Túl sok a kérdőjel az FC Barcelona új kriptós szponzora körül

Az FC Barcelona és a szamoai Zero-Knowledge Proof (ZKP) kriptós start-up szponzori megállapodása rövid idő alatt komoly vitákat váltott ki a klub körül. A hároméves együttműködést sokan nem sportszakmai vagy technológiai áttörésként, hanem egy pénzügyileg szorult helyzetben lévő klub kényszerű lépésének tekintik, amely valós kockázatokat jelenthet a szurkolók számára is.​

A megállapodás főbb elemei

A katalán klub új szerződése értelmében a Zero‑Knowledge Proof lesz az FC Barcelona hivatalos blokklánc‑technológiai partnere, és kiemelt megjelenést kap a klub digitális felületein. A megállapodás időzítése azért különösen látványos, mert a vállalat gyakorlatilag ismeretlen volt a szélesebb kriptoközösség számára, és első X‑posztjában már az egyik legismertebb futballklubbal való partnerséget jelentette be.​

A ZKP a nevét a „zero‑knowledge proof” kriptográfiai elvről kapta, amely lehetővé teszi, hogy valaki igazolja, hogy rendelkezik bizonyos információval vagy fedezettel, anélkül hogy a konkrét adatokat felfedné. Ez a technológia elvben alkalmas lehet érzékeny pénzügyi vagy személyes adatok védelmére, és a klub kommunikációja szerint a partnerség célja többek között a szurkolói adatok biztonságosabb kezelése.​

Kérdőjelek a cég háttere körül

A legnagyobb kritikát az váltotta ki, hogy a ZKP transzparenciáról beszél, miközben nyilvánosan alig közöl érdemi információt a vezetőiről, tulajdonosi struktúrájáról vagy a finanszírozás forrásáról. A vállalat weboldala 100 millió dolláros tőkéről tesz említést, de nem derül ki, pontosan kik biztosították ezt a forrást, és milyen feltételek mellett.​ A cég jogi dokumentumaiban a szolgáltatási feltételek Szamoa joghatóságára hivatkoznak, ami tovább erősíti azt a benyomást, hogy egy offshore struktúrával dolgozó, nehezen átlátható projektről van szó. Korábbi verziókban a ZKP mögötti jogi entitásként a Braxova Ltd nevét tüntették fel, amely egy apiai (Szamoa fővárosa), offshore tanácsadóhoz köthető címre van bejegyezve, ezt a hivatkozást azonban később eltávolították.​

Tokenértékesítés és kockázatok a szurkolók számára

A partnerséggel párhuzamosan a ZKP elindította első tokenértékesítését, a kritikusok pedig attól tartanak, hogy a Barcelona márkanév és a klub digitális csatornái olyan szurkolókat is a projekt felé terelhetnek, akik nem rendelkeznek kellő kockázatértékelési tapasztalattal a kriptoeszközök piacán.​

Martin Calladine, a futball és a kriptoipar kapcsolatát bíráló szerző arra figyelmeztet, hogy egy ilyen korai fázisban lévő vállalat számára rendkívüli hozzáférést jelent a Barcelona globális szurkolói bázisa. Szerinte fennáll a veszélye annak, hogy a rajongók olyan tokeneket vásárolnak, amelyek értéke később akár teljesen el is tűnhet, miközben a klub neve akaratlanul is legitimációt ad a projektnek.

További aggodalmakat váltott ki, hogy a megállapodás bejelentése után nem sokkal Andrew Tate, megosztó és nőgyűlölő kijelentéseiről ismert influenszer egy videóban a „zero-knowledge proof” rendszerek használatát népszerűsítette az adóhatóságok elől elrejtett kriptovagyon kapcsán. Bár a videó nem hivatkozik konkrétan a ZKP cégre, egy logóval kiegészített verzió megjelent a vállalat Telegram‑csatornáján, ami sokak szerint azt sugallja, hogy a projekt szívesen épít a botrányokkal körülvett népszerűségre.​

Az X‑en a ZKP fiókja mindössze három másik profilt követ: Andrew Tate‑et, az FC Barcelonát és Bitcoint.

A Zero Knowledge Proof által követett fiókok – Forrás: X

Az FC Barcelona pénzügyi helyzete és motivációi

A megállapodás hátterében egy súlyosan eladósodott klub áll, amely az elmúlt évek rosszul sikerült átigazolási politikájának következményeit nyögi. A legutóbbi beszámoló szerint az FC Barcelona nettó adóssága 469 millió euró, ehhez jön több mint 900 millió euró stadionhoz kapcsolódó hitelállomány, ami óriási nyomást helyez a vezetésre, hogy új bevételi forrásokat találjon.​ Az elmúlt időszakban a klub több eszközt is értékesített, például jövőbeli televíziós jogdíjbevételei egy részét, de a stadionfelújítás csúszásai tovább nehezítik a likviditási helyzet stabilizálását.

Házon belüli feszültségek

A növekvő kritikákra reagálva a klub hivatalos közleményben igyekezett egyértelműen elhatárolódni a ZKP által kibocsátott tokentől. A nyilatkozat szerint az FC Barcelona semmilyen módon nem kapcsolódik magához a kriptoeszközhöz, nem vállal felelősséget annak kibocsátásáért, és nem használja a hozzá kapcsolódó technológiát.​

Ez azonban nem csillapította teljesen az aggodalmakat, különösen a klubon belüli politikai térben. A korábbi igazgató, és a következő elnökválasztáson indulni szándékozó Xavier Vilajoana nyilvánosan megkérdőjelezte, hogy a vezetés megfelelő átvilágítást végzett‑e a ZKP háttérével kapcsolatban, és a kétségbeesés jeleként értékelte a partnerséget.​

Kriptós szponzorációk a futballban

A Barcelona–ZKP ügy nem egyedülálló jelenség: az elmúlt években számos futballklub lépett partnerségre kriptocégekkel, a tapasztalatok azonban vegyesek, sokszor kifejezetten negatívak. Az Inter Milan, a Roma, a Chelsea és az Atlético Madrid is kötött olyan szponzori szerződéseket, amelyek idő előtt értek véget – több esetben azért, mert a kriptós partnerek nem fizették ki a vállalt összegeket.​

A kriptoipar extrém volatilitása, a projektek gyors felívelése és összeomlása, valamint a szabályozási bizonytalanságok miatt a szurkolói közösségek gyakran olyan kockázatokkal szembesülnek, amelyeket nehéz felmérni egy hagyományos mezszponzorációhoz képest. A Barcelona mostani megállapodása emiatt sokak szerint nemcsak üzleti, hanem reputációs szempontból is nagy téttel bír, különösen egy olyan időszakban, amikor a klub hitelessége és pénzügyi fenntarthatósága amúgy is fókuszban van.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ