Hatalmas átverés Kínában: AI-által generált 24 órás streamerek

Ha felnézel Kína leghíresebb platformjaira az éjszakai órákban, hihetetlenül sok influencert találsz, akik hadonászva mutatják be eladni kívánt reklámtermékeiket. Elsőre mit sem sejtve továbbgörgetnél, de ha egy kicsit több ideig nézed őket, megfigyelheted, hogy valami furcsa van a mozgásukban. Mintha kicsit robotikusak lennének. Mintha a szájuk nem pontosan úgy mozogna, ahogy a kiejtett szavakat hallod. Ennek oka mindössze annyi, hogy ezek az influencerek nem is valódi emberek, hanem AI-által generált avatarok, melyek egy 60 másodperces anyagból 24 órán át képesek megtéveszteni emberek millióit.

Nézd figyelmesen a következő videót:

 

Megmondanád, hogy ez egy teljes mértékben mesterséges intelligencia által generált videó-részlet?

A legnagyobb nevek egy éjszaka alatt 1 milliárd dollár értékű árut is képesek eladni

Ahogy a valósághű avatarokat, hangokat és mozgásokat létrehozó technológiák egyre kifinomultabbá és megfizethetőbbé válnak, az ilyen hamisítványok népszerűsége robbanásszerűen megnőtt a kínai e-kereskedelmi streaming platformokon.

Kínában a legtöbb márka domináns marketingmódszere a livestreaming. A Taobao, a Douyin, a Kuaishou vagy más platformok influencerei néhány óra alatt eget rengető üzleteket tudnak lebonyolítani. A legnagyobb nevek egy éjszaka alatt több mint egymilliárd dollár értékű árut is el tudnak adni. Ugyanakkor a livestream-et vállaló személyek megtalálása, megtartása és a közvetítés technikai részleteinek kitalálása jelentős költségekkel jár a kisebb márkák számára. Sokkal olcsóbb automatizálni a munkát.

1000 dollár és egy egyperces videó, és kész is a 24 órában működő klón

2022 óta kínai startupok és nagy technológiai cégek hada kínálja azt a szolgáltatást, hogy deepfake avatarokat készítenek az e-kereskedelmi livestreaminghez. Mindössze néhány percnyi mintavideó és egy 1000 dolláros költség elég ahhoz, hogy a márkák olyan emberi streamer-t klónozzanak, aki a nap 24 órájában dolgozik.

Így vált livestreaming eszközzé a mesterséges intelligencia

A koncepció egyszerű: néhány technikai eszközzel az arcokat úgy generálják le vagy manipulálják, hogy azok úgy nézzenek ki, mint bizonyos valódi személyek, és olyan dolgokat tegyenek, amelyeket a valódi emberek soha nem tettek meg.

A 2017-ben alapított, nanjingi székhelyű Silicon Intelligence startup természetes nyelvi feldolgozásra, különösen a szövegről beszédre váltó technológiákra, például robocall-eszközökre specializálódott. Sima Huapeng, az alapító és vezérigazgató szerint azonban cége 2020-ban kezdte először látni a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket, mint livestreaming eszköz.

Akkoriban a Silicon Intelligence-nek 30 percnyi oktatóvideóra volt szüksége ahhoz, hogy létrehozzon egy digitális klónt, amely úgy tudott beszélni és viselkedni, mint egy ember. A következő évben már 10 perc, majd 3, és most már csak 1 percnyi videóra van szükség.

Egy klón létrehozásának menete

Ahogy a technológia fejlődött, a szolgáltatás is olcsóbb lett. Egy alapszintű mesterséges intelligencia-klón előállítása ma már mindössze 8000 RMB (1100 dollár) költséggel jár az ügyfélnek. Persze, ha az ügyfél egy bonyolultabb és alkalmasabb streamer létrehozására vágyik, az ár több ezer dollárra is emelkedhet. Egyébként a generáláson kívül ez a díj egy év karbantartást is fedez.

Amint az avatar elkészül, a szája és a teste a szkriptelt hanggal együtt mozog. Míg korábban a szkripteket emberek írták előre, a vállalatok ma már nagy nyelvi modelleket is használnak ezek generálásához.

Az emberi dolgozóknak most már csak annyi a dolguk, hogy beírják az alapvető információkat, például az eladni kívánt termék nevét és árát, leellenőrzik a generált szkriptet, és nézik, ahogy a digitális influencer életre kel. A technológia fejlettebb változata arra is képes, hogy a beérkező kommentekre válaszoljon, miután megtalálja adatbázisában az arra megfelelő válaszokat. Ezzel úgy tűnik, mintha az AI streamer aktívan kommunikálna a közönséggel. Sima szerint az avatar még a marketingstratégiáját is képes a nézők száma alapján módosítani.

Vannak még hiányosságok…

Bár a jelenlegi alkotások is elég élethűek, azért még van miben fejlődniük. Sok ügyfél például bútorgyártó cég, és bár a mesterséges intelligencia elég okos ahhoz, hogy beszéljen és gesztusokat használjon, nem igazán tud leülni egy kanapéra vagy lefeküdni egy ágyba, így a streamekből hiányzik a termékeket tesztelő valódi felhasználók vonzereje.

Az olyan kisebb startupok mellett, mint a Silicon Intelligence és a Xiaoice, a nagyobb technológiai szereplők is tesztelik az AI által generált élő közvetítéseket. Az Alibaba, a Tencent, a Baidu és a JD idén elindította ugyanezen szolgáltatások bizonyos változatait, lehetővé téve a platformjaikon működő márkák számára, hogy saját AI-streamelőket generáljanak.