Jön a Google-nél is a 30%-os díj az applikációban történő vásárlások után

A Google nemrégiben bejelentette, hogy azok az alkalmazások, amelyek a Google fizetési rendszerét megkerülik, nem kerülhetnek be a big tech applikáció áruházába. A Google az Apple-hez hasonlóan 30%-os díjat számít fel az applikáción belüli vásárlásokra. Ez vagy a fejlesztők pénztárcájának fog fájni, vagy az alkalmazás felhasználóinak. 

Egyes elemzők szerint a Google új számlázási politikája lehetőséget kínálhat a kínai mobiltelefon-gyártóknak arra, hogy globális szintre léphessenek saját fejlesztésű alkalmazás-áruházukkal és végre megszűnhessen az Apple és a Google hegemóniája. 2021. augusztus 2-tól az alkalmazások fejlesztői már csakis a Google által meghatározott úgynevezett 3-as számú Számlázási Könyvtárat használhatják. Az amerikai óriáscég emellett jövőre az alkalmazásokon belüli vásárlásokért 30%-ot számít fel.

Néhány fejlesztő, köztük a Netflix és a Spotify, megkerülte ezt a követelményt és arra ösztönözte a felhasználókat, hogy fizessenek közvetlenül hitelkártyájukkal. Pár hete a világ egyik legnépszerűbb játékát, a Fortnite-ot tiltotta le az Apple és a Google is, mert a játékosokat a közvetlen vásárlásra buzdították.

Lehetőséget kaphatnak a kínai mobilok?

Pan Helin, a Zhongnan Közgazdasági és Jogi Egyetem digitális kutatóintézetének igazgatója azt nyilatkozta a Global Times helyi hírportálnak, hogy “Kínában nincs Android-adó, mert az Androidos mobiltelefonokon is minden mobiltelefon-gyártónak már van saját alkalmazás-áruháza. Természetesen a gyártók is elkérik a tranzakciók egy bizonyos százalékát jutalékként, de az lényegesebb kevesebb, mint a Google és az Apple által követelt 30%.”

“A Google legújabb számlázási politikája lehetőséget kínál a Huawei-nek, amely a tengerentúlon például 20%-os díjat számol fel, de hajlandó tovább csökkenteni a jutalékokat, ha azzal új ügyfeleket csábít a Huawei ökoszisztémájába,” tette hozzá az igazgató.

2019 óta a Huawei új mobiltelefonjaira nem kerülhetnek fel a Google alkalmazásai, így a vállalat kénytelen volt egy saját áruház fejlesztésébe fogni. Bár már a mostani Google-mentes készülékekre rengeteg alkalmazást le lehet tölteni a Huawei Store-ból, még mindig sok olyan applikáció van, ami számos felhasználónak elengedhetetlen lenne, de még nem érhető el. Ez leginkább a lokális applikációkra, mint például a bankok, helyi vállalkozások appjaira igaz.

Tiltakoznak a nagy alkalmazás fejlesztők

Az Apple esetében az applikáció fejlesztők rendkívül sokallják a 30%-ot, hiszen az olyan alkalmazások, mint a Spotify vagy a Netflix óriási összegeket fordítanak a szerzői jogokra, így őket különösen nehéz helyzetbe hozza a díj. Az Android mobiltelefonokra legalább lehetőség van a Play Áruház használata nélkül is alkalmazást telepíteni, de a legtöbb felhasználó a Google Play Áruházból tölt le mindent a készülékére.

Az Epic Games, a Spotify és a Tinder anyavállalata a Match fejlesztői egy nonprofit csoportot hoztak létre, hogy nekimenjenek az Apple gyakorlatának. Nyáron egyébként Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a monopóliumellenes albizottság előtt egyértelműen kijelentette, mely alkalmazásokat engedi a platformjára és melyiket nem. Ebből is kitűnt, hogy az Apple az erejét a kisebb fejlesztők ellehetetlenítésére használja fel. Amikor Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója tanúskodott ugyanazon a meghallgatáson, a Google reklámozásban betöltött szerepétől kezdve mindenről beszélt, csak az alkalmazásfejlesztők helyzetéről nem. A Google egyébként azzal magyarázta a 30%-os díjat, hogy ezzel még nagyobb biztonságot tudnak kínálni a felhasználóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük