Hány kilométer után lesz valóban zöldebb egy elektromos jármű, mint a hagyományos?

Napjainkban egyre népszerűbbek az elektromos járművek, azonban ezzel együtt az ellenzőik száma is nő. Ugyanis az rendben van, hogy egy ilyen jármű használata környezetbarátabb, de le is kell azt gyártani. Ez a folyamat pedig már messze áll a környezetbarát jelzőtől. Egy tanulmány most kiderítette, hány km-t kellene megtenni egy elektromos autóval ahhoz, hogy valóban zöldebb legyen összességében, mint belsőégésű motorral működő társai.

A tanulmány szerint az elektromos járművek 124 274 mérföldes (200 000 km) élettartamuk alatt valóban lényegesen környezetbarátabbak, mint benzines vagy dízeles társaik, azonban élettartamuk elején jóval nagyobb ökológiai lábnyomot hagynak.

Az akkumulátorok gyártása egy igen vitatott dolog. Az elektromos járművek legyártása ugyanis jóval több szennyezést okoz, mint a belsőégésű járműveké. A tanulmány megállapította, hogy jelenleg 55 923 megtett mérföld (90 000 km) szükséges ahhoz, hogy egy elektromos jármű zöldebb legyen, mint egy belsőégésű jármű.

Bár ez az elektromos járműveket környezetvédelmi szempontból jobb megoldássá teszi, még mindig sok a javítanivaló. Például, ha egy elektromos járművet fosszilis tüzelőanyagokból származó villamos energiával hajtanak, akkor akár 99 419 mérföld (160 000 km) is szükséges lehet ahhoz, hogy zöldebb legyen, mint belsőégésű társai.

A hibrid és a teljesen elektromos jármű között apró az eltérés

Következtetésképpen, az elektromos járművek a megtett kilométerek számának növekedésével válnak környezetbarátabb megoldássá. Egy elektromos autó 124 274 mérföld (200 000 km) megtétele után 24,2 tonna CO2-kibocsátást okoz. Összehasonlításképpen, egy dízelüzemű jármű 33 tonnát bocsát ki, ami ennél 36 százalékkal több.

A mérnökök elemzése a hibridek környezetbarátságáról is pozitívan nyilatkozott. A szervezet szerint ugyanezen időszak alatt egy plug-in hibrid jármű várhatóan 24,8 tonna CO2-t bocsát ki, ami mindössze 0,6 tonnával több, mint egy teljesen elektromos jármű esetében.

“Az autók pontos életciklus-értékelése számos tényezőtől függ. A gyártási helyszíntől, a járművek és alkatrészek gyártása során alkalmazott energiaszerkezettől, valamint az utakon használt hajtásrendszertől és a felhasznált energiától” – mondta Dr. Joachim Damasky, a VDI Gesellschaft Fahrzeug, egy német mérnöki szövetség elnöke.

Az elektromos és hibrid járművek életciklus-értékelésükben a meghajtástechnika erőforrás-igényes gyártása révén ökológiai terheléssel indulnak, mivel az akkumulátorgyártás ma még szinte kizárólag Ázsiában történik.”

A felmérést végző cég 7 tippje a közlekedési ágazat számára

A szakértők először is kiemelik a zöld energiahálózat fontosságát. Másodszor, az elektromos járművek akkumulátor-gyártásának kevésbé kell megterhelnie a környezetet. Ebben segít a helyi gyártás, valamint az újrahasznosítás. A jelentés az e-üzemanyagok használatával kapcsolatban is pozitívan nyilatkozik, és a PHEV-ek (plug-in hibrid jármű) bevezetését szorgalmazza. Végezetül a városi területek vonatközlekedésének javítását ajánlja.