Befellegzett a Diótörőnek? Ukrajna a karácsonyi klasszikus bojkottjára szólít fel

Ukrajna kulturális minisztere felszólította az ország nyugati szövetségeseit, hogy bojkottálják az orosz művészeket és zeneszerzőket.

Olekszandr Tkacsenko azt írta, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök az orosz kultúrát “eszköznek, sőt fegyvernek” tekinti a liberális értékek megtámadására és saját programjának előmozdítására. Tkacsenko szerint Ukrajna szövetségesei azzal tudnak visszavágni, hogy elutasítják az orosz művészeket, hiszen ők is támogatják a totalitárius rendszert.

A miniszter írása az első alkalom, hogy egy ukrán tisztviselő kulturális bojkottra szólít fel, bár a háború kezdete óta rengeteg intézmény tett lépéseket ezen az úton.

Ugyanakkor Csajkovszkij karácsonyi klasszikusa, a Diótörő a nyugati kultúra szerves része. A mű szüneteltetése nagy kérés egy olyan ország számára, mint például az Egyesült Államok, ahol a karácsonyi szezonban már az advent kezdetekor előszeretettel játszák.

A Diótörő a közönség számára szezonális alapdarab, a produkciós cégek számára pedig elképesztő profitot hoz. A nagyra becsült New York City Ballet éves jegyeladásainak mintegy 45%-át a Diótörő öthetes előadása adja, jelentette tavaly a Reuters.

Az NPR több vezető társulatot is megkérdezett a darab bojkottjával kapcsolatban, de nem kapott választ. Nemzetközi szinten a balett-társulatok határozott hangnemet ütöttek meg, sokan azt mondták, hogy nem alkalmaznak a Kremllel kapcsolatban álló személyeket, de a zeneszerzők cenzúrázásától abszolút elzárkóznak.

Az Angol Nemzeti Balett azt mondta, hogy “szolidáris mindazokkal, akiket az orosz invázió érintett”, de nem változtat a programján.

Nem Csajkovszkij az egyetlen orosz művész, akinek öröksége úgy tűnik, ellenáll a háborúnak.

Igor Stravinsky, Dmitrij Sosztakovics és Szergej Rahmanyinov mindannyian szerepelnek a nemzetközi filharmonikusok és szimfonikus zenekarok téli eseménynaptárában.

A különféle nemzeti galériákban továbbra is olyan képzőművészek alkotásai lógnak a falon, mint Wassily Kandinszkij és Marc Chagall. Az orosz irodalom pedig még mindig megtalálható a könyvesboltok polcain.

Az ukrajnai háború kitörését követően azonban egyes modern művészeti intézmények saját bojkottot indítottak, és még a Putyin ellen felszólaló orosz művészeket sem kímélték. A Metropolitan Opera szerződést bontott a Putyint támogató művészekkel. Az Eurovízió megtiltotta a Kreml által támogatott művészeknek a részvételt. A cannes-i filmfesztivál kitiltotta az orosz delegációkat.

A lépésekre vegyes volt a reakció, akadémikusok és írók az 1950-es évekbeli McCarthy-féle vörös pánikhoz hasonlították a pillanatot.

“Mélységesen ironikus, hogy azok, akik az ukrajnai háborúra úgy reagálnak, hogy agresszívan vagy válogatás nélkül törlik vagy korlátozzák a művészeket és művészeti alkotásokat pusztán azért, mert oroszok, ugyanazt a fajta nacionalista gondolkodást tükrözik, amely az orosz inváziót is vezérelte” – írta Kevin Platt, a Pennsylvaniai Egyetem orosz tanulmányok professzora a The New York Timesnak.