Ennyit kapnak a kriptoinflunszerek sunyiban a reklámokért

ZachXBT szerint több mint 100 kriptovaluta-influenszer fogadott el promóciós ajánlatokat anélkül, hogy felfedte volna a fizetett hirdetéseket.

A blokklánc elemző, ZachXBT azt állítja, hogy bizonyítékot szerzett arra vonatkozóan, hogy sok kriptoszektorban tevékenykedő influenszer nem tüntette fel a fizetett promóciókat a közösségi média oldalain.

kriptoinfluenszerek

Hétfőn az elemző közzétett egy táblázatot, amely több mint 200 kriptovaluta-influenszer árait és kriptotárca címeit sorolja fel, akiket egy tokenkampány népszerűsítése érdekében megkerestek. Azt állította, hogy a megállapodást elfogadó nagyjából 160-ból kevesebb mint öt jelölte meg az így közzétett bejegyzéseit fizetett hirdetésként.

Az X-en megosztott dokumentum listázza, hogy az egyes influenszerek mennyit kérnek bejegyzésenként. Ez száz dolláról öt számjegyű árajánlatokig is terjed, illetve jelölve vannak a Solana-tárca címek a fizetéshez, valamint linkek az onchain fizetési bizonylatokhoz.

A nyilvánosság számára fel nem tüntetett fizetett ajánlások és hirdetések visszatérő vitapontok a kriptoszektorban, ahol az úgynevezett kulcsfontosságú véleményvezérek (key opinion leaders) vagy KOL-ok, profitálnak a ritkán kereskedett tokenekből vagy a tokenbevezetésekből. Az Egyesült Államokban a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) megköveteli az influenszerektől, hogy a közösségi média bejegyzéseikben egyértelműen és szembetűnően jelöljék a márkákkal vagy projektekkel való lényeges kapcsolataikat. Ennek elmulasztása szabályozói vizsgálatot vonhat maga után, és félrevezetheti a befektetőket, akik a szponzorált tartalmakat pártatlan elemzésnek nézhetik.

Magyarországon is szabályozva van az influenszerkedés

Magyarországon is szabályozva van, hogy az influenszereknek hogyan kell eljárni a fizetett hirdetések kapcsán. A Gazdasági Versenyhivatal már 2022-ben kiadott egy tájékoztatót az influenszer-marketingről. A tájékoztatóban foglaltak ajánlásokat jelenítenek meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezéseivel összhangban. Ebben azt írták, hogy nem határozható meg egyértelműen, hogyan kell jelölni, hiszen ez a médiumtól és tartalomtól függhet, de az iránymutatásban leírják, hogy a szöveges megjelölések kapcsán a „Reklám”, „Hirdetés”, valamint – ha az együttműködés jellegéből fakad – „... támogatta”, „Szponzorált tartalom” kifejezések lehetnek a megfelelőek.

ZachXBT legújabb bejegyzése tehát tovább fokozza a piaci integritással kapcsolatos aggodalmakat a népszerűsített kriptovaluták és az új bevezetések tekintetében, ahol az összehangolt intézkedések, a szűkös likviditás és a korlátozott közzétételek súlyos veszteségeket okozhatnak a lakossági befektetőknek a rövid áremelkedések után, ha a token a kezdeti hájp időszak után bezuhan.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ