Kelet-Európa kriptomédiája borzasztó negyedévet zárt – most kiderült miért

2025 második negyedéve a globális kriptopiac számára látványos fordulatot hozott: a Q1-ben elszenvedett 18%-os esést 21,72%-os hozam követte, amely felülmúlta a részvénypiacok teljesítményét. Az intézményi érdeklődés növekedése, az ETF-beáramlások és a vállalati Bitcoin-vásárlások új lendületet adtak a piacnak. Az Egyesült Államok szabályozási enyhítései és a Market Structure Bill előrehaladása kedvező környezetet teremtettek. A Kelet-európai kriptomédia azonban vegyes képet mutat: miközben egyes piacok bővültek, a többség forgalma jelentősen csökkent – részben a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) térnyerése miatt.
Globális fellendülés, regionális kihívások
A kriptopiac világszinten újra növekedési pályára állt, de Kelet-Európában a médiapiac továbbra is erős nyomás alatt van. Lengyelország és Magyarország médiumai az EU-s MiCA-szabályozásokhoz való alkalmazkodással küzdenek, míg Románia a stabil publikációs struktúrával és aggregátoroldalak forgalmával tartja a szintet. Bulgáriában a forgalom nőtt, de nagyrészt külföldi látogatások révén, ami törékeny alapokra épül.
Keletebbre, Ukrajnában a háború tematizálja a híreket, de a jegybank Bitcoin-tartalék bevezetésére tett javaslata hosszú távú stratégiát jelez. Oroszországban legalizálták a bányászatot, de a kriptomédia továbbra is szigorú reklámtilalmaknak van alávetve. Belaruszban sok szerkesztőség formátumot váltott vagy külföldre helyezte át a szervereket.
Kriptopublikációk forgalmi visszaesése
A kriptoszakmai médiumok látogatottsága 18,29%-kal esett vissza a Q2-ben. Áprilisban 7,72 millió, májusban 6,88 millió, júniusban pedig 6,3 millió látogatást mértek. A vizsgált 114 kriptofókuszú oldal 63,1%-a forgalomcsökkenést tapasztalt, míg csak 36,9% tudott növekedni.

A grafikon a kelet-európai kriptofókuszú médiumok havi forgalmának alakulását mutatja 2025 második negyedévében. Áprilisban a látogatások száma 7,72 millió volt, májusban 6,88 millióra csökkent, majd júniusra 6,3 millióra esett vissza, ami folyamatos és jelentős forgalomcsökkenést jelez a vizsgált időszakban. Forrás: OUTSET PR
Kapcsolódó tartalom: Az európai kriptós média megszívta, 82%-a forgalomvisszaesést tapasztalt
Érdekesség, hogy a forgalom 80%-a mindössze 17 oldalra koncentrálódik, élükön a lengyel Comparic.pl-lel, amely havi átlag 1,35 millió látogatással magasan kiemelkedik a mezőnyből.
A mainstream médiumok jobban tartották magukat
A kriptót csak melléktémaként kezelő, általános gazdasági és híroldalak mérsékeltebb visszaesést éltek meg: Q2-ben 894,48 millió látogatót értek el, ami több mint 45-szöröse a kriptofókuszú médiumok összforgalmának. Bár itt is a többség (62,5%) csökkenést tapasztalt, a brandérték és a diverzifikált tartalom lassította a visszaesést.

A grafikon a kelet-európai általános (nem kifejezetten kriptóra fókuszáló) médiumok havi forgalmának alakulását mutatja 2025 második negyedévében. Áprilisban 306,21 millió látogatás volt, májusra ez 301,16 millióra csökkent, majd júniusra 287,12 millióra esett vissza, ami fokozatos, de kevésbé jelentős forgalomcsökkenést jelez a vizsgált időszakban. Forrás: OUTSET PR
Országonkénti dominancia – Oroszország és Lengyelország vezet
A kriptofókuszú forgalom 42,89%-a Oroszországból, 38,76%-a Lengyelországból érkezett. A harmadik helyen Magyarország áll 4,58%-kal, majd Szlovákia, Csehország, Ukrajna és Bulgária következik. A mainstream forgalomban még erősebb a koncentráció: Oroszország 49,89%-kal, Lengyelország 25,38%-kal részesedik.
Forgalmi források – a lojalitás és a keresés dominál
A kriptofókuszú oldalak látogatásainak 45,2%-a közvetlen (bookmark, URL-beírás), 42,47%-a organikus keresésből származik. A közösségi média mindössze 5,23%-ot ad, főként YouTube, X és Facebook forrásokból. Fizetett forgalom gyakorlatilag nincs (0,06%). Ezzel szemben a mainstream médiumoknál a közvetlen forgalom 43,04%, a keresés 35,97%, de a hivatkozások (15,66%) jóval magasabbak az aggregátorok és szindikációs platformok révén.
Az MI forradalma a kriptotartalom-fogyasztásban
A generatív MI-eszközök (ChatGPT, Perplexity, Copilot, Gemini) egyre nagyobb szerepet játszanak a kriptós hírfogyasztásban. A felhasználók egyre gyakrabban kapnak választ a keresésükre anélkül, hogy rákattintanának az eredeti forrásra.
Q2-ben a kriptofókuszú oldalak 20,6%-a kapott mérhető forgalmat MI-eszközökről, összesen kb. 135 ezer látogatást (0,65%). A mainstream médiumoknál ez 566 ezer látogatás volt, 41,8%-os lefedettség mellett. Bár ez még kis arány, a trend egyértelmű: az MI-alapú felfedezés új szabályokat ír a láthatóságra.
Szabályozási nyomás és algoritmikus kockázatok
A régióban a szerkesztőségeknek egyszerre kell megfelelniük a nemzeti jogszabályoknak, az EU-s előírásoknak és az algoritmikus rangsorolás elvárásainak. Oroszországban a bányászat legalizálása mellett szigorú reklámtilalmak vannak érvényben. Magyarországon és Lengyelországban a MiCA és ESMA hatására látható visszaesés volt a Google-ben. Romániában és Ukrajnában a hitelesség és a minőségi tartalom maradt a fő fókusz – még ha ez nem is garantálja a forgalomnövekedést.
Összegzés
Kelet-Európa kriptomédiája 2025 második negyedévében kettős nyomás alá került: a globális piaci fellendülés mellett az MI-alapú tartalomfogyasztás és a szigorodó szabályozási környezet alapjaiban alakítja a láthatósági versenyt. A jövő kulcsa a lojalitásépítés, a technológiai alkalmazkodás és a szabályozási megfelelés egyensúlya lehet.