Büntetni fogják a platformokat, amelyek nem cenzúráznak elég hatékonyan

Az Európai Unió hamarosan büntetni fogja a nagy online platformokat, amennyiben azok nem kezelik a „választási dezinformációkat” a blokk megelégedésére.

A fenyegetés beváltása érdekében az EU a cenzúráról szóló törvényét, a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt (DSA) alkalmazza.

Az ügyön dolgozók Thierry Breton belső piaci biztost idézik, aki szerint az olyan platformoknak, mint az X, a TikTok, a Snapchat, a YouTube és a Facebook, valamint a keresőmotoroknak is a jelenleg kidolgozás alatt álló iránymutatások szerint kell működniük.

A jelentések szerint mindazok a platformok és szolgáltatások mögött álló vállalatok, amelyek nem lépnek fel a választásokkal kapcsolatos „dezinformáció” ellen, a globális bevételeik akár 6 százalékának megfelelő bírsággal sújthatók.

Ez a számadat kifejezetten arra vonatkozik, amit mesterséges intelligencia vagy deepfakes alapú „dezinformációnak” neveznek.

A technológiai vállalatoktól elvárják, hogy „intézkedéseket tegyenek és csökkentsék a kockázatot” – mondta Breton, a DSA „végrehajtója”. A brüsszeli bürokraták ezt nem cenzúrának, hanem mérséklésnek nevezik, és úgy döntöttek, hogy a jogszabályok alkalmazása szempontjából ezt az évet – a választások tekintetében – „sorsdöntőnek” tekintik.

Az EU igyekszik minél előbb kötelezővé tenni a szabályokat – a hírek szerint erre már a következő hetekben sor kerülhet. Az iránymutatásokat a DSA-ban való szerepeltetésüknek köszönhetően lehet majd érvényesíteni, és amint elfogadják, azok azonnal hatályba is lépnek.

A technológiai cégekre gyakorolt újabb nyomás és a cégek ilyen módon történő szabályozásának szükségességét azzal indokolják, hogy ily módon próbálják megelőzni a választási részvétel elnyomását, az álhíreket. Különösen az uniós vezetők vélik úgy, hogy ez a lépés Oroszország „rosszindulatú befolyását” hivatott megakadályozni a blokkban az idei választások előtt.

Ami a technológiai cégek megfelelési kötelezettségét illeti, az egyik követelmény az, hogy „külön erre a célra hozzanak létre olyan csapatokat, amelyek 23 különböző nyelven vizsgálják az online dezinformáció kockázatait” – írja a Financial Times két meg nem nevezett forrásra hivatkozva, akik nyilvánvalóan részt vettek az irányelvek kidolgozásában.

Egy másik névtelenül nyilatkozó uniós tisztviselőt idézik, aki szerint a platformoknak „meg kell mutatniuk”, hogy tiszteletben tartják az új rendeletet – vagy „meg kell magyarázniuk”, hogy más intézkedéseket tesznek a „kockázatok mérséklésére”.

Amennyiben egyik opció sem valósul meg, az EU pénzbírsággal fogja büntetni őket.

Ezeknek a cégeknek azt is „be kell majd mutatniuk”, hogy szorosan együttműködnek a „kiberbiztonsági ügynökökkel” az EU mind a 27 tagállamában.