Az autógyártó óriás szerint a kínai elektromos autóktól rettegnek a világ politikusai

A BYD Co elnöke és alapítója, Wang Chuanfu pénteken kijelentette, hogy a külföldi politikusok “félnek” a kínai elektromos járművektől, például azoktól, amelyeket a BYD gyárt.

Világszerte erősödik a nyomás az elérhető árú elektromos járművek (EV) iránt, ami részben a kínai autógyártók egyre növekvő jelenlétének köszönhető. Például a BYD Co. Ltd. (BYDDY, BYDDF) jelentős előrelépéseket tett Európában és Mexikóban is a versenyképes áron kínált elektromos járműveivel, aggodalmat keltve a nyugati riválisaiban.

A Tesla Inc például valószínűleg ennek a piaci nyomásnak a hatására jelentette be, hogy 2025 második felében olcsóbb modelleket tervez bemutatni, míg a kaliforniai székhelyű Rivian Automotive (RIVN +1.82%) 2026 elején várhatóan piacra dobja 45 000 dollárért kínált R2 SUV-ját.

Mi is történt valójában?

Wang a kínai Csungkingban tartott ipari csúcstalálkozón mondott beszédében felszólította az elektromos járműipart, hogy készüljön a nagyobb versenyre az autóipar elektromos járművek felé való átállásának felgyorsítása érdekében.

„Sok példa van rá, hogy más országok politikusai aggódnak a kínai elektromos járművek miatt” – mondta Wang a jelentés szerint. A BYD Co elnöke úgy gondolja, hogy az aggodalom azonban Kína autóiparának erejét bizonyítja. – „Ha nem vagy elég erős, nem félnek tőled.”

Vámemelések és piaci verseny

A vezérigazgató megjegyzései azt követően hangzottak el, hogy a nyugati országok fontolóra veszik a Kínából importált elektromos autókra kivetett vámok növelését. Míg az Egyesült Államok május elején négyszeresére növelte a Kínából importált elektromos járművekre kivetett vámokat, több mint 100%-ra emelve azokat, hogy megvédje az amerikai autógyártókat, addig az EU jelenleg vizsgálja Kína támogatásait és fontolóra veszi a vámok emelését.

A BYD a Teslával versenyez

A BYD 2022 elején leállt a kizárólag belső égésű motorral működő autók gyártásával. Jelenleg plug-in hibrid és tisztán elektromos személygépkocsikat gyárt. 2023 utolsó negyedévében a BYD átvette az amerikai EV óriás Tesla helyét, mint a világ legnagyobb tisztán elektromos autó eladója. Azonban a Tesla visszaszerezte a címet 2024 első negyedévében, miután 386 810 akkumulátoros elektromos járművet szállított le, és ezzel felülmúlta a BYD BEV értékesítési volumenét, amely 300 114 egység volt.

2024 május végéig a kínai elektromos autógyártó közel 1,27 millió személygépkocsit értékesített világszerte, ami 27,1%-os növekedést jelent az előző évhez képest, beleértve 580 974 BEV-t és 685 960 PHEV-t.