Cybertruck: apokalipszis-biztos jármű vagy digitális díszlet?

Ha van autó, amelyik megosztja a közvéleményt, az a Tesla Cybertruck. Elon Musk jó ideje hirdeti, hogy ez a szögletes acélszörny nemcsak a jövőbe vezet, hanem a végromláson is át.
A járművet „apokalipszis-állónak” nevezte, marketingjében pedig egyfajta digitális párizsi kommünt vagy Mad Max-szerű szabadságharcos városi harckocsiként jelenik meg. Csakhogy azok, akik komolyan készülnek a rendszerösszeomlásra – a prepperek és túlélőspecialisták – egészen mást mondanak.
Sok benne a tech, de kevés benne a bizalom
A Guardian riportjában megszólaló túlélőszakértők szerint a Cybertruck épp azzal bukik meg, amivel a legtöbb kriptovaluta-hívő is vigyáz: túl sok a benne rejlő digitális függőség.
Ha leáll az áram vagy a műholdas rendszer, mivel javítod meg? Nem tudom frissíteni a fedélzeti szoftvert a pusztán
– fogalmaz egy interjúzott túlélésre készülő szakértő.
Ez nemcsak technikai kérdés, hanem filozófiai is: a kriptóval szimpatizálók gyakran keresik az önrendelkezést a digitális eszközök világában. Ügyelnek arra, hogy ne legyenek kiszolgáltatva egyetlen szolgáltatónak vagy centralizált rendszereknek. A Cybertruck viszont egy zárt, Musk-vezérelt ökoszisztéma terméke, amelyben az adatok, frissítések és működés kulcsa is a gyártó kezében van.
Túl sok díszlet, túl kevés tartalom
Több tapasztalt off-road tesztelő szerint a Cybertruck inkább mutatós, mint használható – az acélborítás ellenére nem bírja a komolyabb terepet, és már autómosás után is akadtak meghibásodások. Pulitzer-díjas autós szakírók is úgy értékelték: ez egy inkább útra való dizájntermék, mint valódi túlélőgép. Egy NASA-mérnökből lett prepper, Arthur Bradley szerint ugyan kibírhat némi kézifegyveres tűzharcot, de a kérdés valójában az:
Miért is lőnének rám egy Cybertruck miatt? Mert idiótának tartanak, vagy mert támogatónak néznek?
A technológiával túlzsúfolt jármű, mely inkább cosplay, mint túlélőeszköz, nem a gyakorlati tapasztalatokra, hanem tech-víziókra épül.
Ez a közepes képességű gépszörny nem olyan emberek keze munkáját dicséri, akik valóban értenek a terepjárókhoz
– áll a Guardian cikkében. A Cybertruck inkább egy szerepjáték-kelléknek tűnik, melyet tech-rajongók terveztek politikai szimbólumként – és ez a politikai háttér sem javít a megítélésén.
Az egész helyzet ironikusabb nem is lehetne: egy milliárdos, aki nyilvánosan bírálja az államot, ugyanakkor a kormányellenes posztapokaliptikus víziókkal ad el járművet – olyan szlogenekkel, mintha máris készülne az állam nélküli jövőre. A valóság viszont az, hogy miközben Elon Musk mintha a „betegség” és a „gyógyszer” szerepét is magára vállalná, még azok sem vásárolják a Cybertruckot, akiket célzott: a prepper-közösség elfordult tőle, a nagyközönség pedig sosem kérte igazán. Az eredmény: 800 millió dollárnyi eladatlan készlet porosodik a kereskedésekben.
És ha a jármű nem lett sem a „közember túlélőjárműve”, sem a „rendszerrel szembenállók páncélozott reménye”, akkor kinek készül valójában? Úgy tűnik, főként a rendfenntartó szervek – köztük amerikai rendőrségek – használják majd. Így a Cybertruck inkább válik a posztapokaliptikus hatalom jelképévé, mintsem annak a szabadságharcosévá, akinek eredetileg szánták.
Egy vasszörny tanulsága
Elon Musk gyakran egyszerre épít rendszert és hirdeti annak lebontását. A Cybertruck éppen ezért olyan érdekes paradoxon: egy mérhetetlenül digitális termék, amit a rendszer végének reklámozásával próbálnak eladni. De úgy fest, hogy azok, akik hisznek a technológiai autonómiában, inkább maradnak a megbízható, egyszerű, javítható megoldásoknál.
A Cybertruck tehát lehet feltűnő, lehet hangos, lehet acélból – de amíg a számítógépe működik, addig nem a szabadság jelképe, hanem csak egy szimbolikus lakat a digitális zárt ajtókon.