Mr. Bean és a Toyota megmondta a tutit

Az elektronikai mérnök Rowan Atkinson vezérlőrendszerek területen szerzett mesterdiplomát. Mindenki Mr. Bean-je tavaly júniusban autórajongónak – belső égésű és villanyautó egyaránt – nevezte magát, ugyanakkor jobbnak látja megtartani a régi benzines autókat, mintsem elektromos autókat vásárolni. A rajongók mellett környezetvédelmi aktivisták és tudósítók is ökoárulónak nevezték, viszont úgy tűnik igaza van – és a hasonló nézeteket osztó Toyotának is.

Rowan Atkinson nézetei az elektromos autókat illetően

Az elektromos autók térnyerése a 2010-es évek közepén kezdődött el. Sokan a rövid akkumulátoridő ellenére környezetmegváltó újításnak nevezik, ugyanakkor a rendelkezésre álló minta olyan rövid, hogy nem lehet egyértelműen állást foglalni a kérdésben. Rowan Atkinson végzettségéből adódóan jobban rálát a témakörre, mint a laikusok, ezért bátorkodott állást foglalni a hidrogénnel és szintetikus üzemanyagokkal történő technológiai fejlesztések mellett a villanyautókkal szemben.

Atkinson szerint szélesebb körben kell megvizsgálni a kérdést, hiszen nemcsak a meghajtás, hanem az előállítás és fenntartás/javítás is mérvadó lehet hosszú távon. A színész-humorista állítása szerint az elektromos járművek gyártása során üvegházhatású gázok keletkeznek, a korai elektromos autók pedig jelentős hibákkal rendelkeznek, melyek gyorsan elavuló akkumulátorokat eredményeznek. Az abszurd problémamegoldásokról ismert Mr. Bean megjegyezte, a meglévő belső égésű motorok meghajtása hidrogénnel és szintetikus üzemanyagokkal, hosszú távon jobb megoldást eredményezne, melyhez nem kellene a Föld teljes gépjárműflottáját sem lecserélni.

Rowan Atkinson meglátásai megosztónak bizonyultak a mainstream médiában. Rajongói és a világ 1,5 milliárd villanyautó tulajdonosa mellett többek között Simon Evans, a Carbon Brief helyettes szerkesztője is sérelmezte a színész meglátásait. Evans a Carbon Brief korábbi kutatására hivatkozott, mely alátámasztja, az elektromos járművek életciklus-alapon kétharmadával csökkentik a bolygó felmelegedésért felelős gázok kibocsátását. Evans mellett Michael Coren, a Washington Post újságírója is negatív kritikával illette Atkintsont, szerinte a színész ikonoklasztként ragaszkodik a belső égésű motorok alternatív meghajtásához, aki szerint a villanyautók olyanok, mint a hobbilovak. Mindenki „Mr. Bean” -jét a Green Alliance is elítélte: a jótékonysági szervezet szerint Rowan Atkinson részben felelős azért, hogy a brit közvélemény így elítéli a villanyautókat és a Net Zero törekvéseket.

„Félúton” a világ egyik vezető autómárkája

Annak ellenére, hogy a Toyota „lemaradt” versenytársaitól a villanyautók fejlesztéséért folytatott versenyben, a japán cég remek alternatív megoldást talált a hibrid járműeladásokkal. A Toyota vezérigazgatója, Akio Toyoda bő egy évvel ezelőtt arra figyelmeztette a világot, hogy az elektromos autókra való átállás nem lesz olyan zökkenőmentes, ahogyan azt a média elképzeli. A Toyota több, mint 30 milliárd dolláros nettó nyereségével a Ford, GM, Stellantis és sok más autógyártó fölé kerekedett az évek során azzal, hogy a számokat és józan észt helyezte előtérbe az éppen aktuális narratívával szemben.

Úgy tűnik, a Toyota jó döntést hozott azzal, hogy nem állt át teljesen az elektromos autók gyártására. Az Egyesült Államokban és Európában is visszaesett a villanyautók iránti kereslet: a Volvo megvonta a Palestar támogatását, a Renault pedig elengedte az Ampere fejlesztését. Az elektromos autók iránt elkötelezett Svájcban sem olyan zökkenőmentes az átállás dacára annak, hogy az új autó eladások 30%-a villanyautó. A svájci autóflottának csupán 4%-a elektromos autó, a teljes flotta lecserélése pedig legalább 20 évbe fog telni.

Tévúton a BP, lemondó a Hertz

Az alternatív, megújuló energiaforrásokat kutató British Petroleum (NYSE: BP) is újra előtérbe helyezi a fosszilis energiahordozókba való befektetést, köszönhetően az utility szektor fellendülésének. A Blueball Capital Partners elemzései alapján a megújuló energia iránti elkötelezettsége miatt a BP részvényárfolyama – 35,61 dollár – 50%-kal alulértékelt a rivális ExxonMobilhoz és Chevronhoz képest.

Joe Biden, az Egyesült Államok elnökének azon követelésére, hogy az USA teljesítse az elektromos járművekre vonatkozó mandátumokat, nagy csapást mért a Hertz autókölcsönző, amikor bejelentette, hogy eladja mind a 20 ezer elektromos járművét. Karl Bauer, az iSeeCars.com munkatársa úgy kommentálta az esetet, hogy a döntés már nemcsak a tétovázó fogyasztókat, hanem a technológiát is megérintette.

Annak ellenére, hogy Rowan Atkinson és a Toyota szembe mennek a jelenleg uralkodó narratívával, józan és bölcs meglátásaik hosszú távon beigazolódhatnak. A meglévő autók élettartamának meghosszabbítása jobb megoldás lehet, mint a villanyautókra való átállás. Még nem jött el a gyors, olcsóbb és jobb minőségű akkumulátorok kora, a hidrogén és szintetikus üzemanyagok ára pedig folyamatosan csökkenni fog. Mr. Bean-ék szerint a mandátumok és támogatások még hosszú ideig háborúban fognak állni a piac bölcsességével, melynek alapja az, ami a fogyasztóknak a legjobb.