Éghajlat-beavatkozás: Boeingról permeteznének kén-dioxidot

Egy új tanulmány szerint a geoengineering egyre veszélyesebb formát ölt: a tudósok Boeing repülőgépek átalakítását javasolják, hogy kén-dioxidot permetezzenek a légkörbe – vállalva a savas eső és az ökológiai összeomlás kockázatát.

Egy frissen megjelent tanulmány szerint brit és amerikai kutatók azt javasolják, hogy Boeing 777-es repülőgépeket alakítsanak át, és ezekkel juttassanak kén-dioxidot a sztratoszférába, hogy mesterségesen hűtsék a Földet – mindezt a klímaváltozás elleni harc nevében. A szerzők ugyanakkor nyíltan elismerik: az eljárás komoly környezeti veszélyekkel jár, különösen a savas eső kialakulásának kockázatával.

Háromszor több kén, kevesebb hatás, több kár

A javasolt módszer, a sztratoszférikus aeroszolinjekció (SAI) az eddig ismert modellekhez képest háromszor nagyobb mennyiségű kénkibocsátást igényelne, mivel alacsonyabb magasságban történne a permetezés. Ez azonban azt is jelenti, hogy az aeroszol részecskék gyorsabban kihullanak a légkörből, így a kívánt hűtőhatás eléréséhez sokkal több anyag kibocsátására lenne szükség – ez pedig drámai módon növeli a környezeti kockázatokat.

A tanulmány szerint évente 12 millió tonna kén-dioxid kibocsátására lenne szükség, ami nagyjából megfelel a híres Pinatubo vulkán 1991-es kitörése során felszabadult mennyiségnek. Az akkori jelenség ugyan rövid távon lehűtötte a bolygót, de súlyos savas esőt is eredményezett.

A kutatók, a University College London és a Yale Egyetem munkatársai, nem titkolják az eljárás kockázatait. Mint írják:

„Ez az alacsonyabb magasságú stratégia háromszoros mennyiségű injekciót igényel, és jelentősen növelné a mellékhatásokat, például a savas esőt.”

Az alacsonyabb repülési magasság miatt a részecskék gyorsabban kiülepednének, ezért a rendszer kevésbé hatékony, viszont arányosan több káros hatással járna, beleértve a részecskék emberi szervezetre gyakorolt hatását is.

Mindezek ellenére a kutatók szerint az ötlet „praktikus”, mivel nem kell évtizedeket várni új repülőgépek fejlesztésére – a meglévő Boeing 777-eseket át lehet alakítani, és azonnal be lehet vetni.

Ellenőrizetlen beavatkozás jöhet?

A tanulmány készítői arra is felhívják a figyelmet, hogy az ilyen gyorsan bevethető technológia könnyen egyoldalú beavatkozásokhoz vezethet. Mivel a tervhez nincs szükség új fejlesztésű repülőgépekre, elvileg bárki, aki rendelkezik átalakított teherszállító gépekkel, elkezdheti a permetezést – akár a világ többi részének beleegyezése nélkül.

klímaterv

Ez különösen aggasztó, mert jelenleg nincs semmilyen nemzetközi szabályozás, amely a sztratoszférikus kénbefecskendezést ellenőrizné. Ha egy ország, vállalat vagy akár egy önjelölt „klímamentő” csoport úgy dönt, hogy elkezdi az eljárást, a következmények az egész bolygóra kiterjedhetnek – anélkül, hogy más országoknak beleszólásuk lenne. Ráadásul egy ilyen beavatkozás visszafordíthatatlan környezeti károkat is okozhat, ha hibásan alkalmazzák.

Ez pedig nem csupán tudományos hipotézis. Az elmúlt években egyre több nagyhatású klímamódosító projekt került napvilágra – a felhőmagvasítási kísérletektől kezdve a repülőgépek által kibocsátott kénes szennyezésig, amelyekről több kutató, köztük az ismert geoengineering-kritikus Jim Lee is rendszeresen beszámol.

A függőség csapdája

A tanulmány szerint a beavatkozás segíthetne megállítani a globális hőmérséklet-emelkedést, de csak addig, amíg a permetezés folyamatosan zajlik. Ha egyszer hirtelen leállítanák a kén injekcióját, „terminációs sokkot” válthatna ki – vagyis hirtelen, szélsőséges mértékű felmelegedést.

Ez a megközelítés tehát nem valós megoldás, hanem mesterséges függés kialakítása egy veszélyes technológiától, amely számos ismeretlen következményt hordozhat.

A legaggasztóbb talán az, hogy az ötlet nem csupán elméleti. A brit kormány alá tartozó ARIA ügynökség már előkészíti a szabadtéri teszteket, miközben a tudósok maguk is „nem optimális megoldásként” írják le az eljárást:

„Ez egy nem ideális SAI-alkalmazás, erősen megnövekedett mellékhatásokkal, csökkent hűtési hatékonysággal és sarkvidéki hőmérsékleti torzulásokkal.”

Mi következik ebből?

A geoengineering hívei tehát nyíltan beismerik: módosítani akarják a Boeing 777-eseket, hogy toxikus kén-dioxidot juttassanak a légkörbe, vállalva a savas eső, ökológiai pusztulás és hirtelen klímaváltozás kockázatát – mindezt annak érdekében, hogy ipari hibákat kozmetikázzanak.

Ha a társadalom nem lép fel időben, akkor azok, akik a környezetet elpusztították, most ugyanazon jelszavak mögé bújva végleg befejezhetik a pusztítást – immár a magaslégkörből.