Oroszország NATO-légtérben zavarja meg a repülőjáratokat, a Finnair komoly lépéseket tesz

Két visszafordulásra kényszerített repülőgép esete után a finn légitársaság úgy döntött, hogy egy hónapra leállítja a Tartuba tartó járatokat. Moszkva NATO-légtérben való kavarása komoly aggodalmakat keltett.

A Finnair légitársaság egy hónapra felfüggeszti az észtországi Tartuba tartó járatait a GPS-jelek folyamatos zavarása miatt. A Finnair szerint a járatokat azért függeszti fel, hogy a repülőtéren olyan megoldást tudjanak bevezetni, amely lehetővé teszi a járatok biztonságos és zökkenőmentes működését GPS-jel nélkül. “A legtöbb repülőtéren vannak alternatív módszerek a megközelítésre, de néhány repülőtéren, mint például Tartuban, csak olyan módszerek vannak, amelyek támogatásához GPS-jelre van szükség. A fellépő GPS-interferencia arra kényszerít bennünket, hogy egyelőre felfüggesszük a járatokat” – mondta Jari Paajanen, a Finnair üzemeltetési központjának igazgatója. A légitársaság állítsa szerint a zavarok mögött Oroszország áll.

Az Észtországba tartó járatok útvonalváltoztatásra kényszerülnek

A finn légitársaság két, Helsinkiből Tartuba tartó járata a NATO-légtérben, a célrepülőtér közelébe érve navigációs támadás áldozata lett. A GPS-jel teljesen eltűnt, így a személyzet nem tudta folytatni az útját a célállomás felé. Tekintettel az éjszakai időpontra, a két járat nem tudott leszállni, így a pilóták kénytelenek voltak visszarepülni az indulási repülőtérre. A Finnair szerint a térségben a GPS-interferencia megakadályozhatja, hogy a repülőgép megközelítse és leszálljon a repülőtéren. A repülésbiztonság pedig az elsőszámú szempont a légitáraság számára. 2022 óta egyre több az interferencia a műholdas csatornáikban, a Finnair pilótái különösen Kalinyingrád, a Fekete-tenger, a Kaszpi-tenger és a Földközi-tenger keleti részén jelentettek zavarokat.

A balti országok aggódnak

A balti országok külügyminiszterei riadót fújtak a GPS-zavarok miatt, amelyek akár repülőgép-szerencsétlenséghez is vezethetnek. A “zavarás”, azaz a jelek megzavarása technikailag egyszerű művelet, amelynek során a zavaró olyan erős rádiójelet bocsát ki, amely eltakarja a műholdakról érkező adatokat. Az elmúlt hónapokban egyre többször vádolták meg Oroszországot azzal, hogy ő áll az esetek mögött.

Hónapok óta súlyos zavarásokról számolnak be a Suwalki-folyosó balkáni területe fölött repülő repülőgépek. Számos elemzés után pedig kiderült, hogy Kalinyingrádból érkezik a zavaró jelek többsége. Az első zavart több hónappal ezelőtt tapasztalták pilóták egy Varsóból Berlinbe tartó járaton. A napokban a brit légierő közzétett egy jelentést, amely szerint a balkáni térség fölött repülve több mint 45 000 repülést érintett a probléma. Oroszország a gyanú szerint rendkívül veszélyes zavaró jeleket küld több ezer brit turistajárat ellen – mondták légügyi források. A repülőgépek GPS-rendszereinek megzavarása befolyásolhatja a célállomás megközelítését, szélsőséges esetben pedig a repülőgép tényleges működését.