Miért válik unalmassá a Facebook? Megdöbbentőek a számok

Apró hír bukkant fel Pavel Durov, a Telegram alapítójának személyes csatornáján. Ebben az alapító elárulta, hogy 2025 első negyedévében a Telegram a nyolcadik helyre emelkedett a globális alkalmazásletöltési ranglistán. Úgy, hogy közben a Meta alkalmazáscsomagja, benne olyan nagyágyúkkal, mint a WhatsApp, az Instagram, a Facebook és a Threads a letöltési rangsorban visszaesést mutat. Bár az Instagram és a WhatsApp azért elég jól tartja magát, a Facebook népszerűségének csökkenése egyértelműen látható.

Egy, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból ráadásul az is észrevehető, hogy teljesen megváltozott az is, hogy hogyan fogyasztják a felhasználók a tartalmakat a Facebookon. A szórakoztató tartalmak egyértelműen dominálnak, de a bulvár és a hírességek is pörögnek. Az is kitűnik, hogy a legtöbb agresszív megnyilvánulást a politikai és gazdasági tartalmak generálják a Facebookon, amelyek egyébként is a legtöbb kommentet kapják. Bár Magyarországon még mindig 5 millió körüli havi felhasználója volt 2024 nyarán, az tisztán leszűrhető, hogy a platform felhasználói bázisa öregszik.

A fiatalok körében a Facebook már nem menő

A fiatalok körében a Facebook már egyáltalán nem „menő”, más platformok vették át a helyet, így a TikTok, az Instagram vagy éppen a Snapchat, bár utóbbi kicsit más vonalat képvisel. A Facebook demográfia Magyarországon azt mutatja, hogy a 40 feletti felhasználók vannak többségben. Az is erősíti, hogy a Facebook használata és fogyasztása csökkenő tendenciát mutat, hogy a megjelenő tartalmakra adott reakciók száma is csökken. A 300 legnagyobb magyar Facebook-oldalra érkezett összreakciók száma 2022 óta folyamatos csökkenést mutat. Ezt egyértelműen okozza a Facebook algoritmusok változása és a felhasználók aktivitásának tényleges csökkenése.

Sokan úgy látják egyébként, hogy az általános reakciócsökkenést inkább a Facebook-algoritmus változásai okozzák, hogy milyen módon és mennyi tartalom jut el a felhasználókhoz. Ezt befolyásolja ugye a szabályozói környezet Európában is, de az tény, hogy ma a Facebook egy elöregedő felhasználói bázissal bír. A platform eléggé statikusnak tekinthető olyan interaktívabb, vizuálisabb platformokhoz képest, mint a TikTok vagy Discord, ezért a fiatalok folyamatosan elpártolnak tőle. És hát azt a tényezőt ne hagyjuk ki a számításból, hogy mivel az idősebb generáció nagyon aktív a Facebookon, a fiatalok számára nem igazán trendi. Ha megnézzük a Statista oldalát, azt láthatjuk, hogy 2025 márciusában 7,11 millió Facebook-felhasználó volt Magyarországon, míg 2022-ben ez a szám 7,43 millió volt. Itt látható némi ellentmondás más mérések számaival szemben, de a trend kirajzolódik minden diagramon.

Az a fajta tartalomfogyasztási változás is közrejátszhat a Facebook-felhasználók számának csökkenésében, hogy az adatvédelmi botrányok és reklámokkal, irreleváns tartalmakkal telezsúfolt hírfolyamok eléggé zavaróak sok felhasználó számára. Konkluzióként az írható le, hogy a Facebook szerepe teljesen átalakult. Ma már inkább különféle témák köré szerveződő csoportoknak biztosít platformot és az eredeti, közösségi funkciója háttérbe szorult a rengeteg üzleti tartalom és reklám miatt. Egyre kevésbé osztanak meg az emberek személyes bejegyzéseket, inkább hírek, mémek, reklámok uralják a hírfolyamokat. A Facebook már inkább egy digitális reklámújság, kevésbé az az „évkönyv”, ami eredeti célja lett volna.