A dízel motor nem halhat ki: íme egy megoldás, hogyan lehetne zöldebb a belső égésű motor

A Cummins vállalat kijelentette, nem fogja hagyni, hogy a dízel megszűnjön. Az új károsanyag-kibocsátást csökkentő technológiájuk mentőövet jelenthet az üzemanyagnak – egyelőre…

Több tucat autóiparral kapcsolatos cikk arról számol be, hogy a belső égésű motor már kihalófélben van, mivel a fogyasztók, az autógyártók és a befektetők is az elektromos járműveket részesítik előnyben. A zöldebb jövő megteremtéséért 2045-től elviekben a nagy teljesítményű dízelmotorral működő teherautókat is zéró károsanyag-kibocsátásra váltják át Kalifornia államában. Nos, mindez még bő két évtizedre van tőlünk, egy új technológia azonban a már egészen tiszta (az alig több mint egy évtizeddel ezelőtti motorokhoz képest) motort olyan szintre emelheti, ahol a szmog kialakulása minimalizálódik, az üzemanyag-takarékosság nő, a teljesítmény pedig továbbra is változatlan marad. Az ehhez kötődő tanulmányt az előző hónapban tette közzé a Cummins motorgyártó a Tula Technology közreműködésével.

Egy nemrégiben elvégzett teszt során pedig kiderült, hogy a Tula dízel Dynamic Skip Fire (dDSF) technológiáját hozzáadva egy Cummins motorhoz 74%-os nitrogén-dioxid és 5%-os szén-dioxid csökkenést eredményez, a felhasznált üzemanyag 20%-át pedig megtakarítja. A DSF egyébként egy fejlett hengerhatástalanító rendszer, amely mikromenedzseli a motor minden hengerét a nyomatékigény kiegyenlítése érdekében, és optimalizálja az üzemanyag-takarékosságot.

A vizsgálati eljárások

A teszt elvégzéséhez egy korszerű dízelmotort, a Cummins X15-t használták fel.

Küldetésünk a Cumminsnál az, hogy az emberek életét jobbá tegyük egy virágzóbb világ kialakítása révén, mindezt pedig az innováción keresztül hajtjuk végre’’– nyilatkozta Lisa Farrell, a Cummins igazgatója – A Tula dDSF technológiája jelentős előnyöket biztosít a nitrogén-dioxid és a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében alacsony terhelésű járművek üzemeltetése során. Mindez segíti erőfeszítéseinket, hogy környezettudatosan megbízhatóbb, erősebb motorokat gyártsunk.”

A történelem során a dízelmotor gyártóból meghajtó-rendszer vállalattá fejlődő Cummins nemcsak hagyományos motorokat, de emellett akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos hajtásláncokat is fejlesztett. Dízelmotorjai pedig továbbra is az észak-amerikai OEM-ek legfőbb támaszai.

A nitrogén-dioxid megtámadása

A szén-dioxiddal kapcsolatos szabványok a dízelmotorokra vonatkozóan fokozatosan szigorodnak.  Ezen szabványokhoz való igazodás egyre nagyobb kihívást jelent még egy olyan osztályelső, hatékony motor számára is, mint a Cummins X15 HD. – nyilatkozta Scott Bailey, a Tula Technology vezérigazgatója – A dDSF egy erőteljes, egyedi technológia, ami lehetővé teszi az eredeti berendezésgyártók számára, hogy jelentősen csökkentsék a szén-dioxid kibocsátást, ami nagy mértékben hozzájárul a szmog kialakulásához, és az üvegházhatású gázok termeléséhez. Nagyra értékeljük a lehetőséget, hogy együttműködve a Cummins-szal bemutathatjuk technológiánk adottságait.”

A vállalat becslése szerint a DSF használata évente akár egymillió tonna szén-dioxid kibocsátását is megakadályozná az üzemanyag-takarékosság javulásával.

A Cumminshoz hasonlóan, a Tula is túlmutat a belső égésű motorokon, és kevesebb energiafelhasználással, hatékony technológiát alkalmaz az elektromos motorok gyártásához is. A Tula egy nemrégiben elvégzett tanulmánya szerint 2,5%-os hatékonyságjavulást szimulált az elektromos járművek között. A szoftverfrissítéshez továbbá nincs szükség hardver változtatásokra a motoron vagy a járművön, és csökkenti a szükséges ritka földfémek felhasználási mennyiségét is.

Egyelőre még kérdéses, hogy a dDSF mikor lesz elérhető a sorozatgyártásra. Az viszont biztos, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége a szén-dioxid korlátozásra szigorúbb szabályokat helyez kilátásba a jövőbeli nagy teherbírású dízelmotorokra vonatkozóan. Kalifornia államának már van egy olyan rendelete, amely által 2024-től kezdve 75%-kal fog csökkenni a megengedett nitrogén-dioxid értéke, emellett tesztelést szervez az alacsony terhelésű ciklusokra is, melyekre a dDSF technológia irányul. Minden reménység szerint a károsanyag-kibocsátás 2027-re minimalizálódni fog.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük