogy a vállalkozások barátságosabb joghatóságok felé költözzenek.

„A helyi szabályozói túlkapások gyakran többet ártanak, mint amennyit használnak — az innováció elvándorol, a kontroll marad.”

Miközben a digitális eszközszolgáltatókra egyre nagyobb adminisztratív költségek és potenciális felelősség hárul, addig az EU intézményesíteni kívánja a digitális eszközkereskedelmet: egy nemrégiben közzétett cikkünk alapján kilenc vezető bank összefogott, hogy a dollár fölényét megtörjék a digitális térben. Ebből is látszik, hogy az az EKB célja első sorban a kontinentális óriásbankok, mint például az ING, az UniCredit, a CaixaBank, a KBC, vagy a Raiffaisen Bank International támogatása a kriptovaluta-startupok helyett, mivel ez az együttműködés akár már 2026 második felében is egy központilag kontrollált digitális euróhoz vezethetne.

Elhibázott politikai és gazdasági lépések

Az, ahogyan az EU közelít a bitcoinhoz, hasonló elhibázott folyamatnak minősülhet, mint amilyenből az elmúlt néhány évben jócskán kijutott az európai polgároknak. A kriptovaluta-elfogadás elmaradása nemcsak egy technikai, vagy jogi kérdés: az uniós gazdaság versenyképtelensége és túlzott adóztatása, valamint a társadalmi-kulturális viták elharapódzása hasonló végkifejlettel zárultak, mint ahogyan jelenleg a digitális eszközök sorsa is alakul.

A túlzott zöldpolitika konkrétan iparágakat és ellátási láncokat tett tönkre, országok GDP-jét vetette vissza, miközben a woke-kultúrának hála minden, ami európainak számított, kezdenek eltűnni: a migrációs nyomás, a genderkérdés, valamint az életszínvonal- és munkahely-átstrukturálás könnyedén vezethet az átlagos európai élet megszűnéséhez, melynek következtében marad a felső osztály, valamint az alsó osztály, amit rendre a harmadik világbeli, fizikai munkások képviselnek.

Ezek a folyamatok együtt teremtik meg azt a klímát, ahol a lakosság egy része nem látja a kriptovaluták hasznát, vagy egyszerűen kényelmesebb az állami/institucionális megoldásokhoz ragaszkodni. Hogy ehhez milyen folyamatok vezettek végül el, az már inkább szociológiai kérdés, mintsem gazdasági/kriptospecifikus.

Ezt veszítheti Európa, ha nem változtat

Ha a szabályozás és a centralizált politika továbbra is ilyen erős marad, akkor Európa könnyedén elveszítheti tehetségeit, tőkekiáramlással és a fintech-ökoszisztéma beszűkülésével kell, hogy szembenézzen. Bár előfordulhat, hogy a blokklánc-technológiában és a kriptovalutákban egyelőre csak spekulatív értéket látnak az intézményi befektetők, hosszabb távon a bitcoin szerepe olyan szinten értékelődhet fel, hogy Európa azt örökre megsínyli majd.

Az egyensúly megteremtése kulcsfontosságú: a pénzügyi stabilitás kétségtelenül érték, de nem válhat az innováció akadályává. Európának óvatosan kell lavíroznia a biztonság és a fejlődés között, különben könnyen lemaradhat. A pénzügyi szabadság, a digitális megtakarítási formák és a tisztességes verseny biztosítása nélkül a kontinens elveszítheti vonzerejét, és a világ más régiói átvehetik az irányítást a jövő pénzügyi rendszere felett.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ