Amerika bekebelezi az európai focit, kevés futballklub maradt helyi vállalat kezében

Az európai foci folyamatosan változik. Sok szurkoló, aki már évek óta folyamatosan figyelemmel kíséri az európai futballklubok mindennapjait, azzal a ténnyel kellett szembesülnie, hogy a leghíresebb csapatok már nem helyi vállalkozók kezében vannak.

Orosz oligarchák, öböl-menti nemzetek és kínai milliárdosok vásárolták be magukat az európai futballklubokba az elmúlt 20 évben. De az utóbbi időben a pénz az Atlanti-óceánon túlról zúdul a kontinens népszerű csapataihoz. Az amerikai befektetési társaságok jövedelmező lehetőséget látnak az európai fociban, így egyre több klub kerül tengerentúli tulajdonos kezébe. A folyamat pedig a pandémia következtében rendkívüli mértékben felgyorsult. Az új befektetők összekapcsolják a digitális szórakoztató iparágat a focival és elképesztő összegeket szakítanak rajta.

A COVID-19 miatti zártkapus meccsek következtében az európai futballklubok anyagi nehézségekkel küzdenek. Mivel a csapatoknak nézők nélkül kell játszaniuk, bevételeik jelentősen megcsappantak, így egyre több tulajdonosa fejében fordul meg a klubbok eladása.

De kik a befektetők?

A Fenway Sports Group (FSG), az angol Premier League-bajnok Liverpool tulajdonosa állítólag azt fontolgatja, hogy a klub több mint 10%-át eladja az amerikai RedBird Capital Partners befektetőnek, mintegy 540 millió fontért. Úgy tűnik, hogy a RedBird szándéka a futballberuházások globális hálózatának kiépítése. Ez annak a 4,7 millió fontnak a hátterében áll, amelyet a kosárlabda szupersztár, Lebron James nemrég fektetett be a klubba.

Decemberben az ALK Capital egy másik amerikai sportbefektetési vállalkozás felvásárolta az angol Burnley klubot. Hasonló a helyzet a Premier League-n kívül is. A RedBird már részesedéssel rendelkezik a francia Toulouse klubban, míg a Bordeaux (General American Capital Partners és a King Street Capital Management) és az AS Nancy (New City Capital) szintén amerikai tulajdonban vannak. Eközben a Troyes FC-t tavaly a City Football Group vásárolta meg, amely a kaliforniai magántőke-befektető, a Silver Lake tulajdonosa.

A történet ugyanaz Olaszországban is, ahol az Elliott Management Corporation az AC Milan tulajdonosa lett. Az AC Roma csapatot a szintén amerikai Freidkin Group vásárolta fel még tavaly nyáron, vagy a La Spezia futballklub, melynek tulajdonosa idén februártól a Citigroup Securities.

A vásárlók többsége befektetési társaság. Természetesen vannak gazdag és befolyásos amerikai családok is, akiknek anyagilag nem megterhelő ilyen volumenű csapatok felvásárlása. Az amerikai befektetők nagyon vonzónak találják az európai futballt, hiszen ez már egy kész “termék”, amelynek neve van. Az emberek a világ minden részén ismerik őket, a nézők és a szurkolók hajlandóak bármit megadni és megtenni a csapatukért. Ha nincs a stadionokban meccs, akkor nézik online, ha nincs nyitva a csapat szuvenír boltja, akkor a kedvencük mezét megrendelik online. Ezzel pedig pénzt lehet keresni.

Pénz, pénz és még több pénz

Ugyanakkor sokan úgy vélik, a legtöbb amerikai a streaming szolgáltatás miatt vásárol focicsapatot. A fogyasztási szokások az elmúlt öt évben jelentősen megváltoztak, a futballklubok nagyot szakítottak a jövedelmező műsorszolgáltatási szerződésekből. A Netflix, az Amazon Prime és a DAZN például óriási pénzügyi megtérülést ígér, különösen a legnagyobb ligákban játszó top klubok számára. Ez igen vonzó az amerikai befektetők számára, amelyek a jótevő szerepébe bújva férkőznek a helyi klubbok bizalmába. A felvásárló cégek azonban sokszor még rosszabb helyzetbe hozzák a csapatokat, mint amiben azok előzőleg voltak. Az angol Burnley felvásárlásával például 90 millió fontos jelzáloghitel került a csapat nyakába, amivel korábban nem kellett megküzdeni.

Ugyanebben a cipőben jár a híres Manchester United is, mely szurkolói gyűlölik a tulajdonos Glazer családot, hiszen a csapat felvásárlásakor 800 millió fontot terhelt a klubra.

A szurkolók kezdenek tisztában lenni azzal, hogy ezeket a híres befektetőket nem érdekli igazán a megvásárolt csapat, csak a belőlük kipréselhető pénz, a profitmaximalizálás pedig könnyen rombolhatja le a csapatok és a közösség közötti jó kapcsolatot.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük