Kína és Irán egy új vasútvonallal kerüli meg az amerikai szankciókat

Hivatalosan is elindult a Kínát Iránnal összekötő új kereskedelmi vasútvonal, miután megérkezett Teheránba az első tehervonat a kelet-kínai Hszian városából.
A két ázsiai országot összekötő vasúti infrastruktúra lehetővé teszi, hogy a tehervonatok 15 nap alatt jussanak el Sanghajból Teheránba, szemben a tengeren történő 30 napos szállítással. A teheráni Aprin szárazföldi kikötő vezetője kiemelte, hogy a vasútvonal nagymértékben fogja csökkenteni a két ország közötti szállítási költségeket.
Május 12-én Irán, Kína, Kazahsztán, Üzbegisztán, Türkmenisztán és Törökország vasúti tisztviselői találkoztak Teheránban, hogy előmozdítsák az Ázsiát Európával összekötő transzkontinentális vasúti hálózatot – jelentette a Tasnim hírügynökség május 25-én. A hat ország versenyképes tarifákról és működési szabványokról állapodott meg a kereskedelmi összeköttetés fellendítése érdekében.
Különösen Kína és Irán bővítette a kereskedelmi és gazdasági kapcsolatait az elmúlt időben, mivel Teherán az olajexportját fojtogató amerikai szankciókat, Kína pedig az USA által kivetett vámokat igyekszik megkerülni. A két ország közötti vasútvonal lehetővé teszi az iráni olajexportot Kínába, és ahhoz is hozzájárul, hogy a kínai áruk az amerikai haditengerészet beavatkozása nélkül jussanak el Európába.
Évről évre egyre mélyebb a kapcsolat Kína és Irán között
2018-ban Ali Hámenei, Irán legfelsőbb vezetője kijelentette, hogy az országának inkább keletre, mint nyugatra kell tekintenie. Azóta Kína Irán legnagyobb olajvásárlójává vált, Peking pedig Teheránnak elektronikai cikkeket, például számítógépeket és mobiltelefonokat szállít.
This ain’t an ordinary freight train.
It traveled all the way from China, went through 4 other countries, and is finally reaching Iran.
The Ancient Silk Road being reborn!
China and Iran are not afraid of US sanctions.
The focus is trade, connectivity & development.#BRI pic.twitter.com/7SvQDduhsw
— S.L. Kanthan (@Kanthan2030) May 26, 2025
2019-ben Irán csatlakozott Kína „Egy övezet, egy út” (BRI) kezdeményezéséhez, amellyel Hszi Csin-ping elnöknek az a célja, hogy felélessze az ősi Kínát és Perzsiát összekötő selyemút mentén lévő gazdasági kapcsolatokat.
Két évvel később, 2021-ben Kína és Irán történelmi jelentőségű, 25 évre szóló gazdasági együttműködési megállapodást írt alá, amely a hírek szerint 400 milliárd dolláros kereskedelmi forgalmat jelent.