A nagy tech vállalatok érzik a kripto-tél csípősségét

Az amerikai jegybank teljesen nullára csökkentette a kamatlábakat a járvány idején, amely állapot egyébként két évig fennállt. A Fed ezután megkezdte az elmúlt 40 év legintenzívebb kamatemelési sorozatát, így a piac likviditása hirtelen megfogyatkozott, ami közvetlen hatással volt az olyan kockázati eszközökre, mint amilyenek például a kripto- és technológiai részvények. Ezért az FTX kriptoóriás novemberi eltörlése nem tűnt meglepőnek egyes elemzők számára, különösen „…ha a technológiai részvények 11 hónapos roncs halmazait és az eszköz-buborékok évszázados történetét nézzük” – magyarázta Emily Nicolle és Katherine Greifeld, a Bloomberg munkatársai.

A járvány súlytotta gazdaság túlkapásait fájdalmasan sikerült elsimítani, ami nyilvánvaló volt Cathie Wood’s Ark Innovation ETF-alapjának novemberi változásai közepette – a 2020-as év nagy visszaemelkedése. Úgy tűnt, hogy az FTX bizonytalan egyensúlyban volt egy olyan kriptotoken sikerén, amely önmagában is tükrözi a cég állapotát. Ez az „elégedettség és a saját zsenialitásába vetett hit… [mutatja] a Meta Inc.vállalatot és a Twitter Inc. vállalatot jelenleg sújtó válságok ismertetőjegyeit” – hangsúlyozza Nicolle és Greifeld.

Vessünk egy közelebbi pillantást a tech óriásvállalatok és a kriptogazdaság közötti kapcsolatokra – kötelező olvasmány mindenkinek, aki részt vesz a kripto- és technológiai részvényárfolyamok online kereskedésében.

Alphabet

Az Alphabet arról számolt be, hogy a növekedés lelassult a harmadik negyedéves frissítésben, majd részvényeit kellően megbüntették, így november elején 38%-kal alacsonyabb szinten helyezkedtek. A vállalat kijelentette, hogy a bűnös felek azok a kripto cégek voltak, akik hirtelen csökkentették hirdetési kiadásaikat. A második negyedévre visszatekintve a hirdetési bevételek 11.6%-kal nőttek, a következő negyedévben azonban ennek töredéke, mindössze 2.5%-os volt a növekedés. 2022 a gazdasági megrendülések éve volt, különösen az ukrajnai konfliktus, a jelentősen magasabb infláció és az egekig megugrott kamatlábak miatt. A pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó vállalatok bevételeik csorbát szenvedtek, és minderre a válaszuk a reklámozás visszaszorítása volt.

Az Alphabet nem volt egyedül azzal, hogy kissé megkeseredett volt az online kripto kereskedési szektor kapcsán. A Facebook, a TikTok és a Twitter is hozzászokott ahhoz, hogy rengeteg pénzt szedjenek össze a kriptohirdetések futtatására szolgáló szolgáltatásukért. „A kriptotél egy kriptoreklám-tél” – hangoztatta Grant Harbin, a Headlight munkatársa november végén. Összességében a kripto-vállalatok úgymond csak 35 millió dollárt költöttek hirdetésekre a harmadik negyedévben, ami 80%-kal kevesebb, mint az első negyedévben.

A Meta platformjai

Amikor a Meta még októberben előrejelzést adott a negyedik negyedéves bevételről, a kiábrándító számok azt mutatták, hogy ők is milyen nagyon küzdenek a gyenge reklámpiaccal. Részvényeik alakulása eltért a jelentésükben foglaltakból, mivel 12%-okal csökkentek, és 55%-ot veszítettek az év során. A Meta bevételének nagy része reklámokból származik, és szenvedtek az Apple megváltozott adatvédelmi szabályai miatt is, amelyek csökkentették a közösségi médiában megjelenő hirdetések hatékonyságát. A vállalat novemberben megkezdte az alkalmazottak elbocsátását. Mark Zuckerberg vezérigazgató kitart amellett, hogy „Bár a bevételek terén rövid távú kihívásokkal kell szembenéznünk, az alapok megvannak ahhoz, hogy visszatérjünk az erősebb bevételnövekedéshez”.

Előretekintés

A recesszió miatti aggodalmak aláássák a kockázati étvágyat, ami mind a technológiai részvényeket, mind pedig a kripto árakat is érinti az online kereskedési szektorban. Novemberben, az FTX “halála” után a JP Morgan azt mondta, hogy szerintük a Bitcoin egészen 13,000 dollárig is eshet. Ugyanerre az eseményre utalva Jay Jog, a Sei Labs munkatársa azt mondta: „Rövid távon ez nagyon-nagyon rossz lesz a kriptoipar számára”. A kripto vállalatok korlátozott pénzeszközei a reklámozáshoz 2023-ban hatással lehetnek az olyan vállalatok online kereskedési részvényeinek árfolyamára, mint amilyen például a Meta, az Alphabet és a Twitter.

A Google nem szakad el az ún. blokklánc technológiától, ami nyilvánvalóvá vált, amikor a Coinbase-t választották web3-projektjének futtatásához. A reklámköltségvetések csökkenésénél talán nagyobb akadályt jelent majd a vállalat számára a legyőzhetetelen amerikai dollár. A devizában lebonyolított eladások dollárra visszaváltva csökkennek, ami gátolja a nemzetközi növekedést. A Ruth Porat, a Google pénzügyi igazgatója úgy véli, hogy a negyedik negyedév eredményei továbbra is tükrözik ezt a folyamatos kihívást.

„Volt egy olyan iparágunk, amely elsősorban a FOMO-ra és a könnyű pénzre épült” – mondja Hilary Allen, az American University munkatársa a kripto iparra utalva, „és most a kormányok világszerte emelik a kamatlábakat… csak túlélünk az FOMO-n. Nem annyira vonzó.” Valójában a kripto- és technológiai tereknek alkalmazkodniuk kell az új gazdasági környezethez, hogy virágozhassanak.

Mégis, az IBM vezérigazgatója, Arvind Krishna szerint, a vállalatok továbbra is pénzt fognak költeni technológiára, még a szigorú monetáris politika és a magas infláció ellenére is. Krisna véleménye, hogy az egyetlen feltétel mindehhez az, hogy ne valósuljon meg „katasztrofális recesszió”, és ne érje „nagy energiaválság” Európát. Az IBM a maga részéről azt tervezi, hogy pénzt fordít a blokklánc egyéb felhasználási területeire, de nem a kriptovalutákra. A fontos lényeg az, hogy a legjobb technológiai vállalatok CFD online kereskedésében résztvevőknek folyamatosan figyelniük kell a technológiai híreket, hogy megalapozottabb kereskedési döntéseket tudjanak hozni.