Meszeltek a Boeingnek? Súlyos hibákról jelentett egy informátor

A Boeing legnagyobb beszállítójának volt minőségellenőre szerint a repülőgéptestek rendszeresen komoly hibákkal hagyták el az üzemet.

A Spirit AeroSystems korábbi munkatársa, Santiago Paredes a BBC-nek elmondta, hogy esetenként akár 200 hibát is talált a Boeing számára készült alkatrészekben. A férfit állítása szerint a gyárban sokan „Showstopper”-nek becézték, mert az aggályaival lelassította a termelést.

A Spirit eközben határozottan tiltakozik az állítások ellen, és továbbra is a Boeing legnagyobb beszállítója marad.

Paredes a BBC-nek és az amerikai CBS hálózatnak adott exkluzív interjújában kifejtette, hogy 2010 és 2022 közötti munkaviszonya alatt milyen tapasztalatai voltak a cégnél. Elmondása szerint hozzászokott az 50 és 100, 200 közötti hibamennyiségekhez a Boeingnek szánt repülőgéptörzseken, a hiányzó rögzítőktől az elhajlott alkatrészeken át egészen a kifelejtett elemekig minden előfordult.

A Boeing nem kívánta kommentálni Paredes megjegyzéseit.

Az Egyesült Államok közlekedési minisztere, Pete Buttigieg úgy nyilatkozott, hogy a kormány a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) folyamatban lévő vizsgálatainak keretén belül „mikroszkóp alá helyezi a Boeinget”. Más szóval elszámoltatják a vállalatot, annak  pedig bizonyítania kell, hogy megfelel az FAA által előírt minőségi és biztonsági előírásoknak.

A Boeingnél hibát hibára halmoznak

A Spirit AeroSystems és a Boeing is intenzív vizsgálat alá került, miután egy vadonatúj 737 Max repülőgépről röviddel a felszállás után leesett egy ajtó, óriási lyukat hagyva a gép oldalán. Időközben kiderült, hogy az ajtót eredetileg a Spirit szerelte fel, amit aztán a Boeing műszaki személyzete eltávolított, hogy kijavítsa a hibás szegecselést.

Az esetet követően az amerikai szabályozó hatóság mindkét cég gyártási gyakorlatát felülvizsgálta, és kiderült, hogy a vállalatok több ponton sem feleltek meg a gyártásellenőrzési gyakorlatoknak, ezért ideiglenesen a földön tartottak majdnem 200 db Boeing 737 Max 9 repülőgépet.

A héten egy másik FAA-vizsgálat is indult, miután a Boeing azt mondta a szabályozóknak, hogy lehet, hogy nem megfelelően ellenőrizte a 787 Dreamliner repülőgépeit. Az FAA vizsgálni fogja, hogy a személyzet meghamisította-e a nyilvántartásokat.

Az informátor szerepe

Paredes a BBC-nek elmondta, hogy nyomás alá helyezték, amiért alapos munkát próbált végezni, és mindig panaszkodtak, ha hibát talált.

„Csak ki akarták küldeni a terméket. Nem foglalkoztak a rossz törzsek kiszállításának következményeivel. Csak a kvóták teljesítésére, az ütemterv és a költségvetés betartására összpontosítottak… Ha a számok jók voltak, a törzsek állapota nem igazán számított.”

A cégtől való távozása előtt Paredes a 737 Max gyártósorát vizsgáló minőségellenőrök csoportját vezette. A Spiritnél szerzett állítólagos tapasztalatai annak a jogi eljárásnak képezik a részét, amelyet elégedetlen részvényesek indítottak a cég ellen. A jogi dokumentumokban egyszerűen csak „Volt Alkalmazott 1”-ként hivatkoznak rá; ez volt az első alkalom, hogy Paredes nyilvánosan megszólalt az ügyben.

Egy másik volt minőségellenőr, Joshua Dean, akinek állításai szintén részét képezték a pernek, múlt héten egy komoly baktériumfertőzés következtében elhunyt.

A perben azzal vádolják a céget, hogy szándékosan próbálta eltussolni a komoly és széles körben fellelhető minőségi hibákat, és a hibák nyilvánosságra kerülésével a részvényeseket pénzügyi veszteségeknek tette ki. A Spirit határozottan tiltakozott a perben foglalt állítások ellen.

A Boeing továbbra is támogatja a Spiritet

A Spirit AeroSystems korábban a Boeinghez tartozott, és jelenleg is a gyártó elsődleges beszállítója. A cég készíti az összes 737 Max törzsét és a 787 Dreamlinerek nagy részét is, mielőtt azokat a Boeing saját létesítményébe szállítanák.

A nehéz helyzetbe került vállalat az év első három hónapjában 617 millió dollárt vesztett, a Boeing azonban továbbra is pénzügyi támogatásáról biztosította, sőt, tárgyalásokat folytat a cég visszavásárlásáról.

Egyes források azt állítják, hogy már megkezdték a minőségi aggályok kezelését a Spiritnél, és 80%-kal csökkent is a gyárat elhagyó hibás Boeing alkatrészek száma. Paredes ugyanakkor elmondta, hogy a két cég már korábban is tisztában volt a hibák mértékével, és azokat a minőségellenőrök heti rendszerességgel meg is vitatták.

Segélykiáltás

Az informátort állítása szerint arra utasította a felettese, hogy változtasson a hibajelentési módszerén úgy, hogy a hibák száma csökkenjen. Amikor erre nem volt hajlandó, lefokozták és áthelyezték a gyár egy másik részlegére.

„Fenyegetve éreztem magam, és úgy éreztem, hogy megtorlás áldozata vagyok azért, mert aggodalmakat vetek fel” – mondta.

Ezután etikai panaszt nyújtott be a cég HR osztályánál, és utolsó segélykiáltásként levelet írt Tom Gentilének, a Spirit akkori vezérigazgatójának, amelyben közölte, hogy elvesztette a hitét a Spirit minőségügyi szervezetében. Miután panasza részben helytállónak bizonyult, Paredest később visszahelyezték vezetői szerepébe, és visszamenőleges kártérítést kapott, azonban nem sokkal ezután távozott a cégtől.

Most azt állítja, hogy vonakodna egy 737 Max-on repülni, mert attól tart, hogy az még mindig gyártási hibás lehet. Úgy tűnik, hogy ezzel az érzésével nincs egyedül, mivel elmondása szerint rengeteg munkatársa pontosan azért félt a repüléstől, mert látták, hogy hogyan gyártják a törzseket.