Az európai kriptós média megszívta, 82%-a forgalomvisszaesést tapasztalt

A kriptohírekkel foglalkozó oldalak Európa-szerte elég sokat és elég gyorsan veszítettek forgalmukból 2025 első három hónapjában, miután a MiCA-szabályok életbe léptek. Az Outset részletes jelentése szerint a régióban a kriptomédia több mint 80%-a visszaesést tapasztalt az első negyedévben. Bár a MiCA elsősorban a kriptoszolgáltatókat célozza meg, nem a különféle portálokat, a szabályok gyorsan elsöpörték azokat, akik szponzorált posztokat, affiliate linkeket vagy csak nyomaiban is promóciós célú hirdetést futtattak a megfelelő nyilatkozat nélkül.

Januárban az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) azt hangsúlyozta, hogy még a szerkesztőségi tartalmak, véleménycikkek sem írhatnak befektetésekről, ha nincsenek megfelelő engedélyek. A Google is gyorsan reagált, így a megfelelő nyilatkozat vagy joghatósági címkék nélküli oldalak egyszerűen eltűntek a keresőből. Az EU-n kívüli oldalak sem voltak biztonságban, ha tartalmuk Európát célozta meg német, francia, holland vagy spanyol nyelven. Persze ez csak egy része vagy oka volt a forgalom visszaesésének. A geopolitikai feszültségek és a kriptopiac szélesebb körű visszaesése tovább súlyosbította a helyzetet.

Németország kriptós portáljainak helyzete

Németországban 34 kriptósnak nevezhető médium működött az év elején. Februárra ezek közül 21 megszűnt. A BaFin, az ország szabályozó hatósága nyilvános figyelmeztetést adott ki az engedély nélküli, befektetésekre buzdító promóciókról. A Coin-Update több mint 51%-ot veszített forgalmából, de a Krypto Magazin is 45%-ot. A Cointelegraph Germany 63%-ot bukott a korábbi forgalmához képest és a március sem segített sokat – a németországi portálok felének forgalma tovább csökkent. Néhány oldal lemondó nyilatkozatokkal és és mindenféle jogi szövegezéssel próbálta menteni a helyzetet. A BitcoinBlog.de márciusban 47,4%-kal tudta növelni forgalmát, de a Krypto News és a Kryptozeitung kisebb csökkenéssel megúszta.

A néhány nagy túlélő, a CryptoMonday, a Blockzeit, a CoinJournal DE és a Crypto Valley Journal erősebb jogi felügyeletet és többnyelvű lefedettséget alkalmazott. Összesen mindössze 9 német nyelvű oldal tudott növekedést felmutatni ebben a negyedévben. A CoinJournal DE specifikusan jól profitált abból, hogy tulajdonosa az Investoo Group, egy brit cég, amely több nyelven üzemeltet kriptós oldalakat, a SEO-ra és helyi megfelelésre fókuszált. Az Investoo 2020-ban vette fel a CoinJournalt a portfóliójába, majd később beolvasztotta a bitcoinmag.de-t is. Az együttes forgalom és a közös jogi infrastruktúra segített nekik, hogy stabilan megállják a helyüket az új szabályozás alatt is.

Helyzet Franciaországban

Franciaországban az első negyedév elején 25, kriptovalutákra szakosodott médiaorgánum működött. A legtöbbjük megszűnt. A Blog közel 72%-ot veszített. A Coinhouse, a CryptoNews France és a Conseils Crypto mindegyike 40% körüli veszteséget szenvedett el forgalmában. A Cointelegraph France annak ellenére alulteljesített, hogy a Cointribune-t is birtokló Frekaz Grouphoz kötődik. A franchise modellek, mint például a Cointelegraph francia kiadása, a korlátozottabb backend-hozzáférés és a SEO-ba való alacsonyabb befektetés miatt gyengültek. De aztán márciusra némileg obb lett a helyzet, a Stelareum forgalmi adatai 9%-kal emelkedtek.

A Blockchain France 72,64%-kal, az InvestX 60,71%-kal tudott nőni. A Cryptoast és a Bitcoin.fr is enyhe növekedést mutatott. Akik növekedéssel fejezték be a negyedéve, ők masszívan a megfelelési eszközökre, az egyértelmű figyelmeztető nyelvezetre és a szélesebb körű nyelvi támogatásra támaszkodtak. Hollandia és Belgium nem fogadott el új kriptomédia-törvényeket, de ez senkit sem védett meg a Google lépéseitől. A holland nyelvű kiadványok februárban súlyos csapásokat szenvedtek el. A 21 oldal több mint 76%-a veszített forgalmából. A bitcoinexchangenederland.nl 92,96%-kal esett vissza. A Bitcoin Koers több mint 50%-kal esett vissza.

További országok

Ugyanez a minta érvényesült Spanyolországban és Olaszországban is. Spanyolországban februárra 70%-os forgalomcsökkenés következett be. A CriptoPasion közel 47%-kal esett vissza. A Cointelegraph ES és a BeInCrypto spanyol kiadása egyaránt 20% körüli veszteséget szenvedett el. A Bit2Me News volt az egyetlen kiugró, 149,40%-os növekedéssel egy március megugrással. Olaszországban szintén 70%-os volt a veszteség. A Cryptonomist 42%-ot veszített, a Cointelegraph Italy 46%-ot esett. Csak a Borsainside növekedett. Az Egyesült Királyság nem is volt része a MiCA-nak, de mégis visszaesést élt meg a piac ott is. A brit felügyelet januárban kezdte meg saját kriptohirdetési szabályainak érvényesítését.

A The Market Periodical és a MyCryptoSpaceUK növekedést könyvelhetett el, de ezek kicsi oldalak – a MyCryptoSpaceUK havi 10 ezer látogatás alatt maradt. A Bitcourier és a Cryptouk.io azóta sem tudtak visszajönni a korábbi szintjükre. A The Crypto Adviser márciusban 162,18%-kal emelkedett, de még mindig nem tudta elérni a korábbi szintjeit.

Az első negyedév tehát az európai portálok 81,61%-ának visszaesésével zárult. A január 26,57 milliós látogatással indult az összes vizsgált helyen. Márciusra ez 22,22 millió volt. Ez 16,37%-os csökkenés mindössze két hónap alatt. Csak 16 portálon nőtt a látogatottság, és ezeknek is csak a fele növekedett hónapról hónapra. A forgalom Európa-szerte többnyire egy maroknyi helyre koncentrálódott. A BTC Echo, a Crypto Insiders, a Cointribune, a Bitcoin Magazine, a Cointelegraph ES, valamint a Newsbit holland és német nyelvű verziója több mint 1 millió havi látogatást ért el. Ezek tették ki a kriptomédia teljes forgalmának 60%-át.

Leginkább a középszintű oldalak vitték a piacot, Németország és Franciaország pedig a legaktívabbnak nevezhetők. Eközben a mainstream pénzügyi oldalak még növekedni is tudtak. A 46 vizsgált, általánosabb fókuszt tartó médium közül 25 növelte a forgalmát.