Sorban szűnnek meg a kriptojátékok – csak pár ikonikus marad

Idén számos blokkláncjátékot megszüntettek, köztük olyanokat is, amelyek korábban nagy népszerűségnek örvendtek.

Elemzők nemrég arra mutattak rá, hogy egyre több kriptojátékot állítanak le évekig tartó hype és tokenértékesítés után. A szakértők szerint ez nem nagy meglepetés, tekintve, hogy a játékfejlesztés óriási kihívást jelent, ráadásul a játékok saját tokenjei túl nagy nyomást gyakorolhatnak a még gyerekcipőben járó projektekre.

A közelmúltban sok olyan kriptojáték szűnt meg, amelyek egykor nagy felhasználóbázissal rendelkeztek. A Deadropot például a népszerű streamer, Dr. Disrespect indította el, és jelentős hype-ot produkált, mielőtt a stúdió januárban megszűnt volna. De ott van például a Solana-alapú Nyan Heroes is, amellyel több mint 1 millió gamer játszott, és amelyet májusban leállítottak, amikor megszűnt a projekt finanszírozása.

Kriptojáték

Ugyanaz az Epic Games volt a már-már ikonikus – és sajnos megszűnt – Nyan Heroes forgalmazója, amely a Fortnite és a Valorant mögött áll.

A megbukott blokkláncjátékok közül megemlíthetjük még a The Lords of Light-ot, a MetalCore-t, a Blast Royale-t, a Mojo Melee-t, az OpenSeason-t és a Realms of Alurya-t is. A tendencia azt mutatja, hogy a legtöbb kriptojáték valamiért nem tud sikeres lenni.

Nem csak a Web3 játékok szűnnek meg ilyen nagy arányban

Még a hagyományos játékok világában is megbukik a játékok 90%-a. Nagyjából ezt látjuk a Web3 játékok esetében is – 90%-uk meg fog bukni… A hagyományos játékok esetében viszont a gamerek nem fektetnek be és nem vesznek részt a játék tervezésében, mielőtt az kudarcot vall.

– mondta John Linden, a Mythical Games társalapítója és vezérigazgatója.

Amikor a hagyományos játékok megjelennek, és bukás lesz belőlük, az iparág felhördül – és sok esetben a játékosok visszakapják a pénzüket. A CD Projekt RED például visszatérítette a játékosok pénzét, miután kudarcot vallott a korábban felhypeolt Cyberpunk 2077. Vagyis nem arról van szó, hogy a kriptojátékok nagyobb arányban szűnnének meg – a különbség csak annyi, hogy a hagyományos játékok általában azelőtt buknak meg, hogy a játékosok nagyobb pénzeket költenének rájuk.

Nem nyitnak a szélesebb gamer-közösség felé a kriptojátékok

A blokklánc-alapú játékokkal az a probléma, hogy legtöbbször rutinszerűen bocsátanak ki tokeneket és NFT-ket még azelőtt, hogy a teljes játék kiadásra kerülne.

Három-négy évvel ezelőtt még elvoltak a random blokkláncjátékok a tokenekkel és NFT-kkel – sokkal könnyebb volt finanszírozást szerezni különböző kockázati tőkebefektetőktől, és elnyerni a felhasználók bizalmát.

– mondta Keith Kim, a MapleStory N fejlesztő Nexpace stratégiai vezetője.

Mára ez a hype alábbhagyott, miután számtalan példa volt arra, hogy a Web3 játékok megbuktak vagy nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, és a legtöbb esetben finanszírozási problémák miatt meg kellett szüntetni őket.

John linden, a Mythical Games feje szerint – amely olyan blokkláncjátékokat indított, mint a FIFA Rivals és az NFL Rivals – a Web3 játékok nem az „alapokra” koncentráltak, hanem sokkal inkább a hype-ra és a spekulációra.

Egyszerűen nem volt olyan játék, ami a minőség élharcosa lett volna.

– jelentette ki John Smedley, aki többek között az EverQuest, a Planetside és a H1Z1 társalkotója. Smedley hozzátette, hogy szerinte túl sok kriptojáték zárja be az ajtót a hagyományos játékokkal játszó gamerek előtt. Szerinte azzal, hogy a projektek figyelmen kívül hagyják a játékosok ezen csoportját, jelentősen leszűkítik a potenciális közönségüket.

Ez alól kivétel a hamarosan megjelenő Reaper Actual, amely egyszerre célozza meg a kriptósokat és a hagyományos játékok felhasználóit. Az új blokklánc-alapú játék olyan piacteret kínál, amelyen a tárgyakat NFT-ként is megvásárolhatják a gamerek, de banki tranzakciókra is lehetőség van.

Hasonlóképpen, az elmúlt évek egyik legsikeresebb kriptojátéka, az Off the Grid is közeledik a szélesebb gamer-közösséghez, és olyan platformokon is elérhető lesz, mint a Steam, illetve olyan konzolokon, mint a PlayStation és az Xbox. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az Off the Grid több évnyi tervezést követően indult el, ráadásul a tesztelőknek szigorú titoktartási nyilatkozatot kellett aláírniuk. Ez szöges ellentétben áll a legtöbb megszűnt kriptojátékkal, amelyeket még azelőtt jelentettek be, és azelőtt adtak ki tokeneket, hogy a játékot lefejlesztették volna.

A játékok elkészítése időbe telik. Az egyik jó barátom a Grand Theft Auto franchise egyik alkotója. Az új játék csak most jelenik meg, és már azelőtt dolgozott rajta, hogy mi megalapítottuk volna a Mythical-t… 2018 óta vagyunk a piacon.

– mondta Linden.

A saját tokenek miatt is megbukhatnak a játékok

Krypticrooks, a Fractional Uprising Studios alapítója leszögezte, hogy a kriptojátékok saját tokenjei óriási nyomást gyakorolnak a projektekre – ebbe a hibába esett bele például az OpenSeason is. Krypticrooks kifejtette, hogy a kis projektekhez kötött tokeneknek egyszerűen nincs értelme, mivel az egyes videojátékok iránti kereslet ingadozó. Ha esetleg visszazuhan egy játék iránti érdeklődés, akkor lehetetlenné válik a hozzá tartozó token fenntartása. Vagyis ha a játék kereslete, vagy épp ellenkezőleg, a token népszerűsége lecsökken, az magával rántja a másikat.

Ráadásul a Pump.fun mémcoin-indító platform megjelenésével még könnyebbé vált a saját tokenek elindítása – gyakorlatilag bárki indíthat már kriptovalutát percek alatt. A Dune adatai szerint a platform a 2024 januári létrehozása óta több mint 11,8 millió token elindításáért felelős, sőt, rivális launchpadeket is indítottak miatta, amelyek naponta több ezer mémcoint vezetnek be. Egyes kereskedők azonban negatívan reagáltak, mivel a piacra érkező több millió mémcoin túltelíti a szektort – így egyrészt sokkal nehezebb egy jó projektnek kitűnnie, másrészt pedig megnőtt az átverések száma is.

Vannak sikeres – sőt, ikonikus – kriptojátékok is

Annak ellenére, hogy sok blokklánc-alapú játék kudarcot vall, vannak olyanok, amelyek már évek óta folyamatosan növelik a felhasználóbázisukat. Ilyen például az előbb említett Off the Grid és a MapleStory Universe is, amely a legendás MapleStory franchise izgalmas bővítése.

Míg az eredetei MapleStory egy 2D-s MMORPG – azaz nagyon sok szereplős online szerepjáték -, amely több mint 20 éve fut sikeresen, a MapleStory Universe ennek a játéknak a decentralizált változata, amiben a legtöbb tárgy egy-egy megvásárolható NFT. Amellett, hogy így olyan emberek is belépnek a kriptotérbe, akik egyébként nem ismerték a szektort, a játékosok a megszerzett NFT-ket nem csak virtuálisan birtokolják, hanem a blokklánc-technológia miatt valóban az ő tulajdonuk.

MapleStory

A MapleStory Universe mára az egyik legsikeresebb Web3 játék lett.

Emellett érdemes megemlíteni az Axie Infinity-t is, amely sokak szerint minden idők legsikeresebb kriptojátéka. Az Axie Infinity – amelyet a vietnámi Sky Mavis stúdió adott ki 2018-ban – a játékon belüli gazdaságáról ismert, amely Ethereum-alapú kriptovalutákat használ.

A játékosok NFT-ket gyűjthetnek, amelyek axolotl ihlette digitális háziállatokat, úgynevezett Axie-kat képviselnek. Ezeket az állatokat a játékon belül lehet „tenyészteni”, illetve vásárolni és eladni. Érdemes megjegyezni, hogy a játékstúdió 4,25%-os díjat számít fel a gamereknek, amikor Axie-kkal kereskednek a piacterén. És bár az Axie Infinity népszerűsége kicsit visszaesett az utóbbi időben, továbbra is egy nagyon ikonikus játékról van szó, amely napi 55 000 aktív felhasználóval rendelkezik.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ