Egy védjegytroll miatt világszerte törlik a Bitcoin-logós termékeket

Egy spanyol védjegybejegyzés miatt napokon belül eltűntek a Bitcoin-logós termékek az Amazon és az Etsy kínálatából. A rendszer nem válogatott: pólókat, sapkákat, kiegészítőket töröltek le a felületről – és nemcsak Spanyolországban, hanem világszerte.
A panaszokat egyetlen magánszemély nyújtotta be, aki 2024-ben regisztráltatta a Bitcoin logóját Spanyolországban. A dokumentum elegendő volt ahhoz, hogy a platformok automatikus rendszerei elindítsák az eltávolítási folyamatot. És bár a spanyol bíróságok időközben már kétszer is kimondták, hogy a logó a közösség tulajdona, nem kisajátítható, ez az automatizmusokat nem érdekelte.
Tömeges törlések, fórumok, Reddit-posztok
Az Amazon és az Etsy nem sokat teketóriázott: a spanyol védjegybejegyzés alapján órákon belül eltűntek a Bitcoin-logós ruhák és kiegészítők a felületeikről. Az érintett kereskedők szerint a hivatkozott regisztráció egy magánszemélyhez köthető, akinek adatai az ES5020240 M4296236 szám alatt szerepelnek a WIPO globális márkanyilvántartásában.
A történet futótűzként terjedt el: előbb kereskedői fórumokon, majd egy népszerű Reddit-posztban is megjelentek a tapasztalatok a hirtelen törlésekről. A listaeltávolítások lendülete sokakat meglepett – és felveti a kérdést, hogyan működik valójában ez a rendszer.
Platformszintű automatizmus: hogyan történhetett ez ilyen gyorsan?
A kulcs a platformok működésében rejlik. Az Amazon úgynevezett Brand Registry rendszere, illetve a jogsértési jelentésekre szolgáló felülete elfogadja a kormányzati védjegybejegyzéseket — többek közt a spanyol és uniós hivatalok által kiállítottakat is. Ez azt jelenti, hogy ha valaki rendelkezik egy regisztrált vagy akár még csak folyamatban lévő védjeggyel, már jogosult arra, hogy panaszt nyújtson be és eltávolíttasson termékeket a rendszerből.
Az Amazonnál elegendő ehhez egy védjegyet igazoló dokumentum, és a jogtulajdonos máris elindíthatja az automatikus eltávolítási folyamatot. A rendszer leválasztja a terméket, és az eladó legfeljebb ellenkérelmet nyújthat be, ha vitatná a lépést.
Az Etsy hasonló elven működik. A platform szellemi tulajdonra vonatkozó szabályzata és jelentési portálja lehetőséget ad arra, hogy a jogtulajdonos kérje a termék eltávolítását. Ha a bejelentés formailag rendben van, a tartalmat leveszik, és csak utólag, ellentmondás esetén van lehetőség visszaállításra – ha az eladó hiteles dokumentumokkal tudja igazolni az állításait.
Spanyol bíróság: a Bitcoin logója közkinccsé vált
A platformok algoritmusai a bejegyzett dokumentumokat nézik, nem az ítéleteket. Pedig azok is vannak. Nem is akármilyenek.
2024-ben a bilbaói kereskedelmi bíróság (Juzgado de lo Mercantil No. 2 de Bilbao) érvénytelenítette a Bitcoin logóra vonatkozó egyik korábbi spanyol védjegyet. Az indoklás szerint a logó eredete és közösségi jellege miatt nem lehet azt magánszemély birtokába adni. 2025 májusában a vizcayai tartományi fellebbviteli bíróság (Audiencia Provincial de Vizcaya) ezt az ítéletet másodfokon is megerősítette.
Mindkét döntés ugyanarra jutott: a Bitcoin-logó nem egy márkajelzés a sok közül, hanem közösségi szimbólum, amit nem lehet kisajátítani. A probléma csak az, hogy amíg ezek a határozatok nem jelennek meg hivatalos eljárásokban, az automatikus eltávolítások tovább mennek – akár nemzetközi szinten is.
A PDF győz a bíróság felett – egyelőre
A platformok nem jogértelmezéssel foglalkoznak, hanem dokumentumokkal. Ha egy védjegy szerepel a spanyol szellemi tulajdonhivatal (OEPM) vagy a WIPO adatbázisában, az Amazon és az Etsy rendszerei automatikusan elfogadják azt érvényes bejegyzésként.
A WIPO- vagy OEPM-bejegyzések bizonyító erejűnek számítanak a piacterek szemében, és elég egy hiteles szám a rendszerbe, hogy az eltávolítási folyamat elinduljon. Nem számít, hogy egy bíróság közben már megsemmisítette egy korábbi, hasonló védjegyet. A platformokon nem jogászok döntenek – hanem beviteli mezők és feltöltött PDF-ek.
A spanyol védjegyhivatal szerint az, hogy valamit bejegyeznek, még nem jelenti azt, hogy jogilag támadhatatlan is lenne. Az OEPM irányelvei szerint a bejegyezhetőség és a végrehajthatóság nem ugyanaz. Egy védjegyet lehet regisztrálni, de attól még nem biztos, hogy az megáll a bíróság előtt – különösen, ha a bejegyzés közhasználatú vagy megkülönböztethetetlen elemeket tartalmaz, vagy eleve rosszhiszemű volt.
Csakhogy a jogi tisztázás időbe telik. Mire egy semmisségi eljárás vagy egy újabb bírósági döntés érvénybe lép, addigra már több száz eladó tűnhet el a listákról – és a közösségi szimbólum, amit nem lehet kisajátítani, mégis ideiglenesen kiüresedik.
Versenyfutás az idővel
Jelenleg két óra ketyeg párhuzamosan. Az egyik a piacterek automatikus intézkedéseit méri, a másik pedig a spanyol hatósági és bírósági rendszer tempóját.
A rövid táv, vagyis a következő 0–6 hónap arról fog szólni, hogy az Amazonon és az Etsy-n időnként újabb és újabb termékek tűnnek el – nemcsak Spanyolországban, hanem a világ más részein is. Ennek oka egyszerű: ha a rendszer érvényesnek lát egy védjegyet, nem nézi, hogy az adott országban az jogilag megállná-e a helyét.
A középtáv, vagyis 6–18 hónap viszont már a jogi ellenlépések időszaka lehet. Ha valaki kezdeményezi a védjegy adminisztratív megsemmisítését, vagy bírósághoz fordul, akkor hivatkozhat a 2024-es és 2025-ös döntésekre, amelyek kimondták: a Bitcoin-logó közkinccsé vált.
Az OEPM hivatalos közlönyeiben megjelenő bejegyzések, illetve az eljárások aktái adják majd az első jeleket, hogy megindult a támadás a védjegy ellen. Ha ez megtörténik, az Amazon és az Etsy akár fel is függesztheti a logóval kapcsolatos intézkedéseket, amíg le nem zárul az ügy. De addig is a kereskedők maguk is reagálhatnak: ellentmondással élhetnek, és hivatkozhatnak a már megszületett bírósági ítéletekre.
Nem ez az első húzása a védjegybajnoknak
Az érintett magánszemély neve már korábban is felbukkant hasonló ügyekben. Az elérhető nyilvántartások szerint 2022-ben az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalánál (EUIPO) is próbálkozott: a 018460947 számú kérelmet azonban elutasították.
Ez még nem dönt az újabb, spanyol bejegyzés sorsáról, de fontos kontextust adhat. A korábbi kudarc, illetve a közkinccsé nyilvánított logóra irányuló újbóli igénylés már elég ahhoz, hogy sokakban felmerüljön a rosszhiszeműség gyanúja.
A 2022-es elutasítás és a mostani védjegybejegyzés közti eltérések miatt ugyan nem lehet automatikusan érvényteleníteni a spanyol védjegyet, de az előzmények és a korábbi bírósági döntések együtt egyre erősebb érvként szolgálhatnak egy megsemmisítési eljárás során.
Bár a spanyol védjegy csak az adott országra érvényes, az Amazon és az Etsy rendszerében ez bőven elég ahhoz, hogy világszerte eltüntessenek termékeket. A platformok ugyanis Spanyolországot elfogadják hiteles forrásként, így ha onnan érkezik egy bejegyzés, automatikusan aktiválják az eltávolítási folyamatot. A jogi hatókör tehát nemzetileg korlátozott, a technológiai hatás viszont nem ismer határokat.
Ez az aszimmetria az oka annak, hogy a nem spanyol webshopok is szenvednek, miközben Spanyolországban már születtek olyan bírósági döntések, amelyek szerint a logó közkinccsé vált, és nem lehet magánkézbe venni.
Mi jöhet most? És mit tehetnek az érintettek?
Két ütemezés fut most párhuzamosan: az egyik a piacterek automatizált eltávolítási gyakorlata, a másik a spanyol hatóságok vagy bíróságok által vezetett semmisségi eljárás, ami akár hónapokig is eltarthat.
A kereskedőknek – akár magánszemélyek, akár protokollok – az első lépés most az adminisztráció: dokumentálni kell az eltávolításokat, megőrizni a panaszazonosítókat, és ha van rá mód, ellenkérelmet benyújtani. Ezekben már lehet hivatkozni a 2024-es és 2025-ös spanyol bírósági döntésekre, valamint minden újabb kifogásra, amit az OEPM (a spanyol szellemi tulajdonhivatal) nyilvános adatbázisaiban közzétesznek.
A platformok jogi osztályainál pedig ideje feltenni a kérdést: vajon indokolt-e, hogy egyetlen nemzeti bejegyzés ilyen könnyedén globális következményeket idézzen elő – különösen, ha az érintett ország bírósága már elutasította a szimbólum kisajátítását?
A Bitcoin-logó státusza Spanyolországban jogilag már egyértelmű: közkinccsé nyilvánították. Az viszont továbbra is nyitott, hogy a digitális platformok alkalmazkodnak-e ehhez az ítélethez, vagy továbbra is egyetlen védjegybejegyzés alapján törlik a termékeket – figyelmen kívül hagyva a szimbólum közösségi eredetét és nyilvános szerepét.