Oroszország egy lépéssel előrébb jár, az olajembargó nem vált be?

Oroszország és titkon támogatói egy lépéssel az EU előtt járnak: úgy tűnik, a legszigorúbb szankciók sem képesek megállítani az államot.

A héten az Európai Unió a legkeményebb szankciókat kívánja bevezetni Oroszország ellen, melynek értelmében az EU-ba irányuló orosz olajra behozatali tilalmat vet ki. A megállapodás véglegesítését ugyan Magyarország ismét blokkolta, a Nyugat igyekszik megfosztani Moszkvát az ukrajnai háború finanszírozásához és a gazdasági működésének fenntartásához szükséges pénzbeáramlástól. A szankciók a vártnál sokkal szigorúbbak lesznek, és alááshatják Oroszország azon törekvéseit is, hogy olaját Ázsiában értékesítse. Vagy legalábbis ez a várt forgatókönyv. A szállítmányozó vállalatok és finomítók ugyanakkor nagyon ügyesen eltitkolják az orosz kőolaj eredetét, és már messze egy lépéssel a szankciók előtt járnak.

Csökkenhet a világpiaci olajár, Oroszország akkor is erőfölényben van

A kereskedők ahelyett, hogy a szankciók betartására fókuszálnának, azon dolgoznak, hogyan titkolják el az orosz kőolaj eredetét, hogy az továbbra is szabadon áramolhasson. A szállítmányozás a Földközi-tengeren, Nyugat-Afrika partjainál, valamint a Fekete-tengeren történik, és elviekben Kína, India és Nyugat-Európa felé tart. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az orosz olajexport a nyugati szankciók ellenére áprilisban újra a háború előtti szintre emelkedett.

India az orosz olajáramlás kulcsfontosságú csomópontjává vált: az ország importja a háború kezdete óta napi 800 ezer hordóra ugrott, szemben a korábbi napi 30 ezer hordóval.  A Reliance Industries Ltd. indiai energiaipari óriás tulajdonában lévő finomító májusban hétszer annyi orosz olajat vásárolt, mint a háború előtti időszakban. Legutóbb pedig felmerült az a gyanú is, hogy a vállalat talált egy olyan kiskaput, melynek köszönhetően az Indiában finomított orosz nyersolaj egy részét az amerikaiaknak adják el. A hajók kikapcsolják a GPS-rendszerüket, hogy teljesen észrevétlenül közlekedhessenek, majd átrakják az olajat a nagy megatankerekre.

Ilyen megatanker például a Lauren II-re, amely egy óriási kínai nyersolajszállítóra 2 millió hordó kapacitással. Amíg India és Kína hajlandó megkerülni a szankciókat, addig az olaj átjut.

Az EU nagy vágya az, hogy “tegyenek valamit”, csak a gond az, hogy eddig szinte minden rosszul sült el.

Csütörtök reggelre csökkent a kőolaj ára a világpiacon, miután Szaúd-Arábia bejelentette, hogy kész növelni a kitermelést, amennyiben a szankciók miatt jelentősen visszaesne az orosz olajtermelés. A probléma viszont ott kezdődik, hogy míg India és Kína hajlandó megkerülni a szankciókat, addig az orosz olaj továbbra is körforgásban marad, a többletköltségek felhajtják a globális árakat, Oroszország pedig még több pénzhez juthat – még úgy is, ha jelentős árengedményt kell adnia, hogy vevőket találjon magának.