Nincs mitől félni – a magyar tinédzserek tudnak bánni a pénzükkel

Tendenciák a pénzügyi tudatosságban – ezen a címen jelent meg egy új tanulmánygyűjtemény, amely többek között a tinédzserek és a felnőttek pénzügyi attitűdjeit mutatja be hazánkban.

A Magyar Közgazdasági Társaság Fintech és Pénzügyi Kultúra Szakosztályával való együttműködés révén a Fintelligence Pénzügyi Kultúra Központ gondozásában megjelent tanulmányok egyebek mellett írnak a hazai fogyasztók bankrendszerbe vetett bizalmáról, illetve a nyugdíjra való felkészülés szokásairól, tehát főleg a magyar pénzügyi kultúrával összefüggő témákról.

Németh Erzsébet egyetemi tanár értekezése Pénzügyi attitűdök – tinédzserek és felnőttek – micsoda különbség! címmel a 10-14 éves korosztály pénzügyi tudatosságát és pénzhez való hozzáállását vizsgálta.

Ebből kiderült, hogy „a felső-tagozatos korosztály a feltételezettnél magasabb szintű pénzkezelési képességekkel, kiforrott pénzügyi szokásokkal rendelkezik, hajlandóak a pénzért dolgozni, pontosan tudják, mennyi pénzük van, és minek mennyi az ára.”

A felnőttekhez képest azonban a gyerekek inkább engednek a különféle, fogyasztásra ösztönző csábításoknak. Szintén érdekes, hogy kevésbé várják el szüleiktől a pénzügyi támogatást, mint azt a szülők saját maguktól. Ez minden bizonnyal a pénzügyi függetlenség iránti vágynak köszönhető.

A professzor asszony megjegyzi, hogy bár a fiatalok és a pénzügy összefüggésében már több tanulmány is készült, ezek azonban nem a pénzügyi attitűdre, inkább a fogalmak ismeretére és kalkulációs képességekre terjedtek ki. Szintén nem túl gyakori, hogy ennyire fiatal korosztályt vizsgáljanak.

Márpedig – ahogy azt értekezésében írja – több fontos kutatás is arra hívja fel a figyelmet, hogy a pénzügyi személyiségbeli különbségek már viszonylag korai életszakaszban is kimutathatók.

Jobban bánnak a pénzzel, mint gondolnánk

Maga a felmérés egy kérdőív segítségével készült, amelyet 2067 tinédzser töltött ki és 20 állítást tartalmazott. A gyermekeknek 1-től 5-ig terjedő skálán kellett válaszolniuk az egyáltalán nem jellemzőtől a teljes mértékben jellemzőig.

A legtöbben azzal az állítással értettek teljes mértékben egyet, hogy szeretnek a barátaikkal lenni. A második legtöbb egyetértés pedig abban született, hogy ők döntik el, mire költik a pénzüket. Németh Erzsébet szerint ez utóbbi – a válaszadók korából ítélve – igencsak meglepőnek tűnhet.

A gyerekek szintén nagyrészt egyetértenek azzal az állítással, hogy ha valamit meg szeretnének venni, nekik kell rá összegyűjteniük a pénzt, valamint hogy vásárlás előtt jól átgondolják, mire van valójában szükségük.

Az állításokhoz tartozó átlagpontszámokat az alábbi grafikon szemlélteti:

Átlagpontszám. Forrás: Németh Erzsébet: Pénzügyi attitűdok – tinédzserek és felnőttek – micsoda különbség!

A tanulmány készítője a válaszok alapján a kitöltőket három csoportba osztotta: tudatos beosztók, költekezők és pénzügyekhez nem értő passzívak. Az általa készített tortadiagramról leolvasható, hogy a magyar tinédzserek csaknem fele a tudatos beosztók kategóriájába tartozik:

Pénzügyi személyiség-típusok. Forrás: Németh Erzsébet: Pénzügyi attitűdok – tinédzserek és felnőttek – micsoda különbség!

Érdekesség, hogy a tanulmány szerint felnőttek esetében az emberek 65,6%-a számít tudatos beosztónak. 24,2%-uk folytatja a költekezők egyszer hopp, máskor kopp életmódját, és mindössze 10,2%-uk feleltethető meg a pénzügyekhez nem értő passzívak kategóriájával.

A gyermekeknek szóló pénzügyi személyiség teszt eredményei alapján elmondhatjuk, hogy a felső-tagozatos korosztály a feltételezettnél magasabb szintű pénzkezelési kompetenciával, kiforrott pénzügyi attitűdökkel, szokásokkal rendelkezik. Hajlandóak a pénzért dolgozni, pontosan tudják, mennyi pénzük van, és minek mennyi az ára.

– összegezte a professzor asszony, majd hozzátette:

A szocializáció ezen szakaszában azt is meg kell tanulniuk, hogy a pénz véges erőforrás, megfontoltan kell felhasználni.

(Forrás: Tendenciák a pénzügyi tudatosságban)

Kapcsolódó: 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük